به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت الله علیاکبر رشـاد متولد اردیبهشت ۱۳۳۵ شمسی دانشآموخته حوزههای علمیه تهران و قم است. ایشان دوره مقدمات و سطح یک حوزه را طی سالهای هزار و سیصدو چهل و شش خورشیدی تا سال چهلو نه خورشیدی، نزد حجج اسلام کمالی، محمدزاده مزینانی، علی افخمی(افخمرضائی)، آیتالله مجتهد زنجانی نجفی، آیتالله عبدالصمد خویی در تهران فراگرفت. سپس برای ادامه تحصیل در تابستان سال یکهزار وسیصد وچهل ونه، به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و در پایه چهار مدرسه علمیهی آیتالله العظمی محمدرضا گلپایگانی که نخستین مرکز آموزشی تحت برنامه و با شیوه جدید حوزه علمیه قم قلمداد میشد پذیرفته و مشغول به تحصیل شد.
ایشان پایههای سطح دو حوزه را نزد حضرات اساتید زینالعابدین باکویی، (۱۳۱۹)، حاج حسن آقا تهرانی(۱۳۱۲)، مختار امینیان گیلانی (۱۳۰۵)، سید جواد احمدی طالقانی، محمد محمدی اشتهاردی (۱۳۲۳ـ۱۳۸۵)، و غلامرضا صلواتی اراکی، در این مدرسه سپری کرد. همچنین در همین دوره در دروس تفسیر و عقاید اسلامی آیتالله حسین شبزندهدار جهرمی شیرازی(۱۳۹۳)، و دروس ادیان و فرق (یهودیت و مسیحیت، وهابیت و بهائیت) حجتالاسلام عبدالقائم شوشتری (۱۳۶۵ق) شرکت جست.
استاد رشـاد سطح سه حوزه را نزد حضرات آیات حاج شیخ علیپناه اشتهاردی(۱۳۲۳ـ ۱۳۸۵)، محسن حرمپناهی قمی(۱۳۴۷ـ۱۴۲۳ق)، مرتضی مقتدایی اصفهانی (۱۳۱۴ـ)، مصطفی اعتمادی خواجوی تبریزی (۱۳۰۴ـ)، سیدابوالفضل موسوی تبریزی (ریحانی)(۱۳۱۴ـ۱۳۸۲)، مرتضی بنیفضل(۱۳۱۲ـ۱۳۸۶)، آقارسول موسوی تهرانی (۱۳۱۵ـ)، محمدتقی ستودهی اراکی(۱۳۰۰ـ۱۳۷۸ش)، محمدحسن قافی یزدی (۱۳۱۴ـ)، سیدعلی محقق داماد (۱۳۲۱ـ) و جعفر سبحانی تبریزی (۱۳۰۸ـ) طی کرد.
وی پس از اتمام سطوح سهگانه حوزه، مجموعاً افزون بر بیست و پنج سال در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام شیخ حسین وحید خراسانی (۱۳۰۰ـ)، علیاکبر فیض مشکینی (۱۳۰۰ـ۱۳۸۵)، حسینعلی منتظری (۱۳۰۱ـ۱۳۸۸) (در قم) و سید علی حسینی خامنهای (۱۳۱۸ـ) و حاج آقا مجتبی تهرانی (۱۳۱۶ـ۱۳۹۱) (در تهران) شرکت جست. ایشان مقارن فراگیری فقه و اصول، سطوح مختلف حکمت اسلامی را نیز نزد آیات و اساتید شهید مرتضی مطهری (۱۲۹۸ـ۱۳۵۸)، احمد بهشتی(۱۳۱۴ـ)، محمد محمدی گیلانی (۱۳۰۷ـ۱۳۹۳) فراگرفت.
فعالیت های علمی:
آیت الله رشـاد، طی افزون بر سه دههی گذشته پیوسته به تدریس سطوح عالی فقه و اصول، فلسفه و عرفان در حوزه علمیه تهران، و فلسفه دین و کلام، منطق فهم دین، تفسیر و علوم قرآنی، در دانشگاههای تهران اشتغال داشته است. ایشان اکنون افزون بر چهارده سال است که به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است.
