| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با طلیعه:


کج‌فهمی از آموزه‌های دین، دورماندن از اقتصاد مقاومتی را رقم زده است

حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است، اگر به آموزه های دینی خود عمل می کردیم، وضعیت بهتری داشتیم. زیرا کج فمی ما از آموزه های دین، دور ماندن از اقتصاد مقاومتی را رقم زده است.

سید محمد حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، با اشاره به مفهوم و چیستی و ماهیت اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر اقتصاد را در بحث تولید و مصرف در نظر بگیریم، اقتصاد مقاومتی یعنی به سمت این مساله حرکت کنیم که بالاترین تولید و کیفی ترین کارها را با حداقل هزینه، داشته باشیم و در مصرف کالا بهینه عمل کنیم و این امر نیز بدان دلیل است که ما هم در بخش تولید و هم در عرصه مصرف خارج از استاندارهای جهانی هستیم. به عبارت دیگر در تولید زیر استاندارد بوده و د مصرف بالای استاندارد.

 

وی ادامه داد: اما برای آن که به سطح بهینه بازگردیم، باید تلاش کرده و زحمت بکشیم و شاید از همین جهت است که نام آن را اقتصاد مقاومتی گذاشته اند و در این رویکرد باید صبر را در پیش گرفته و سرلوحه کار قرار دهیم تا به مصرف و تولید بهینه برسیم.

 

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی، یک روش است یا مبتنی بر مفاهیم معرفت شناسانه شکل گرفته است، توضیح داد: به نظر من اقتصاد مقاومتی عمدتا روش است اما می تواند مبتنی بر مبانی معرفت شناسانه هم باشد و این بستگی دارد به آن که چه تعریفی از مبانی معرفت شناسانه داشته باشیم. اقتصاد اسلامی نیز خود یک روش است که مبتنی بر ادبیات دینی و اسلامی است و بنابراین بهتر و شایسته تر است که اقتصاد مقاومتی را هم که مبتنی بر آموزه های دینی است، یک روش بدانیم.

 

وی با اشاره به این که در واقع وقتی ما درباره چیستی اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم، می خواهیم بدانیم این مساله علم است یا روش یا مکتب، بیان کرد: به نظر می رسد اقتصاد مقاومتی، علم نباشد مگر آن که بر اساس یک سری فرضیات خاص به این نتیجه برسیم.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توضیح این مطلب که بنابراین اقتصاد مقاومتی بیشتر مکتب و روش بوده و وقتی از این زاویه به آن بنگریم، هر برنامه ریزی اقتصادی که مبتنی بر آن باشد، می تواند روش محسوب شود، ابراز کرد: در نتیجه اقتصاد مقاومتی لزوما در همه عرصه ها مبتنی بر اقتصاد اسلامی نیست و البته می توان گفت بخشی از ماهیت خود را از اقتصاد اسلامی گرفته و از این جهت معتقدم شاید بتوان آن را ترکیبی از روش که مبتنی بر آموزه های دینی است و علم دانست که از علم اقتصاد اسلامی نیز کمک گرفته است.

 

وی در ادامه به تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی غرب پرداخت و تشریح کرد: اقتصاد ریاضتی در شرایطی حاد که کشور دچار مشکل و بحران می شود و کسری مداوم دارد به کار گرفته می شود. در حقیقت اقتصاد ریاضتی حالت جبرانی دارد برای آن که کشور از بحران خارج شود لذا مسوولان آن کشور به مردم خود توصیه های ریاضتی می کنند.

 

حسینی تاکید کرد: البته من معتقد نیستم که کشور ما دچار بحران است تا اقتصاد ریاضتی را در پیش بگیریم و ما بیشتر در تولید و مصرف ضعیف می کنیم و برای رسیدن به نقطع قوت، باید اقتصاد خود را تقویت کنیم و از آنجا که ترک عادت سخت و دشوار است، از این جهت نام اقتصاد مقاومتی بر آن گذاشته شده است و این بدان معنا نیست که سیاست ریاضتی باید در پیش بگیریم.

