| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

انتشار کتاب؛


آیات الاحکام در نظم حقوقی کنونی

وجه تمایز این کتاب با دیگر کتاب‌های آیات‌الاحکام، این است که قوانین مجازات اسلامی مورد استناد در این کتاب از قوانین وضع‌شده جدید به شمار می‌رود، به این معنا که از قوانین نسخ‌شده چشم‌پوشی شده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ کتاب «آیات الاحکام در نظم حقوقی کنونی» تالیف حسین داریزین توسط انتشارات بهرامی به چاپ رسید. گزارش جام جم را درباره انتشار این کتاب می‌خوانید.

 

بشر امروز چنان که بخواهد پا از دنیای مادیات فراتر نهد و به مدارج کمال انسانی دست یابد، راهی جز چنگ زدن به کلام وحی ندارد؛ چراکه در سایه تعلیمات الهی است که می‌توان به سعادت دنیوی و اخروی رسید. کلام خداوند که عظیم‌ترین میراث معنوی رسول اکرم(ص) است، براستی گنجینه سرشار و جاویدان جمیع علوم و معارف بشری و منشأ اتحاد و حرکت امت اسلامی است.

در جامعه اسلامی، قرآن، منشأ قوانینی است که در جامعه وضع می‌شود و بر این اساس، مطالعه و تدقیق در آیات این کتاب آسمانی برای مطابقت قوانین با این آیات از وظایف فقها و بزرگان دین و حقوق اسلامی است.» کتاب آیات الاحکام در نظم حقوقی کنونی به قلم حسین داریزین سعی می‌کند به شیوه‌ای تازه و جامع در بررسی آیات قرآن، قوانین موضوعه ایران اعم از مدنی، جزایی، خانواده، مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری را مد نظر قرار دهد و ارتباط منسجم‌تری بین قوانین با آیات شریف قرآن برقرار کند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده با مطالعه آیات و قوانین و مراجعه به تفاسیر قرآن کریم، موضوع‌های حقوقی را به تفکیک استخراج کند و سپس آنها‌ را با قوانین موضوعه به تفکیک مدنی، کیفری، خانواده، مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری تطبیق دهد. این کتاب از هفت فصل تشکیل شده است. در فصل اول آیات و قوانین قضا و شهادت مورد بررسی قرار گرفته است که ۳۷ آیه را در برمی‌گیرد. فصل دوم به آیات و قوانین مدنی و بررسی ۱۱۲ آیه اختصاص دارد. فصل سوم با بررسی ۱۷ آیه به آیات و قوانین مسئولیت مدنی می‌پردازد. آیات و قاعده اصل قانونی بودن جرم و مجازات موضوع فصل چهارم است. فصل پنجم آیات و قوانین کیفری را با بررسی ۱۰۴ آیه موضوع خود قرار داده است. در فصل ششم کتاب، قوانین مسئولیت کیفری با ۱۵ آیه تطابق داده شده است. فصل هفتم آیات و قوانین مربوط به حقوق خانواده را در ۸۱ آیه بررسی کرده است.

به گفته نویسنده، وجه تمایز این کتاب با دیگر کتاب‌های آیات‌الاحکام، این است که قوانین مجازات اسلامی مورد استناد در این کتاب از قوانین وضع‌شده جدید به شمار می‌رود، به این معنا که از قوانین نسخ‌شده چشمپوشی شده است. همچنین در این کتاب سعی شده از حواشی پرهیز شود و مطالب کلیدی به صورت مختصر درباره هر حکم و در پایان آیات و قوانین مطرح شود. نویسنده کوشیده از موضوعات غیرحقوقی به دلیل جلوگیری از افزایش حجم کتاب صرف‌نظر کند و از مباحث و موضوعات تخصصی فقهی و حقوقی بهره جوید. کتاب آیات الاحکام در نظم حقوقی تألیف حسین داریزین در ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات بهنامی در ۳۸۴ صفحه و با قیمت ۲۲ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 7870
تاريخ ثبت خبر : 23 تیر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 15:22
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)