استاد رشاد اهتمام خاصی به نوآوری ونظریهپردازی در راستای تحول معرفت دینی و توسعه علوم اسلامی دارد، به همین جهت ضمن تاسیس و سرپرستی مؤسسات علمی مختلف و ترغیب فضلا و محققان به این امر، در زمینههای گوناگون به ویژه در باب مبانی (فلسفههای مضاف) و روششناسی(منطق علمی) معرفت دینی بویژه علوم انسانی اسلامی به تحقیقات نوآورانه گسترده و ارائهی نظرات و نظریههای جدید متعددی موفق گشته است؛ ایشان در سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت از سوی جشنواره بینالمللی فارابی به عنوان «نظریهپرداز برجسته» معرفی شد و به خاطر ارائهی «نظریه ابتناء» جوایز و تقدیرنامههایی از سوی یونسکو، آیسسکو و ریاست جمهوری و وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران، به وی اعطا گردید.
ایشان بالغ بر پنجاه جلد کتاب و بیش از یکصد عنوان مقاله در فلسفه، عرفان، کلام و دینپژوهی، فقه، اصول و فلسفه اصول، علم دینی، علوم انسانی، مباحث اجتماعی، اندیشه سیاسی، هنر، ادبیات و شعر، تألیف یا سرپرستی نموده و منتشر کرده است.
ایشان بالغ بر پنجاه جلد کتاب و بیش از یکصد عنوان مقاله در فلسفه، عرفان، کلام و دینپژوهی، فقه، اصول و فلسفه اصول، علم دینی، علوم انسانی، مباحث اجتماعی، اندیشه سیاسی، هنر، ادبیات و شعر، تألیف یا سرپرستی نموده و منتشر کرده است.
آیت الله رشاد مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، که از بزرگترین مراکز تحقیقاتی دینی و علمی غیردولتی ایران قلمداد میشود. پژوهشگاه دارای چهار پژوهشکده و پنج مؤسسه وابسته میباشد و مجموعاً مشتمل بر بیست گروه علمی اصلی در زمینههای فلسفه، معرفتشناسی، عرفان، قرآنپژوهی، فلسفه دین، کلام، منطق فهم دین؛ اخلاق، فقه و حقوق، سیاست، اقتصاد، مدیریت اسلامی؛ غربشناسی، تاریخ و تمدن، فرهنگپژوهی، انقلاب اسلامی، ادبیات اندیشه و… است.
پژوهشگاه که به انگیزهی پرداختن به مباحث فکری معاصر و اهتمام به نقد و نظریهپردازی در زمینههای پیشگفته، در بهار ۱۳۷۳شمسی/۱۹۹۴ میلادی تأسیس شده است، علاوه بر انتشار افزون بر یکهزار و سیصد عنوان اثر مکتوب از حاصل تحقیقات گروهها و همکاران علمی خود، اکنون نه مجلهی علمی و تخصصی را با عنوانهای «قبسات» (مجله تخصصی فلسفه دین/ دارای درجهعلمی پژوهشی)، «ذهن» (مجله تخصصی معرفتشناسی)، «اقتصاد اسلامی» (دارای درجه علمی پژوهشی)، «حقوق اسلامی» (دارای درجه علمی پژوهشی) «کتاب نقد» (مجله نظری و انتقادی در حوزه علوم انسانی) فصلنامهی جهانی فلسفه دین (به زبان انگلیسی) و فصلنامه جهانی قبسات در زمینه علوم انسانی اجتماعی اسلامی، (به زبان عربی)، ماهنامه زمانه (تاریخ و فرهنگ) و ماهنامه حاشیه (ویژه مسائل حوزه برای طلاب و فضلای جوان) منتشر میکند.
در پژوهشگاه، چهار دانشنامه تحت نظر استاد رشاد با عنوانهای زیر تالیف شده و یا در حال تدوین است: ۱٫ دانشنامه امام علی(ع) (در سیزده جلد منتشر شده) ۲٫ دانشنامه فاطمی(س) (در شش جلد منتشر شده است)، ۳٫ مجموعه دانشنامههای قرآنپژوهی (چهل مجلد، که کار علمی دوره اول آن در هفت جلد در شرف انتشار است) ۴٫ دانشنامه نبوی(ص) (بیست جلد، در حال تألیف است).