 

وی ادامه داد: ضمن آن که اقتصاد ریاضتی یک استراتژیک است که در غرب بیشتر به کار گرفته می شود و البته در حال کنار گذاشتن است به دلیل آن که مشکل و مساله ای را حل نمی کند و کشورهایی که به سمت این سیاست رفته اند، نتوانسته اند از بحران هایی موجود رها و خلاص و خارج شوند. به همین دلیل تعریف و رویکرد اقتصاد مقاومتی به شدت با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا می توان اقتصاد مقاومتی را شاخه ای از درخت اقتصاد اسلامی دانست، اذعان کرد: بله؛ اگر طراحی اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر آموزه های دینی انجام دهیم، از این جهت می توانیم آن را شاخه ای از اقتصاد اسلامی بدانیم اما نه از باب این که این اقصاد را علمی و گرایشی از شاخه اقتصاد اسلامی قلمداد شود، بلکه می توانیم بگوییم این اقتصاد نیز مبتنی بر آموزه هایی دین است به ویژه آن که قرآن کریم به کار کردن خوب، تولید خوب و مصرف خود توصیه می کند و سفارش به رعایت اعتدال دارد.

 

وی ابراز کرد: در حقیقت قرآن نه به ریاضت کشیدن امر می کند و نه به اسراف و تبذیر بلکه اعتدال را صحیح و درست می داند. همان طور که خداوند در آیه ۵۱ سوره مومنون می فرماید: «کُلُوا و اشرَبُوا و لا تُسرِفُوا؛ بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید».

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بنابراین قرآن کریم توصیه می کند به این که هم خوب کار کنیم، هم خوب تولید کنیم و کم فروشی و کلاهبرداری نداشته و درستکار باشیم.

 

وی در ادامه به سوال اساسا آیا درخت اقتصاد اسلامی رشد و نمو داشته است که توقع شاخه و میوه از آن داریم، اینچنین پاسخ داد: نظر مثبتی در این خصوص ندارم. اگر از روند این امر را در کشور از سال ۱۳۳۲ که زمان کودتای دولت مصدق بود، در نظر بگیریم و این روند را تا به امروز مقایسه کنیم، کشوری همچون ژاپن هم بدهکار بود و هم منابع طبیعی نداشت در حالی که ایران هم صاحب منابع طبیعی بود و هم بدهکاری نداشت.

 

 

حسینی اضافه کرد: اما امروز مشاهده می کنیم ما به کجا رسیده ایم و آنها به کجا رسیده اند. به طور مثال ایران وارد کننده تویوتا است و ژاپن صادر کننده این خودرو است. همچنین در عرصه های مختلفی آنها موفقیت های چشمگیری داشته اند اما موفقیتهای ما با توجه به امکانات موجود، در سطح نازلی قرار دارد و یکی از ریشه های مهم این مساله در آن است که ما اسلام را به خوبی نشناخته ایم و بینش ما مبتنی بر اسلام ناب نبوده و گاهی نیز دچار کج فهمی شده یا جایی هم که متوجه شده و فهمیده ایم، به فرهنگ دینی توجهی نکرده ایم.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: به نظر می رسد در این راستا به دلیل غفلتی که از قرآن و سنت داشته ایم، ما بزرگترین ستم را به قرآن و اهل بیت علیهم السلام کرده ایم و اگر به آموزه های دینی خود عمل می کردیم، وضعیت بهتری داشتیم.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در اقتصاد قرآنی، نشانه هایی از تاکید بر شاخصه های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، به طلیعه گفت: بله! وقتی قرآن کریم بر مصرف بهینه و درست مصرف کردن تاکید دارد، این یعنی اقتصاد مقاومتی. در حقیقت اقتصاد مقاومتی کم مصرف کردن یا مصرف نکردن نیست بلکه رعایت اعتدال است و قرآن کریم در این باره سفارش می کند نه دچار اسراف شوید و زیاده از حد مصرف کنید نه خساست و بستگی را در پیش بگیرید. در این راستا خداوند در آیه ۲۹ سوره اسراء می فرماید: « وَ لَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً إِلَىٰ عُنُقِکَ وَ لَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا؛ نه دست خویش از روی خست به گردن ببند و نه به سخاوت یکباره بگشای که در هر دو حال ملامت زده و حسرت خورده بنشینی».

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان سخنانش یادآور شد: بنابراین اصول و قواعد بسیاری در زمینه اقتصاد مقاومتی در قرآن کریم و کلام اهل بیت(ع) وجود دارد که می توان از آن ها در راستای بهینه سازی تولید و مصرف بهره جست.

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 15795
تاريخ ثبت خبر : 1 بهمن 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)