| امروز پنج شنبه, ۲۴ آبان , ۱۳۹۷ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


گفتمان‌سازی و مطالبه اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین کارکرد هیئت‌هاست

گفتمان سازی و مطالبه اقتصاد مقاومتی، مهمترین کارکرد هیئت به عنوان تریبون رسانه ای این جریان است. مهمترین راهبرد نیز انتقال حس فضای جنگ به مردم است؛ چرا که حس فضای جنگ و جهاد، ظرفی‍ت‌های مردمی کشور را آزاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سید ابوالحسن حسینی، پژوهشگر مرکز رشد یادداشتی با موضوع هیئت، مبارزه، اقتصاد نگاشته است که متن کامل آن از نظر می گذرد:

هیئات مذهبی درطول تاریخ همواره در مبارزه میان حق وباطل صف بندی مشخص داشته و ایفای نقش کرده اند؛ نهادی که متکفل تعمیق ارتباط عاشورا و جامعه است، نمی تواند در مبارزه حق و باطل بی تفاوت بوده و در گوشه ای به ذکر و توسل صرف بپردازد.

این موضع گیری و مبارزه در برهه های مختلف تاریخ ظهور و بروزهای متفاوتی داشته است. در مبارزه با رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی، به گونه ای حضور داشت و در جنگ تحمیلی و جهاد نظامی به گونه ای دیگر ایفای نقش کرده است.

اما سؤال اینجاست که امروز که نائب امام زمان(عج) مقابله استکبار با جریان انقلاب را مبارزه اقتصادی معرفی کرده اند، هیئات چه نقشی دراین مبارزه می توانند ایفا کنند؟ آیا هیئات می توانند در عصری که جهان اسلام در یک پیچ بزرگ تاریخی قرار گرفته است، بی تفاوت نسبت به این مبارزه باشند و خود را درگیر در این نبرد اقتصادی نبینند؟!

مسلما در اندیشه ناب اسلامی، که هیئات همواره با شمر زمانه خود در مبارزه هستند و شمر هر عصر را امتداد شمر سال ۶۰ هجری می دانند، این بی تفاوتی نمی تواند وجود داشته باشد، اما مگر هیئات چه می توانند بکنند و چه تأثیر و نقشی در اقتصاد با این پیچیدگی ها و گستردگی ها می توانند ایفا کنند؟

در ادامه خواهیم دید که هیئات مذهبی در چهار سطح مختلف می توانند در این نبرد اقتصادی ورود کنند:

 سطح اول؛ هیئت به عنوان ابزار رسانه ای

 قدرت عظیم رسانه ای هیئات در صورتی که به کمک فرماندهان جنگ اقتصادی بیاید می تواند، جریان سازی عمومی و نظام یافته را رقم بزند.

 گفتمان سازی و مطالبه اقتصاد مقاومتی، مهمترین کارکرد هیئت به عنوان تریبون رسانه ای این جریان است. مهمترین راهبرد نیز انتقال حس فضای جنگ به مردم است. چراکه حس فضای جنگ و جهاد، ظرفیتهای مردمی کشور را آزاد می کند. فرهنگ حسینی باید وارد جنگ اقتصادی شود. تحقق این فرهنگ سازی، کاررا تمام خواهد کرد. هیئتها می توانند محملی برای آگاه سازی و آموزش اقتصاد مقاومتی به مردم باشند.

سطح دوم؛ هیئت به عنوان کنشگری بزرگ در عرصه اقتصاد

اقتصادِ هیئت می تواند به کمک اقتصاد کشور بیاید. پتانسیل بالای هیئت، میتواند فضای اقتصادی کشور را به هم بریزد. نقدینگی بسیار بالایی که در هیئات درحوزه پذیرایی، یا تبلیغات و فضاسازی یا سیستمهای صوتی مصرف می شود، می تواند به سمت حمایت از تولید ملی هدایت شود.

ملاحظه: ایجاد موج مصرف کالاهای ایرانی، باید به صورت مرحله ای و به گونه ای باشد که تولید بتواند تقاضای ایجاد شده را تأمین کند. هیئت ها هم درعرصه مصرف کالای ایرانی و هم درعرصه بهینه سازی و افزایش تولید ملی، می توانند تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کنند.

سطح سوم؛ ورود هیئات به عرصه تولید، قرض الحسنه و اِعانه

هیئتها می توانند روابط ایجاد شده در هیئت رامحملی برای ورود جمعی به عرصه تولید قرار دهند. چنانچه هیئات پیوست تولید و اشتغال برای هیئت خود داشته باشند، اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد. در این زمینه هیئتهای موفق متعددی داریم که در حوزه تولید ورودداشته اند. مستندسازی هیئتهای موفق در این زمینه و معرفی الگو، میتواند یکی از مهمترین کارها برای ترویج این امر باشد.

سطح چهارم؛ هیئت به عنوان پدیده ای تحول آفرین در اقتصاد

جریان هیئات به عنوان حرکتی منحصر به فرد و عظیم، گونه ای متفاوت از تأمین خدمات را ارائه می کند که با شیوه های مرسوم در اقتصاد بخش عمومی یا اقتصاد بخش خصوصی متفاوت است، و انواع پارادایم های رایج در دانش اقتصاد، ناتوان از تجزیه و تحلیل مؤلفه های آن است.

چنانچه مؤلفه های مختلف این شیوه تأمین خدمات که در طول سال جریان دارد و درایامی مانند عاشورا یا راهپیمایی عظیم اربعین به اوج خود می رسد شناسایی و احصا شوند، می توان از این شیوه تأمین خدمات دلالتهایی را برای نظام تأمین خدمات در جامعه مسلمین استخراج کرد. دلالتهایی که می تواند دانش رایج دراقتصاد را متحول کند.

برای تقریب به ذهن، میتوان به مشاهداتمان در صحنه اربعین بازگردیم. مردم در صحنه اجتماعی اربعین شاهد زندگی متفاوتی هستند. هر چند تأثیرات پدیده اربعین بر زندگی مردم به طور ضمنی رخ می دهند و تصریحی بر چگونگی آن وجود ندارد، اما استخراج الگوهای قابل تکثیر از رفتارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی حاکم بر اربعین می تواند گفتمان متفاوتی را نویدبخش باشد؛ گفتمانی که در ساختهای اجتماعی، فرهنگی، سازمانی و اقتصادی کشور حضور پیدا کند و اقتصاد کشور رادر جهت تحقق اقتصاد مقاومتی متحول کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 76193
تاريخ ثبت خبر : ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
ساعت بارگزاری خبر : ۲۰:۱۶
برچسب‌ها, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)