استاد رشاد مؤسس و رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران است. حوزه امام رضا(ع) که متشکل از چهار مدرسه علمیه (رضائیه، ثامنیه، محمدیه، و مؤسسهی آموزش عالی امام رضا (ع)) میباشد، یک مجتمع حوزوی جامعِ همهی پایهها و سطوح آموزشی و رشتههای تخصصی حوزوی و خارج فقه و اصول است.
آیت الله رشاد اکنون رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانیِ پیشرفت و رییس شورای حوزوی الگوی پیشرفت است؛ ایشان همچنین عضو مؤسس قطب علمی فلسفه دین ایران و عضو مؤسس انجمن علمی اصول فقه حوزههای علمیه است.
ایشان برای ارائه مقاله و سخنرانی در کنفرانسها و مجامع علمی مختلف، به کشورهای گوناگون از جمله: آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، الجزایر، امارات، اندونزی، انگلستان، ایتالیا، بوسنی، پاکستان، ترکیه، تونس، روسیه، سریلانکا، سوئیس، سودان، سوریه، عراق، عربستان سعودی، فرانسه، قبرس، لبنان، واتیکان، هند، یونان و … سفر کرده است.
آثار:
الف) کتابها:
الف/۱ ـ کلیات:
الف/۲ ـ فلسفه، عرفان، کلام و دینپژوهی:
الف/۳ ـ فقه، اصول و فلسفهی اصول:
الف/۴ ـ علم دینی، علوم انسانی، مباحث اجتماعی و اندیشه سیاسی:
الف/۵ ـ هنر، ادبیات و شعر:
ب) مقالات:
ب/۱ـ فلسفه، عرفان، فلسفهی دین، و دینپژوهی:
ب/۲ـ فقه، اصول و فلسفه اصول:
ب/۳ـ علم دینی، فرهنگ، علوم انسانی و مباحث اجتماعی:
ب/۵ ـ هنر، ادبیات و شعر:
آثار ترجمه شده:
ردیف | عنوان اثر | زبان | نوع اثر | |
۱٫ | Disponibles Verstehen heiliger Texte (sowie die Disposition von Funktionen in der Erschließung und Anwendung der Religion) | آلمانی | مقاله | |
۲٫ | La democracia sagrada
دموکراسی قدسی |
اسپانیولی | کتاب | |
۳٫ | Philosophy of Religion
فلسفه دین |
انگلیسی | کتاب | |
۴٫ | Sacred democracy
دموکراسی قدسی |
انگلیسی | کتاب | |
۵٫ | A Discussion With John Hick
مباحثه با جان هیک (مناظرات شفاهی و کتبی استاد با پروفسور جان هیک) |
انگلیسی | کتاب | |
۶٫ | Scope Of Function And Application Of Reason In Understanding And Realization Of Religion
گستره کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین |
انگلیسی | مقاله | |
۷٫ | Spirituality Without Spirituality
معنا منهای معنا |
انگلیسی | مقاله | |
۸٫ | Philosophy of Religious Knowledge
فلسفه معرفت دینی |
انگلیسی | مقاله | |
۹٫ | Is mevlana jalal al-din balkhi a religious pluralist?
