| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر سوابق علمی مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی؛


آیت‌الله مرتضی تهرانی از ستون‌های اصلی درس اخلاق بود

مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی در سال های اخیر یکی از اصلی ترین جلسات درس اخلاق را در تهران برگزار می کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حضرت آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی فرزند مرحوم حضرت آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی در سال ۱۳۱۳ متولد شدند و در سن ۱۲ سالگی همراه پدر به مدرسه علمیه حاج ابوالفتح واقع در مسجد حاج ابوالفتح در میدان قیام تهران رفتند و از همان زمان دروس طلبگی را آغاز کردند.

سپس به مدرسه علمیه مروی تهران رفتند. بعد از آن به مشهد مشرف شدند و از اساتید آنجا بهره بردند از جمله در درس فقه لمعه حضرت آقای سیدجواد خامنه ای (پدر مقام معظم رهبری) شرکت کردند و در مشهد با حضرت آیت الله العظمی حاج سیدعلی سیستانی هم مباحث بودند و پس از آن با کسب اجازه از پدر برای ادامه تحصیلات به قم مشرف شدند.

پدرشان به ایشان دو سفارش کردند: «اول آنکه در قم از محضر حضرت روح الله (امام خمینی(ره)) غافل نشو و دوم اینکه از کتاب اسفار جدا نشو.»

معظم له در قم از درس خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی، محقق داماد، شیخ حسن فرید اراکی و امام خمینی(ره) استفاده کردند. همچنین مدتی هم در نجف در درس مرحوم آیت الله العظمی خویی شرکت داشتند. در تفسیر و فلسفه (اسفار) از محضر علامه طباطبایی استفاده کامل بردند.

ایشان پس از فوت پدرشان به دستور حضرت امام خمینی(ره) که «شما در بازار باشید و به هدایت و ارشاد مردم مشغول باشید.» به مسجد پدرشان (مسجد میرزا موسی) در بازار تهران آمدند و مشغول تربیت و هدایت مومنان شدند. در این مسجد و قبل از انقلاب به تربیت طلاب مشغول شدند و این روند تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت اما بر اثر کهولت سن کلاس درس در منزل ایشان تشکیل گردید.   

به دلیل خونریزی چشم ایشان تقریبا دو سال کلاس درس تعطیل شد اما ارشاد و هدایت مومنان تا یک هفته قبل از رحلت ایشان ادامه داشت.

آثار

تمام آثاری که از ایشان وجود دارد متن پیاده شده سخنرانی‌های شان است که به صورت کتاب یا جزوه چاپ شده‌ مانند:

کتاب «معرفت در زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام» که تلخیصی بیانات ایشان و برگرفته از بیست جلسهٔ سخنرانی مشهد در نوروز سالهای ۸۳، ۸۴، ۸۸، ۸۹ است.

کتاب «توسل در دنیا بذر شفاعت در آخرت» که تلخیصی از بیانات ایشان در محرم سال ۷۲ است.

کتاب «مباحث توحیدی ۱»

کتاب «خدا شناختنی است ۱ و ۲»

آیت الله مرتضی تهرانی از شاگردان مبرز امام راحل بودند. ایشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از فعالین و یاران نزدیک امام خمینی(ره) محسوب می‌شدند و حتی بعد از تبعید امام به نجف، به آنجا رفت و از معدود کسانی بودند که در درس‌های ولایت امام فقیه خمینی(ره) در نجف شرکت کردند.

آیت الله تهرانی در سال های اخیر یکی از اصلی ترین جلسات درس اخلاق را در تهران برگزار می کرد.

ایشان صبح امروز ۳۰ تیرماه دار فانی را وداع گفتند و تشییع پیکر مطهر ایشان دوشنبه اول مرداد در تهران انجام می گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 72370
تاريخ ثبت خبر : 30 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:47
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)