| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حجت الاسلام پارسانیا مطرح کرد:


آیت الله جوادی؛ زبان گویای میراث حکمی و فلسفی/ضرورت توجه به روش و موضوع برای دینی کردن علوم

رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تاکید کرد: رای دینی کردن علوم علاوه بر روش به موضوع نیز باید توجه کرد ضمن آنکه آیت الله جوادی آملی به بعد عالم نیز توجه دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «بررسی آراء و اندیشه های حکمی و تفسیری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشگران» که روز گذشته ۳۰ آذرماه با حضور جمعی از اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه تهران برگزار شد با گرامیداشت هفته پژوهش و ارایه گزارشی از عملکرد این پژوهشگاه اظهار کرد: پژوهشگاه معارج که زیرمجموعه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء است مشتمل بر چند پژوهشکده در حوزه فقه، فلسفه و کلام تفسیر بوده و فعالیت های پژوهشی آن در مرحله نخست متمرکز بر تدوین و تنظیم آثار آیت الله جوادی آملی است.

 وی ادامه داد: تاکنون ۷۴ جلد از تفسیر ایشان به چاپ رسیده و ۴۰ جلد نیز در مرحله تدوین نهایی است و بخش دیگر دروس حکمت متعالیه و شرح افسار است که بالغ بر ۴۰ جلد می شود و تاکنون ۱۴ جلد آن منتشر شده است.

 حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: علاوه بر کارهای اصلی آیت الله جوادی آملی که حول محور تفسیر و مباحث فلسفی و عرفانی می چرخد، ۳۰ جلد از آثار اصولی و فقهی استاد که بیش از ۲۰ سال از درس خارج فقه ایشان را دربر می گیرد در حال تدوین است. همچنین، شرح نهج البلاغه و شرح زیارت جامعه مشتمل بر ۱۲ جلد که ۹ جلد آن تا امروز منتشر شده است بخشی از کارهایی است که مستقیم ناظر به آثار استاد بوده و تحت اشراف ایشان تنظیم شده است ضمن آنکه سطوح دیگری از اقدامات پژوهشگاه تولیداتی برگرفته از آثار آیت الله جوادی آملی است اما آثار تدریس شده و اندیشه استاد مختص به کارهایی نیست که در پژوهشگاه انجام می شود.

 رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج ادامه داد: در واقع آیت الله جوادی آملی زبان گویای میراث حکمی و فلسفی جهان اسلام و جامعه امروز ما اعم از ایران، جهان اسلام و بشریت است که یکی از مسیرهای زلال برای برقرار کردن ارتباط با این میراث هستند و جامعه علمی ما در پیوند برقرار کردن میان علوم انسانی و اسلامی ارزش ارتباط ایجاد کردن با این میراث را می دانند.

 وی ابراز کرد: پژوهشگاه معارج در پی آن است که بتواند ارتباطی با پژوهشگران برقرار کرده و سرویس لازم را برای افرادی که رساله های خود را در مسیر اندیشه آیت الله جوادی آملی تدوین می کند، داشته و خدمات رسانی در این زمینه انجام دهند.

 حجت الاسلام پارسانیا یادآور شد: علم اسلامی و دینی بیش از ۲۰ سال است که از سوی آیت الله جوادی آملی از منظر حکمت اسلامی مطرح شده و امروز یکی از مسایل جدی حوزه علوم ما همین مسئله است، ضمن آنکه طرح مسئله در اندیشه استاد مختص به علوم انسانی نبوده و ایشان از ابتدا علوم پایه را نیز نشانه گرفته اند و رشته هایی که قائم به فلسفه مضاف اند ناظر به این اندیشه شکل گرفته است.

 وی با تاکید بر اینکه علم دینی با تعبیری که استاد ارایه می دهند یک سخن و شعار نیست و در حال تدوین است، گفت: بحث از دایره اصول کلی این حوزه خارج شده و پیامدهای علمی آن در حال پیگیری است.

 حجت الاسلام پارسانیا تاکید کرد: علم، علم است و دین، دین؛ علم به اعتبارات مختلف در اندیشه استاد به دین متصل می شود ضمن آنکه حضور عقل و نقل و همراهی این دو با یکدیگر و تعامل آنها از مباحث جدی است که آیت الله جوادی آملی پیگیری می کنند.

 رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در پایان سخنان خود یادآور شد: برای دینی کردن علوم علاوه بر روش به موضوع نیز باید توجه کرد ضمن آنکه آیت الله جوادی آملی به بعد عالم نیز توجه دارد؛ همچنین اسلامی کردن علوم محدود به فعالیت های این پژوهشگاه نشده و جامعه علمی، پژوهش هایی در این حوزه فکری قابل ارایه دارند.

 منبع: شبستان

انتهای پیام/

کد خبر : 14151
تاريخ ثبت خبر : 1 دی 1394
ساعت بارگزاری خبر : 09:57
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)