| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


گفتگو با آیت‌الله استادی در باب همایش ملی فلسفه کلام

همایش ملی فلسفه کلام به رسم هر ساله پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با روز جهانی فلسفه، نیمه دوم آبان ماه سال جاری در دو شهر قم و تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ همایش ملی فلسفه کلام از برنامه‌های پیش روی پژوهشگاه که به مناسبت روز جهانی فلسفه در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود. این همایش که با محوریت نکوداشت آیت‌الله سبحانی و بررسی اندیشه‌های ایشان است؛ در دو بخش علوم عقلی(در شهر قم) و علوم نقلی(در شهر تبریز) برگزار خواهد شد. از این رو فرصت را غنیمت دانسته و با برخی از بزرگان حوزه و دانشگاه در دبیرخانه همایش واقع در شهر مقدس قم به گفت‌وگو نشستیم.

در ادامه گفت‌وگوی این دبیرخانه با آیت‌الله رضا استادی خدمتتان ارائه می‌گردد:

آیت‌الله رضا استادی، استاد نام آشنای حوزه علمیه قم که علاوه بر تدریس در موضوعات مختلف علوم اسلامی، در اداره حوزه علمیه نیز نقش بسزایی داشته و دارند، با اشاره به شخصیت ممتاز و برجسته آیت‌الله سبحانی در نشر و ترویج و تبیین عقاید شیعه و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، بر ضرورت نکوداشت این عالم ذوفنون تأکید کرده و برگزاری همایش فلسفه کلام در بازتاب و بررسی اندیشه‌های ایشان را امری مهم و لازم دانستند.

ایشان که از طلاب حوزه علمیه تهران در زمان آیت‌الله شعرانی هستند، با بیان نقش عالمان متکلم در حوزه علمیه تهران از جمله مرحوم علامه شعرانی و مرحوم علامه آشتیانی، به فعالیت‌های این دو عالم بزرگوار در تدریس کلام و فلسفه اشاره کرده و از تشکیل جلسات و برپایی سخنرانی‌های علمی آنان با محوریت مباحث عقیدتی برای عامه مردم سخن گفتند و در ادامه بر نقش آیت‌الله سبحانی و دیگر علمای هم دوره ایشان از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی در ایجاد تحول در حوزه علمیه قم تأکید کردند؛ امری که با موافقت و تشویق آیت‌الله العظمی بروجردی نیز همراه بود.

ایشان به اشاره به زاویه دیگری از تلاش‌های علمی آیه‌الله سبحانی، از ترغیب، تشویق و تربیت طلاب برای نگارش و نویسندگی کتاب و مقاله توسط ایشان، نمونه‌هایی را بیان کرده و از فضایل اخلاقی و کوشش علمی کم نظیر این مرجع تقلید بزرگوار سخن گفتند.

آیت‌الله استادی کم توجهی به مباحث معرفتی و عقیدتی در حوزه علمیه و همچنین در جامعه از جمله در مجالس مذهبی، منابر وعظ و خطابه را آسیب جدی دانستند که باید برای حل آن فکری کرد و راهکارهایی ارائه نمود.

همایش ملی فلسفه کلام به رسم هر ساله پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با روز جهانی فلسفه، نیمه دوم آبان ماه سال جاری در دو شهر قم و تبریز برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ گروه کلام مکاتبه و یا با شماره تماس دبیرخانه همایش ۰۹۳۹۸۷۲۱۷۷۲ تماس حاصل کنند.

همچنین پست الکترونیکی این همایش جهت مکاتبات مقاله به نشانی phkc@iict.ac.ir در خدمت علاقه مندان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 73325
تاريخ ثبت خبر : 8 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:42
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)