| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن آقانظری:


گرانی‎های اخیر ناشی از «التهاب‌آفرینی تخیلی» است

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: منشأ التهابات اقتصادی اخیر، سایت‌های بی در و پیکر، بی‌ضابطه و جنجال برانگیزی است که میدان‌داری می‌کنند. مگر تعداد این سایت‌هایی که در زمینه وضعیت اقتصادی و قیمت‌‎ها به التهاب‌آفرینی می‎پردازند چقدر است که مسئولان مربوطه نمی‎توانند با آنها برخورد کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مبارزه قاطعانه و عادلانه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به نامه رئیس قوه قضائیه اظهار کرد:‌ اکنون با شرایطی مواجه هستیم که اکثر فروشندگان، با این انتظار که قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا میکنند، کالاهای خود را برای فروش عرضه نمیکنند و در نتیجه معاملات در بازار با رکود مواجه شده است و این رکود هم منجر به افزایش قیمت‌ها و مردد شدن مردم نسبت به آینده شده است.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی جامه بدین گونه است که مردم مشاهده می‌کنند کالاها گران شده و برای خرید کردن آنها محدودیت ایجاد شده است. از سوی دیگر نسبت به آینده هم حالت تردید دارند و این سؤال برای آنها مطرح است که آیا این وضعیت ادامه پیدا می‌کند یا به ثبات اقتصادی خواهیم رسید. بنده این التهابات را «التهابات تخیلی» نامگذاری کرده‌ام؛ چراکه از ۱۵ مردادماه، دلار و فلزات گرانبها در برنامه تحریم آمریکا علیه ایران قرار گرفت اما اتفاق خاصی در ایران در مورد فلزات گرانبها و دلار رخ نداد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما آن مقدار ارزی که باید در بانک مرکزی به عنوان پشتوانه داشته باشیم را دارا هستیم و صادرات و واردات ما به آن میزانی که باید جریان داشته باشد در جریان است در نتیجه در آن بخش از فعالیتهای اقتصادی که به دلار مرتبط است و تحت تحریم آمریکا هم قرار گرفت هیچ اتفاق خاصی رخ نداد؛ به همین دلیل است که این التهاباتی که از دو ماه قبل از آغاز تحریم‌ها شروع شده را بنده «التهابات تخیلی» می‌نامم.

وی ادامه داد: منشأ این التهابات هم سایت‌های بی در و پیکر، بی‌ضابطه و جنجال برانگیزی است که میدان‌داری می‌کنند. مگر تعداد این سایت‌هایی که در زمینه وضعیت اقتصادی و قیمت‌ها به التهاب‌آفرینی میپردازند چقدر است که مسئولان مربوطه نمیتوانند با آنها برخورد کنند.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی تأکید کرد: بانک مرکزی سامانه‌ای را طراحی کرده است که به صورت ساعتی، قیمتها را برای خرید و فروش اعلام می‌کند تا صادرات و واردات بر اساس آن انجام شود. همین یک سایت برای اطلاع‌رسانی کافی است و باید با بقیه سایت‌ها که در مورد قیمت دلار، سکه، ارز و کالا، التهاب‌‌آفرینی می‌کنند و به تغییر قیمتها دامن زده و حالت روانی بازار را از وضعیت تعادلی خارج می‌کنند تعطیل شوند.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: همانگونه که با محتکران برخورد میشود، ضرورت دارد که قوه قضائیه با این کسانی‌که التهاب‌آفرینی می‌کنند هم برخورد حساب شده کند تا اقتصاد کشور به ثبات برسد و رهبر معظم انقلاب هم رهنمود کلی و سازنده را ارائه دادند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: در ۱۵ آبانماه هم تحریم آمریکا متوجه فروش نفت، روابط بانکی و بیمه است و بنده از همین الان خدمت شما عرض میکنم که تا آن موقع، اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نخواهد داد، فروش نفت ایران ادامه خواهد داشت، روابط بیمه‌ای برقرار است، در نتیجه روابط بانکی هم در سطحی پایدار خواهد بود و حتما هدف آمریکا که تصمیم گرفته است این سه بخش را تحریم کند هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد؛ پس چرا ما باید التهاب‌آفرینی کنیم.

آقانظری تصریح کرد: همه نخبگان، روزنامه‌نگاران، تلویزیون، رادیو و …. اکنون باید اعلام کنند که دو ماه و نیم است که التهابات تخیلی را در جامعه به نظاره نشسته‌ایم و خساراتی به جامعه تحمیل شده است؛ بنابراین باید به این التهابات خاتمه داده و با عوامل این اقدامات برخورد کنیم. بزرگترین اقدامی که ما در این جنگ اقتصادی که آمریکا بر علیه ایران راه انداخته است باید انجام دهیم این است که به جامعه اطمینان دهیم که آمریکا در این جنگ به هیچ جا نخواهد رسید.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: از سوی دیگر باید این نکته را به خوبی برای مردم تشریح کنیم که آمریکا همواره به کشورها برای همراهی با تحریم‌های آمریکا فشار می‌آورد اما آنها همراهی نمیکنند. کشورهایی همانند چین، اروپا و ترکیه به آمریکا جواب منفی دادند؛ چراکه این تحریمها را منطقی نمیدانند. همچنین باید به افکار عمومی جهان این پیام را منتقل کنیم که تحریم، شمشیر برنده آمریکاست و باید این شمشیر از دست وی گرفته شود تا از این پس اقدامات آمریکا علیه کشورها کارساز نباشد.

آقانظری در پایان گفت: همانگونه که عرض کردم، مقابله با سایت‌های التهاب‌آفرین، ضرورتی اساسی است و همانگونه که میتوانند یک انبار کالاهای احتکار شده را کشف و با خاطیان برخورد کنند باید با عوامل این التهاب‌آفرینی در بازار که بعضا به صورت ناخودآگاه در خدمت دشمن هم هستند و مانع ارائه خدمات شفاف به مردم می‌شوند نیز برخورد جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 74352
تاريخ ثبت خبر : 22 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:51
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)