| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر کتاب؛


آیین تحلیل سیره نبوی در «نگاهی به مبادی و مبانی تحلیل سیره نبوی»

کتاب «نگاهی به مبادی و مبانی تحلیل سیره نبوی» به قلم سیدحسین حسینی و به همت نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «نگاهی به مبادی و مبانی تحلیل سیره نبوی» به قلم سیدحسین حسینی و به همت نشر معارف منتشر شد.

این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است که عبارتند از :

فصل اول: رسالت رسول(ص)

فصل دوم: خاستگاه تاریخ تحلیلی

فصل سوم: دشواری های تحلیلگر تاریخی

فصل چهارم: آیین تحلیل سیره نبوی

در ادامه چکیده و مقدمه این کتاب از نظر می‌گذرد:

پیرامون راهکارهای تحلیلی سیره نبوی بایستی به جای تاکید و تمرکز بر نقل های تاریخ و آموزه های صرف آن، به «تحلیلی تاریخی» روی آورد تا از پیامد آن بتوان به ژرفای پرگستره «سیره نبوی» دست یازید و بدین سان با نظر به خاستگاه «تاریخ تحلیلی» بتوان در حد توان بر دشواری های «تحلیل تاریخی» چیره شد. این دشواری‌ها عبارتند از: داوری های مشکل تاریخی، کمبود و کاستی متون تحلیلی و مشخصا کیفیت تحلیل امور وحیانی؛ که از ضرورت و پی جویی و نشان گرفتن شالوده ها و بنیان‌هایی که بتوان از آنها در تحلیل راستین «سیره نبوی» سود جست، پرده برمی دارد.
نمایاندن چنین شالوده هایی بخش پایانی کتاب را در برگرفته و به مواردی چون همراهی نقل و نقد، نقل و تحلیل، حکمت یابی معقول، ارتباط و پیوستگی رویدادها و منبع دهی به قرآن اشاره شده است.

در نهایت کتاب، با معرفی کوتاهی از ساختار روش «تحلیل جامع نگر» و نیز ارائه یک نتیجه گیری کلی به پایان می رسد.

مقدمه:

تلاش‌های زیادی در مسیر تحلیل «سیره نبوی» انجام شده است، اما هنوز راهی طولانی برای ارائه تحلیلی شایسته پیش رو داریم و چون آن حضرت اسوه بشر در پهنای تاریخ است و هر روز که از عمر بشر می گذرد، جنبه های نوینی پیش رویمان گشوده می شود و افقهای تازه ای در تحلیل مسایل تاریخی رخ می‌نمایاند، از این رو می‌توان سخنی نو از آن بارقه مینوی شنید و صد البته با صدایی رسا برای خود و دیگران از زیبایی آن، آواز سرخوشی سر داد و به فرخی عارفانه آن، بس شادمان شد، چه اینکه: «… و رضوان من الله أکبر ذلک هو الفوز العظیم».
در این باره کمتر از راهکارها و روشهای تحلیل سیره نبوی سخن به میان آمده ست، شاید به این دلیل که به «تاریخ تحلیلی» کمتر بها داده شده و این اندازه «تاریخ نقلی» رشد نکرده است. در هر حال، تأثیر چنین پژوهشها ضرورت دین شناسی» و «اهمیت الگوگیری» بسیار روشن است.
در این نوشتار پاره ای از مبادی و مبانی تحلیل سیره نبوی را به اجمال گرد آورده و به جای تمرکز بر نقل تاریخ و آموزه های صرف آن، به «تحلیلی تاریخی روی آورده ایم تا به ژرفای «سیره نبوی» دست یابیم و با نظر به «خاستگاه تاریخ تحلیلی» (که در آن از ضرورت بحث و بررسی در سیره نبوی(ص) از یکسو و تحلیل تاریخی آن از سوی دیگر، سخن به میان می رود) در حد توان بر دشواری های تحلیل تاریخی چیره شویم.

این دشواری‌ها عبارتند از: داوری‌های مشکل تاریخی، کاستی متون تحلیلی و به طور مشخص کیفیت تحلیل امور وحیانی که از ضرورت پی جویی از شالوده‌ها و بنیان‌های سودبخش در تحلیل راستین «سیره نبوی» پرده برمی‌دارد.
بخش پایانی کتاب به شالوده هایی چون «همراهی نقل و نقد»، «نقل و تحلیل)»، «حکمت یابی معقول»، «ارتباط و پیوستگی رویدادها» و «منبع دهی به قرآن» اختصاص یافته است. مطالب کتاب با معرفی کوتاه ساختار «روش تحلیل جامع نگر» آغاز و با نتیجه گیری کلی به پایان می رسد.

کتاب «نگاهی به مبادی و مبانی تحلیل سیره نبوی» در ۱۳۶ صفحه در قطع رقعی توسط نشر معارف منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 76476
تاريخ ثبت خبر : 27 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:19
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)