آیا مولانا جلالالدین بلخی یک پلورالیست دینی است؟ |
انگلیسی | مقاله | |
۱۰٫ | سنتپژوهی | انگلیسی | مقاله | |
۱۱٫ | Picture of Man in Islamic perspective
تصویر اسلامی انسان |
انگلیسی | مقاله | |
۱۲٫ | The sacred end of history
فرجام قدسی تاریخ |
انگلیسی | مقاله | |
۱۳٫ | The Philosophy Of Religion, The Logic Of Exploring Religion And Philosophy Of Religious Cognition
فلسفه دین، منطق اکتشاف دین و فلسفه معرفت دینی، و ترابط و تمایز آنها با همدیگر |
انگلیسی | مقاله | |
۱۴٫ | A Critique on John Hick’s Religious Pluralism
نقد پلورالیزم دینی جان هیک |
انگلیسی | مقاله | |
۱۵٫ | DİN FƏLSƏFƏSİ
فلسفه دین |
ترکی آذری | کتاب | |
۱۶٫ | فلسفه الدین | عربی | کتاب | |
۱۷٫ | الدیمقراطیهًْ القدسیهًْ | عربی | کتاب | |
۱۸٫ | الاصلاح الدینی: المعنی و المنطق و النطاق | عربی | مقاله | |
۱۹٫ | فلسفهًْ الفرج هو فلسفهًْ العالم الامثل | عربی | مقاله | |
۲۰٫ | اهداف وأسس الحوار الدینی و الحضاری | عربی | مقاله | |
۲۱٫ | الدین والدیمقراطیّه: بیان انسجام الوحی والرّأی والعقل فی إدراهًْ حیاهًْ البشر الجماعیّهًْ | عربی | مقاله | |
۲۲٫ | نظریّهًْ السنّهًْ | عربی | مقاله | |
۲۳٫ | دور العقل و مجالات استخدامه فی فهم الدین و تحقّقه | عربی | مقاله | |
۲۴٫ | ظاهرهًْ العصوبهًْ النسویهًْ ـ رؤیهًْ نقدیهًْ | عربی | مقاله | |
۲۵٫ | مبادئ الرفق والمداراهًْ | عربی | مقاله | |
۲۶٫ | مدخل إلى فلسفهًْ الأصول | عربی | مقاله | |
۲۷٫ | نظریهًْ الابتناء (۱): المبادئ الدخیلهًْ فی صیرورهًْ المعرفهًْ الدینیهًْ و تبلورها | عربی | مقاله | |
۲۸٫ | نظریهًْ الابتناء (۲): ابتناء صیرورهًْ المعرفهًْ الدینیهًْ و تطوّرها على التأثیر – التعاطی المتناوب- المستمر للمبادئ الخمسه | عربی | مقاله | |
۲۹٫ | معوقات تحدیث الفکر الدینی | عربی | مقاله | |
۳۰٫ | مستقبل العلاقات بین الادیان؛ الانفتاح و التواصل او الانغلاق والتقاطع؟ | عربی | مقاله | |
۳۱٫ | الفقه؛ التّحدیات، السّلبیات والاحتیاجات المعاصرهًْ | عربی | مقاله | |
۳۲٫ | تقارب وتعاطی الأدیان والأمن العالمی | عربی | مقاله | |
۳۳٫ | دور الدین فی العالم المعاصر | عربی | مقاله | |
۳۴٫ | Filsafat Hukum Keluarga
فلسفه دین |
مالایا | کتاب |
تحقیقات در دست اجرا و تحت هدایت:
عنوان تحقیق | توضیحات |
منطق فهم دین
(روشگان جامع فهم/کشف دین) |
این تحقیق از سال ۱۳۷۸ ه ش/ ۱۹۹۹ م آغاز شده و درصدد تاسیس و تدوین «منطق جامع فهم دین» براساس «نظریه ابتنا» است؛ این طرح کلان مشتمل است بر:
ـ مبانی و کلیات منطق اکتشاف دین، ـ روشگان استنباط عقاید دینی، ـ روشگان استنباط شریعت (احکام تکلیفی دینی)، ـ روشگان استنباط اخلاق (احکام تهذیبی دینی)، ـ روشگان استنباط علم دینی، ـ روششناسیهای چهارگانه منبعمحور (کاربست منابع فطرت، عقل، کتاب و سنت در فهم دین). |
فلسفه اصول | هدف این تحقیق، تاسیس و تدوین جامع فلسفه علم اصول است. |
مبانی فلسفه دین
(اقتراح جهانی درباره فلسفه دین) |
ده پرسش فلسفی درباره فلسفه دین با دویست فیلسوف دین معاصر در میان نهاده شده پس از طبقهبندی وتحلیل این نظرات تدوین و به چهار زبان منتشر خواهد شد. |
