| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بخشعلی قنبری بیان کرد:


ائمه(ع) عرفان مستقلی در گفت‌وگوها داشتند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دوره حیات امام رضا(ع) قرن مناظره‌ها بود، اظهار کرد: نحله‌های فکری در قرون دوم و سوم پدید می‌آیند و علاوه بر مناظره‌های کلامی و فلسفی، مناظره‌های عرفانی هم رونق می‌یابد. البته ائمه(ع) خود عرفان مستقلی در گفت‌وگو و مناظره‌ها داشتند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، مناظره‌های زمان حیات امام رضا(ع) همواره یکی از مباحث مورد توجه در جریان تاریخ عرفان و تصوف آن عصر بوده است. در این‌باره و نقش مناظره‌های امام رضا (ع) در برخورد با نحله‌های تصوف با بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و نیز عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی گفت‌وگو کردیم.

وی در این‌باره اظهار کرد: مناظره‌هایی که در طول تاریخ بشر بوده همواره نتایج متعددی داشته است. این‌ها در قالب گفت‌وگوی میان ادیان همواره بوده است.

بخشعلی قنبری ادامه داد: این گفت‌وگو‌ها و مناظره‌ها در بعضی موارد به مفاهمه تبدیل می‌شده و در بیشتر موارد مراد از مناظره‌ها تغییر عقیده در طرفین بوده است که البته این مسئله هنوز هم در مناظره‌ها وجود دارد. امروز البته بیشتر به دنبال مفاهمه به جای تغییر عقیده هستند، چرا که معتقدند اگر به دنبال تغییر عقیده باشیم به جای گفت‌وگو و مفاهمه مجادله خواهیم کرد و مناظره اثری نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با اشاره به مناظره‌های زمان امام رضا (ع) گفت: در زمان امام رضا (ع) و در قرون دوم و سوم هجری، مناظره‌ها شکل گسترده‌تری پیدا می‌کند. خوب آن زمان نحله‌های فکری مختلف در جهان اسلام پدید آمده و این‌ها عقایدشان روشن شده است و جبهه‌گیری‌های متعددی نسبت به مبانی اسلام به وجود می‌آید و این‌ها در تاریخ مشخص است و بر همین اساس مناظره‌ها در این دوره افزایش چشم‌گیری می‌یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید در نظر داشت، در آن زمان نه تنها مناظره‌های کلامی و فلسفی مورد توجه بوده، بلکه مباحث عرفانی و به کارگیری آن‌ها در مناظرات بسیار رشد می‌کند. در زمینه عرفان و تصوف، معروف کرخی در زمان امام رضا(ع) یکی از عرفای مشهور در زمان حیات حضرت(ع) بوده است و در مناظره‌ها ایفای نقش می‌کند. البته این را هم اضافه کنم که امامان ما خود عرفان مستقلی در گفت‌وگو و مناظره‌ها داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73060
تاريخ ثبت خبر : 6 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)