| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


«آیت اشراق» از مجموعه فلسفه و کلام منتشر شد

مؤلف «آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» همه تفسیرها و تأویل‌های آیات قرآن به بیان شیخ شهاب‌الدین سهروردی را در یک کتاب گردآوری و مرتب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ کتاب «آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» به عنوان یکصدودومین کتاب از مجموعه «فلسفه و کلام» نشر هرمس منتشر شد. سیماالسادات نوربخش ــ سهروردی‌پژوه ــ در این کتاب به نقل، بررسی و تنظیم موارد تفسیر و تأویل آیات قرآن از نگاه سهروردی پرداخته است.

نویسنده در پیشگفتار خود بر این کتاب، به صفاتی نظیر حکمت و علم اشاره کرده است که قرآن حکیم موصوف به آن است و می‌گوید که در حقیقت، این خیر و حکمت است که به صورت وحی نازل شده است.

در بخشی از این پیشگفتار می‌خوانیم: «وحی، اشاره سریع، الهام و کلام خفی و در اصطلاح، حقیقتی باطنی است که به دیگری تفهیم شود و تنها به رسولان، علی نبینا و آله و علیهم السلام، اختصاص دارد. این حقیقت گاه نیازمند تفسیر است که اندیشمندان مسلمان آن را بیان معانی الفاظ و عبارات دانسته‌اند و گاه به تأویل نیاز دارد. تأویل، رجوع به اصل است و با معانی متفاوت، مانند گزارش، تعبیر خواب، عاقبت، فرجام کار یا تحقق امری و فرارسیدن موعدی، هفده بار در قرآن به کار رفته است. طریق تأویل، سازگاری عقل با شهود و وحی است. برخی مفسران، تأویل را ناشی از مراتب حقایقی می‌دانند که در آیات متشابه یا در همه قرآن هست و مفسر در پرتو اشراق و مکاشفه، علاوه بر قبول معنای ظاهر، به دنبال معنا یا معانی باطنی آن نیز می‌باشد.» (ص ۳)

نوربخش در این کتاب تفسیرها و تأویل‌های سهروردی بر آیات قرآن را از آثار گوناگون وی گردآوری کرده و به ترتیب سوره‌ها و آیات مصحف شریف، پیش‌روی خوانندگان قرار داده است. به عنوان نمونه‌ای از مطالب این کتاب، آیه ۸ سوره تحریم با تفسیر مؤسس فلسفه اشراق این گونه نقل شده است:

«اگر در این عالم معقولات لذت نیابیم و از رذایل و جهل دردناک نشویم، از آن باشد که سکر عالم طبیعت بر ما غالب است و از عالم خویش مشغولیم و چون این شواغل برخیزد، آن کس که کمالی دارد، لذتی یابد بی‌نهایت به مشاهدت واجب‌الوجود و ملأ اعلی و عجایب عالم نور، و دائم در آن لذت بماند «فی مَقعَدِ صِدقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقتَدِر» (قمر، ۵۵) و عقلی شود نورانی و از فرشتگان مقرب شود و هرگز این خاکدان پلید را یاد نیارد و از نگریستن بدو ننگ دارد: «وَ اِذَا رَأیتَ ثَمَّ رَأیتَ نَعِیماً وَ مُلکاً کَبِیراً» (دهر، ۲۰) و حق تعالی از انوار جلال خویش او را شربت‌ها دهد روحانی چنان که گفت: «وَ سَقَیهُم رَبُّهُم شَرَاباً طَهُورا» (دهر، ۲۱) و این طایفه از مرگ شواغل طبیعت برهند و از ظلمات بیرون شوند و به سرچشمه زندگی و دریاهای نور حقیقی روحانی پیوندند که :«لَهُم أجرُهُم وَ نُورُهُم» …» (حدید، ۱۹). (ص ۴۹۵)

«آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» در ۶۰۴ صفحه با شمارگان هزار نسخه، به بهای ۳۵ هزار تومان از سوی نشر هرمس منتشر شده است.

 

منبع: ایبنا

 

انتهای پیام/

کد خبر : 9446
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:54
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)