فلسفه فرهنگ | هدف از این تحقیق، تاسیس و تدوین فلسفه فرهنگ اسلامی است. جلد اول تحقیق در حال آمادهسازی است. |
منطق فهم قرآن | هدف این تحقیق تاسیس تفصیلی دانش روش تفسیر قرآن براساس «نظریه ابتنا» (به عنوان یکی از روششناسیهای منبعمحور) است. |
مجموعهی اخلاق الهی (هفده جلد) | تدوین دروس اخلاقی استاد آیتالله مجتبی تهرانی(ره)/سرپرستی تدوین |
تفسیر موضوعی تخصصی تولید علوم انسانی قرآنی (سی مجلد) | هدف این تحقیق کلان ـ که به صورت گروهی انجام میگیرد ـ استنباط علوم انسانی از قرآن است/سرپرستی تالیف. |
مجموعهی دانشنامههای قرآنپژوهی
(بیست وپنج مجلد) |
در دست تألیف با همکاری جمعی از محققان. نخستین مجموعه از این سلسله در هفت مجلد و با عنوان دانشنامه قرآنشناسی در شرف اتمام است. |
دانشنامهی نبوی
(بیست مجلد) |
در دست تألیف با همکاری جمعی از محققان |
کرسی های علمی برگزار شده:
نظریه ابتناء (برساختگی اکتشاف گزارهها و آموزههای دینی بر مبانی پنجگانه) | ۱۳۸۸ شمسی / ۲۰۰۹ میلادی |
کرسی های علمی در دست برگزاری:
۱ | نظریه الخطاب الشرعی(فلسفه حکم) |
۲ | سنتپژوهی (تعریف، طبقهبندی سنت قولی و فعلی و روششناسی احراز و ابراز آن) |
۳ | فلسفـه اصول فقه |
تدریس (طی سی سال گذشته):
۱ | ادبیات عرب و منطق | چهار سال |
۲ | فقه و اصول (سطوح مختلف) | ده سال (آغاز تدریس مقدمات ۱۳۵۹؛ آغاز تدریس سطوح عالی ۱۳۷۰) |
۳ | عرفان | به مدت چهار سال (آغاز تدریس فصوصالحکم ۱۴/۱۰/ ۱۳۷۹ برابر با هشتم شوال ۱۴۲۱، پایان اردیبهشت هشتادوسه) |
۴ | فلسفه دین | پنج سال |
۵ | فلسفه معرفت دینی | دو سال |
۶ | علوم قرآن | پنج سال |
۷ | فلسفه اسلامی | ده سال ـ ادامه دارد |
۸ | خارج فقه و اصول | چهارده سال ـ ادامه دارد |
۹ | فلسفه اصول فقه | دوازده سال ـ ادامه دارد (آغاز تدریس خارج اصول ۱۳۸۰) |
۱۰ | فلسفه فرهنگ | دو سال |
رسالهها و پایاننامههای هدایت و دفاع شده:
ردیف | عنوان | دانشپژوه | مقطع | مرکز آموزشی | تاریخ دفاع |
۱٫ | مبانی روششناسی آیندهپژوهی در قرآن | حسین خزاعی | دکتری | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، دانشکده علوم اجتماعی، گروه آیندهپژوهی | زمستان ۱۳۹۳ |
۲٫ | ارزیابی آرای منتقدان مسلمان به معرفتشناسی اسلامی | محمدرضا بهاری | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزهی علمیهی قم | ۱۳۸۸ |
۳٫ | انتظارات بشر از دین | عبدالحسین خسروپناه | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم/ رشته تخصصی کلام | بهار ۱۳۸۱ |
۴٫ | بررسی انظار و آراء درباره کلام جدید | مجتبی ارشاد | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم | تابستان ۱۳۸۵ |
۵٫ | رابطه فقه و کلام | علیی محمد حسینزاده | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، رشته تخصصی کلام | زمستان ۱۳۸۵ |
۶٫ | روششناسی صدرالمتألهین در استنباط معارف عقلی از نصوص اسلامی | غلامرضا میناگر | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، رشته تخصصی کلام | زمستان ۱۳۸۹ |
۷٫ | صفات و صلاحیتهای مفسـّر | سیدصادق سیدموسوی | سطح چهار | مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی | زمستان ۱۳۸۱ |
