| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی نشریه؛


فصلنامه نقد کتاب «اطلاع‌رسانی و ارتباطات» منتشر شد

سیزدهمین و چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «اطلاع رسانی و ارتباطات» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد؛ در این شماره، کتاب «رسانه های نوین و مسائل اجتماعی جدید در ایران» بررسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از موسسه خانه کتاب، سیزدهمین و چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «اطلاع رسانی و ارتباطات» با سردبیری داریوش مطلبی منتشر شده است. سخن سردبیر در بخش ابتدایی این اثر مقاله ای تحت عنوان «آیا ساده نوشتن ما را از علمی نوشتن باز می دارد؟» را دربردارد.

 قسمت هایی از این مقاله بدین شرح است: «ساده نویسی و پرهیز از به کار بردن کلمات دشوار، هنر نویسندگی است و تا زمانی که نویسنده در نوشته هایش از این ویژگی بهره نگیرد جایگاهی در خور نخواهد یافت. مطالعه آثار نویسندگان صاحب نام که مویی در راه نوشتن سپید کرده اند در مقایسه با نویسندگان کم تجربه نشان می دهد، نوشته های آن ها بسیار ساده و رساست و خواندن آن ها نیز لذت بخش و قابل فهم است؛ در مقابل، نوشته های نویسندگان تازه کار، پیچیدگی های فراوانی دارد و به دلیل تکلف بیش از حد، فهم آن ها با مشکلاتی همراه است. ساده نوشتن کمک می کند تا خوانندگان ارتباط بهتری با نوشته های ما برقرار کنند و به ادامه مطالعه سایر آثار نیز ترغیب شوند و پیچیده نویسی و استفاده از کلمات و عبارت مبهم و نامانوس موجب تعقید در کلام می شود و مخاطب را از خواندن باز می دارد و چه بسا ضرر این نوع نوشته ها بیشتر از فایده آن ها باشد.

خواندن برخی از مقاله ها که برای داوری و ارزیابی به دستم می رسد و همچنین کتاب هایی که هر روز منتشر می شوند، مرا بر آن داشت تا یادداشت این شماره را به برخی نکات که در ساده نویسی در عین علمی نویسی باید رعایت شوند، اختصاص دهم؛ استفاده از جملات کوتاه و ساده، استفاده از زبان و ادبیات واحد تا حد ممکن دوری از نقل و قول مستقیم از آثار دیگران، رعایت مسائل نگارشی زبان فارسی، اختصارنویسی در عین توجه به جامعیت، استفاده از لغات و اصطلاحات روشن و واضح که دارای معنی قطعی هستند، اشاره به یک موضوع در هر پاراگراف و پرهیز از طرح چند موضوع و استفاده به جا از علائم سجاوندی و نشانه گذاری و دوری از زیاده روی در استفاده از آن ها

«نقد اطلاع رسانی» عنوان بخشی از این فصلنامه است که مطالبی اعم از «کتابی که بارها باید خواند: نقدی بر کتاب نظریه انتقادی برای علوم کتابداری و اطلاع رسانی»، «نقد و بررسی کتاب دستورالعمل های چاپ مقالات بر اساس رهنمودهای انجمن روان شناسی آمریکا»، «پیاده سازی فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی»، «نقد کتاب گویا»، «استانداردها و رهنمودهای کتابخانه های عمومی استرالیا»، «چگونه پیایندها در مارک ایران توصیف می شوند؟» و «نقدی بر کتاب شناسی پروفسور حمید مولانا» را دربردارد.

مقالاتی که در بخش «نقد ارتباطات» ارائه شده اند عبارتند از «راهنمای عملی در روش های پژوهش کیفی، معرفی و نقد کتاب راهنمای عملی تحلیل گفت وگو، گفتمان و سند»، «نقد کتاب پیام اجتماعی رسانه»، «رسانه های نوین و مسائل اجتماعی جدید در ایران» و «کتابی بومی برای روزنامه نگاران آینده».

همچنین، «تأملی دوباره بر حقوق نرم افزارها، آن چه کتاب حمایت های حقوقی از پدیدآورندگان نرم افزار به ما می آموزد»، «پژوهش میان رشته ای: نظریه و فرآیند» و «نقد و بررسی کتاب تجاری سازی دانش در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی (مفاهیم، الزامات و روش ها)» عناوین مقالات عرضه شده در بخش «نقد حوزه بین رشته ای» این شماره از فصلنامه است.

در بخش «جستار» این فصلنامه مطالبی اعم از «کتابفروشی های آنلاین پدیده ای در عصر تجارت الکترونیک»، «کتابخانه های عمومی در خدمت ترویج علم»، «آرشیو و اجتماع: آرشیو را با نوشتن آغاز کنیم»، «اعتبارسنجی دایره المعارف های کودکان و نوجوانان منتشر شده …» و «نگاهی به تجربیات و فعالیت های کتابخانه های دیجیتالی تبیان» خواندنی شده اند.

سیزدهمین و چهاردهمین فصلنامه «نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۶ در ۲۵۳ صفحه با بهای ۱۰ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 55454
تاريخ ثبت خبر : 7 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:33
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)