| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فرزاد جهان‌بین مطرح کرد:


آزاداندیشی از لوازم تمدن‌سازی است/خط قرمزِ کرسی‌های آزاداندیشی!

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر لزوم پیگیری آزاداندیشی در فضای علمی گفت: افراد باید از نظر سطح علمی متوازن باشند، مباحث نباید سطحی و ژورنالیستی باشد و این تنها خط قرمزی است که باید در این کرسی ها توجه شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، دکتر فرزاد جهان بین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در گفت وگویی با اشاره به جایگاه برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نقش دیالوگ مستمر میان اندیشمندان در تولید علم به ویژه علوم انسانی اسلامی، اظهار کرد: من اعتقادم این است که اگر ما بحث از تمدن نوین اسلامی کنیم قاعدتا یکی از لوازم اصلی آن،امکان آزاداندیشی و در واقع امکان تضارب آرا است. این مهم را باید یک اصل بدانیم و به لوازم اش پایبند باشیم.
وی ادامه داد: در قرن چهارم و پنجم که اوج تمدن اسلامی در دوره آل بویه سپری شد، علت موفقیت آن است که آل بویه ظرفیت و امکانی را فراهم کرده بود تا گفت وگو شکل بگیرد، این را با دوره متوکل مقایسه کنید که دوران افول است چون صرف اینکه افراد اعتقاداتی می داشتند سریعا مورد تفکیر واقع می شدند و با آنها برخورد می شد؛ از این رو، فضای اختناق شدیدی حاکم بود.
جهان بین تصریح کرد: با این وصف آزاداندیشی که مورد نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، یک ضرورت است که باید پیگیری شود و این مهم جز از طریق گفت وگو میسر نخواهد شد. وقتی افراد در خلاء هستند فکر می کنند ایده ها و سخنان شان حرف اول و آخر است ولی وقتی وارد فضای دیگر می شوند و تکثر آراء و نظرات دیگران را می بینند و می شنود، تازه متوجه می شوند که چنین نیست.
وی در مورد ویژگی‌های برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد: افرادی که در این کرسی ها حضور می یابند باید از نظر سطح علمی متوازن باشند، مباحث نباید سطحی و ژورنالیستی باشد و این تنها خط قرمزی است که باید در این کرسی ها توجه شود.
انتهای پیام/

کد خبر : 53210
تاريخ ثبت خبر : 26 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)