۸٫ | مبانی کلامی فهم دین | رمضان علىتبار فیروزجایى | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم | زمستان ۱۳۸۶ |
۹٫ | معرفت دینی و معرفت علمی | محمد کاوه | سطح چهار | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، رشته تخصصی کلام | زمستان ۱۳۸۳ |
۱۰٫ | اصول تفکّر سیاسى در قرآن | محمد زارع قراملکى | سطح سه | مرکز مدیریت حوزه علمیه قم | بهار ۱۳۸۵ |
۱۱٫ | ترجمه کتاب فلسفه دین تالیف آقای رشاد به زبان عربی | موسی ظاهر | کارشناسی ارشد | مرکز جهانی علوم اسلامی، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، گرایش فلسفه اسلامی | زمستان ۱۳۸۵ |
۱۲٫ | جایگاه عقل در قرآن و احادیث | اشرف امین | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | بهار ۱۳۸۴ |
۱۳٫ | دین، فطرت و عالم ذر | زهرا تولایی (حلبی) | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | پاییز ۱۳۸۳ |
۱۴٫ | ذوبطونبودن قرآن | معصومه شارخی | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | تابستان ۱۳۸۴ |
۱۵٫ | رهیافت عقلانی در فهم قرآن | شادی فروهش | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | زمستان ۱۳۸۱ |
۱۶٫ | عهد ولایت از دیدگاه آیات و روایات | طیبه رئیسی | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | پاییز ۱۳۸۲ |
۱۷٫ | فهم دین در قرآن | عصمت شیرازى | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران شمال، دانشکده: الهیات واحد تهران شمال، گروه: علوم قرآن و حدیث | زمستان ۱۳۸۱ |
۱۸٫ | فهم قرآن، ضوابط و روشهاى آن | سعیده حسینیان | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران شمال، دانشکده: الهیات واحد تهران شمال، گروه: علوم قرآن و حدیث | زمستان ۱۳۸۱ |
۱۹٫ | مبانی (منطق) فهم قرآن | زهرا جعفری یزنی | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران شمال، دانشکده: الهیات واحد تهران شمال، گروه: علوم قرآن و حدیث | تابستان ۱۳۸۶ |
۲۰٫ | مبانی کاربرد عقل در فهم عقاید | زکیه اسدی | کارشناسی ارشد | دانشکده علوم حدیث | پاییز ۱۳۸۶ |
۲۱٫ | مبانی و قواعد گفتوگوی تمدنی و دینی از نظر قرآن و حدیث | رضیه کریمی | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | زمستان ۱۳۹۰ |
۲۲٫ | معرفتشناسی در کلام امام علی(ع) | حاجیه رزمشعار | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | تابستان ۱۳۸۹ |
۲۳٫ | موانع فهم قرآن | مهین صدیق | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | زمستان ۱۳۸۶ |
۲۴٫ | نسبت وحی با سنت | منصوره مرادی مطلق | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | پاییز ۱۳۸۵ |
۲۵٫ | وحیانیت الفاظ و آموزههای قرآن کریم | فریده شفیعی | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده: الهیات و معارف اسلامی، گرایش: علوم قرآن و حدیث | زمستان ۱۳۸۴ |
۲۶٫ | هدایتمآلی قرآن | نرگس سادات حسینی | کارشناسی ارشد | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی | تابستان ۱۳۸۵ |
حضور در همایشها و کنفرانسهای بینالمللی:
برونمرزی
درونمرزی
حضور در همایشهای داخلی
۱۳۷۴
۱۳۷۵
۱۳۷۶
۱۳۷۷
۱۳۷۸
۱۳۷۹
۱۳۸۱
۱۳۸۲
۱۳۸۳
۱۳۸۴
۱۳۸۵
۱۳۸۶
۱۳۸۷
۱۳۸۸
۱۳۸۹
۱۳۹۰
۱۳۹۱
۱۳۹۲
۱۳۹۳
انتهای پیام/