| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن ملک محمدی:


آموزه‌های دین اسلام بر مبنای کرامت انسانی است

حجت الاسلام ملک محمدی گفت: قوانین و آموزه های دین اسلام بر مبنای کرامت انسانی و با نگاه بین المللی مانند احترام و احسان به والدین، ادای امانت و احترام به معلم وضع شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، ویژه برنامه نجوا به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با موضوع توجه به کرامت وحرمت انسان در این ماه مبارک و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن ملک محمدی، عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و کارشناس مذهبی از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو به روی آنتن رفت.

 

ملک محمدی در این ویژه برنامه ابراز داشت: اگر ما خودمان را بشناسیم، خدای خود را هم خواهیم شناخت.

وی با بیان اینکه انسان یک موجود ناشناخته است افزود: خداوند متعال از موی سر تا ناخن پا صدها کارخانه تمام اتوماتیک را با پیشرفته ترین تکنولوژی روز در وجود هر انسانی قرار داده است و اگر انسان به این نعمت های الهی توجه کند به علم خداوند نیز شناخت پیدا می کند. به عبارت دیگر اگر انسان خود را بشناسد در مسیر صراط مستقیم و مسیر درست انسانیت قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تعریفی از کرامت خاطرنشان کرد: کرامت به معنای دوری از پستی و فرومایگی است و روح بزرگ و منزه از هر زشتی را کریم می گویند. در حقیقت انسانی که از زشتی‌ها اجتناب کند و گرایش به طهارت و تقوا و خوبی ها داشته باشد کریم است.

ملک محمدی با بیان اینکه کرامت بر دو نوع ذاتی و اکتسابی است ادامه داد: کرامت ذاتی به این معناست که خداوند همه انسان ها را با کرامت خلق کرده و به همه کرامت عطا کرده است. خداوند انسان را اشرف مخلوقات و دارای حرمت و کرامت می داند. اما کرامت اکتسابی طبق آیه قرآن کریم اِنَّ اکرمکم عند الله اتقاکم با ممارست و زحمت به دست می آید و وقتی انسان به کرامت الهی برسد به مقام مسجود ملائکه الله هم خواهد رسید.

وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) در این رابطه اظهار داشت: امام جعفر صادق(ع) می فرمایند: حرمت مومن از خانه کعبه، عرش خدا و ملائکه مقرب خداوند هم بالاتر است. بنابراین ریختن خون مومن، غیبت مومن، تهمت زدن و سخن چینی و تحقیر و مسخره کردن مومن حرام است. این روایت ریشه در آیات قرآن دارد چراکه خداوند در قرآن کریم صراحتاً بیان فرموده است که همه چیز را برای انسان آفریده و انسان دارای حرمت است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: قوانین و آموزه های دین اسلام بر مبنای کرامت انسانی و با نگاه بین المللی مانند احترام و احسان به والدین، ادای امانت و احترام به معلم وضع شده است.

حجت الاسلام ملک محمدی با اشاره به ویژگی های انسان کریم در بیان حضرت علی(ع) گفت: امیرالمومنین(ع) می فرمایند: دنیا در نزد آنها کوچک است، از گناه و پستی دوری می کند و از عیب ها پاک است و قبل از اینکه کسی از او درخواست کند کمک می کند، حوادث ناگوار در روح بزرگ او اثر منفی نمی گذارد و با مال خود آبرویش را حفظ می کند اما انسان پست آبروی خود را می دهد تا مال به دست آورد .

وی در پایان ابراز داشت: انسان می تواند با اقتدا به سیره زندگی ائمه معصومین(ع) عطری از بهشت را به همراه خود داشته باشد و سعادتمند شود.


انتهای پیام/

کد خبر : 69453
تاريخ ثبت خبر : 20 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)