| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


آزادی در اندیشه امام خمینی(ره)/تحلیل مصاحبه‌های امام با خبرنگاران

هدف اصلی نوشته حاضر این است که به تحلیل مواضع امام خمینی(ره) در باب آزادی در مصاحبه با خبرنگاران غیرایرانی بپردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله آزادی در اندیشه امام خمینی(ره) نوشته شریف لک زایی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محسن جبارنژاد کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور تهران غرب نوشته شده است.

در چکیده این مقاله آمده است: آزادی در سده های اخیر، یکی از مسائل مهم و در کانون توجه بوده است. امام خمینی(ره) به عنوان متفکری مسلمان و رهبر انقلاب اسلامی، مواضع مهمی درباره آزادی داشته است. هدف اصلی نوشته حاضر این است که به تحلیل مواضع امام خمینی(ره) در باب آزادی  در مصاحبه با خبرنگاران غیرایرانی بپردازد. 

مباحث این  مصاحبه ها از چهار اردیبهشت ۱۳۵۷ در نجف و پاریس انجام و نهایتا آخرین مصاحبه با حسنین هیکل در آذر ۱۳۵۸ در قم مطرح شده است. مطالب در شاخه های فرعی مسئله آزادی به ویژه وجوه انضمامی آزادی نظیر آزادی بیان، آزادی زنان، آزادی اجتماعات، مطبوعات و … توسط خبرنگاران به پرسش گرفته شده و ایشان در پاسخ، به نکات بدیعی درباره آزادی اشاره کرده است. پرسش درباره آزادی زنان و آزادی اقلیت ها از بیشترین فراوانی در میان سؤالات خبرنگاران برخوردار است.

مقاله حاضر، علاوه بر نشان دادن خاستگاه آزادی در بحث امام خصوصا جهان بینی توحیدی از یک طرف و تأثیر نگاه صدرایی بر ایشان از طرف دیگر، به تحلیل این دو آزادی صورت بندی شده است. علاوه بر این به چرایی فراوانی پرسش از آزادی اقلیت­‌ها و زنان و پاسخ­‌ها و تحلیل آن پرداخته است.

فایل کامل مقاله اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 70990
تاريخ ثبت خبر : 11 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:09
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)