| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب پرتوی از مدیریت امام خمینی(ره) منتشر شد

کتاب پرتوی از مدیریت امام خمینی(ره) اثر علی آقا پیروز به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تجربه مدیریتی امام خمینی(ره) بیانگر الگویی ارزشمند از مدیدیت اسلامی است که متاثر از ابعاد شخصیتی، عرفانی، وحیانی و عقلانی است.

ابعاد این الگوی مدیریتی شامل معنویت(خدامحوری)، خدمتگزاری، بصیرت و کرامت است که بر انگیزه های مادی و معنوی تاکید می کند. مشورت در تصمیم گیری، داشتن چشم انداز و اهتمام به نظارت از شاخصه های عمده ابن الگو است.

مولف در هفت فصل به مبانی و اصول مدیریتی امام خمینی(ره) پرداخته و آنها را بررسی نموده است. این فصول عبارت عبارتند از:

مبانی مدیریت امام خمینی(ره)
برنامه ریزی در سیره امام خمینی(ره)
تصمیم گیری در سیره امام خمینی(ره)
رهبری در سیره امام خمینی(ره)
سازماندهی در سیره امام خمینی(ره)
انگیزش در سیره امام خمینی(ره)
کنترل و نظارت در سیره امام خمینی(ره)

هدف از این نوشتار، به تصویر کشیدن گوشه ای از سیمای مدیریتی آن مرد الهی و به رخ کشاندن این صحنه نورانی برای مدعیان رهبری در دنیاست تا با نگریستن در آن ، خود را محک زنند و اگر انصافی باشد به خوبی دریابند که در مقابل عظمت این بزرگمرد، عددی نیستند و جایگاهی ندارند.
نقاش این تصویر نورانی ،خود، واقف است که بضاعتی اندک و بهره ای ناچیز از امام شناسی دارد ولی در عین حال باتلاش خود و با نهایت اعتراف به نقصان یافته های خویش، این  وجیزه را به مصداق پای ملخی به پیشگاه سلیمان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)(س) روحی لتراب مرقده الفداء تقدیم می دارد.
امید آنکه مورد توجه علاقه مندان مباحث مدیریت اسلامی نیز قرار گرفته و بخشی از پازل دانش مدیریت اسلامی را کامل نماید.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران سرنوشت مردم ایران به کلی عوض شد، انقلاب شکوه مندی که زلزله ای را در جهان معاصر پدید آورد و جهانیان را به شگفتی واداشت.
رهبری این انقلاب را مردی برعهده داشت که شخصیتش در مکتب فقه و فقاهت «فیضیه» شکل گرفته بود. فقیهی فرزانه، عارفی دلسوخته، فیلسوفی ژرف اندیش، ادیبی پر شور و احساس و مملو از حماسه  ، مفسری توانا و سیاستمداری دانا و شجاع که دارای کلامی جذاب و درخشش فکری پویا بود.

 مهمترین پیامی که منادی انقلاب و رهبر فرزانه مان به گوش جهانیان رسانید، چیزی جز خدامحوری و رهایی بی قید و شرط از سلطه شوم استکبار جهانی به ویژه آمریکا نبود ،این آوای جان بخش بر دلهای آزاداندیشان و مجاهدانی که درد آشنای غربت اسلام بودند ، طنین افکند و همچون آهن ربایی جذاب، افکار و اندیشه ها را به خود معطوف ساخت.

 او رهبری بود که همواره حکومت را برای مردم، با مردم و در خدمت مردم می خواست. عدوی دشمن مردم و یکی از دشمن ستیزان آگاه و بلندآوازه بود که با تکیه بر روح ذلت ناپذیری و ستم ستیزی، فریاد «هیهات منا الذله» را  که برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) و شعار جد بزرگوارش سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود؛ سر داد.
این فریاد که از عمق ایمان او نشأت می گرفت، لرزه بر پیکره  کفر و استکبار جهانی افکند. از کلام و رفتارش  کرامت می بارید و مشعل امید را در دلهای سرد و فرسوده بر می افروخت و همچون اکسیری ناب، مس دلها را مبدل به طلای خالص می ساخت؛ نهیبش صاعقه ای مهلک برای نوکران استکبار بود ؛حرکتی پر جوشش توأم با  توکل و تقوای الهی داشت  و بارقه ای برای جذب عدالت جویان و رسانیدن آنان به ساحل نجات بود.

آن مرشد نورانی با رهبری بصیر خود، در هر شرایط مناسبی، به روشنگری می پرداخت و اهداف شوم دشمنان را برملأ می ساخت و پیوسته مسلمانان را به پاسداری از ارزش های اسلامی فرا می خواند.

مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست، تبیین ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و تبیین الگوی رهبری در حکومت اسلامی، از مهمترین اقدامات حضرت امام بود که با موفقیت انجام شد و سرانجام در سال ۱۳۵۷ با عنایات حضرت بقیهالله و پشتیبانی مردم انقلابی ایران، این اندیشه تحقق عینی یافت و رسماً رهبری نظام اسلامی بر عهده او قرار گرفت او با رهبری‌های خردمندانه خویش، بحرانهای شدید و خطرناکی را، یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت، بحرانهایی که هریک، برای سرنگونی یک نظام، کافی بود.

 او رهبری، الهی، بصیر، مردمی و با کرامت بود. جامع مهر و قهر بود مهرش، الهی و غضبش نیز جلوه غضب الهی بود. او اهل برنامه ریزی و نظم بود و کارها را در وقت مناسب خود انجام می داد، برای آینده نظام چشم انداز داشت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای نظام جمهوری اسلامی کادر سازی کرده بود و با ارائه درس خارج ولایت فقیه پایه های حکومت اسلامی را طراحی کرده بود پیش بینی هایش دقیق بود و بر اساس آن پیش بینی ها، برنامه ریزی و تصمیم گیری می کرد، تصمیم گیری های خردمندانه، عاقلانه و شجاعانه او چهره ممتازی از او به نمایش می گذاشت، در انگیزش پیروان خود بر انگیزه های معنوی و الهی تکیه می کرد.

 اهل تشکیلات و سازماندهی بود و سازمان ها و نهاد های بسیار مهمی را  برای تثیت و تقویت نظام جمهوری اسلامی پایه گذاری کرد، در کنترل و نظارت جدی بود، همواره پیگیر کارها بود و در حد توان خویش جهت اصلاح امور تلاش می کرد او مدیر و مدبری توانا بود مدیریت او در ۱۰ سال اول انقلاب موجب تثبیت نظام جمهوری اسلامی شد به گونه ای که دوست و دشمن را به موفقیتش در مدیریت نظام، واقف کرد.

کتاب پرتوی از مدیریت امام خمینی(ره) در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و به قیمت ۲۶۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 69151
تاريخ ثبت خبر : 13 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:47
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)