| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم عادل پیغامی؛


کتاب مولفه‌های نرم در تلاقی فرهنگ و اقتصاد منتشر شد

کتاب مولفه های نرم در تلاقی فرهنگ و اقتصاد (دلالتهایی برای اقتصاد مقاومتی) نوشته عادل پیغامی توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و ستاد همایش ملی اقتصاد مقاومتی با مشارکت موسسه نشر شهر به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رکن اساسی همه اقتصادهای موفق و سرفراز دنیا، این بوده و هست که خود را در برابر نوسانات و شوک های طبیعی اقتصاد و یا تهدیدات و فشارهای خارجی دشمنان و رقابت رقبا مقاوم کنند. یافته های علمی کارشناسان اقتصادی و تجارب کشورهای دنیا حاکی است رشد و شتاب بیشتر اقتصادی مستلزم مقاوم سازی بیش از پیش ساختارهای اقتصادی است.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که برآیند نظر نخبگان و کارشناسان کشور است به مثابه نقشه معماری نوین اقتصاد ایران، گامی دیگر از وظیفه تاریخی ملت ایران و تکمیل کننده حلقه های موفقیت های نظامی و علمی ایرانیان است

اقتصاد ما، علی رغم دردهای مزمن تاریخی، خرابی های برجا مانده از طاغوت و هجمه های نظامی و اقتصادی دشمن در سه دهه گذشته انقلاب با مجاهدت ملت ایران و تلاش همه اقشار اعم از کارگران، متخصصان و اصناف با حرکتی بالنده توانسته ضمن تامین نیازهای اساسی کشور و فراهم کردن زیرساخت های اساسی، تلاش های خصمانه دشمن را خنثی کند.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که برآیند نظر نخبگان و کارشناسان کشور است به مثابه نقشه معماری نوین اقتصاد ایران، گامی دیگر از وظیفه تاریخی ملت ایران و تکمیل کننده حلقه های موفقیت های نظامی و علمی ایرانیان است.

اقتصاد اعم از نظامات، نهادها، ترتیبات و رفتارهای اقتصادی همه و همه قبل از هر چیزی مقوله ای فرهنگی اند چرا که موضوعی انسانی اند. از این رو دوگانه فرهنگ و اقتصاد را یک ثنویت نمی دانم. اقتصاد جزیی از فرهنگ هر انسان و همه هویت های جمعی و اجتماعی وی است و کاملا متاثر از آن و البته تاثیرگذار بر آن است.

در این کتاب سعی شده تا تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد که فهرستی از مولفه های نرم در دستیابی به اقتصاد مقاومتی و زمینه های ضروری تحقق آن را به تصویر می کشند، مورد بحث و اشاره واقع شود.

نویسنده در مقدمه کتاب به تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد توجه داشته و آنها را تعریف کرده است. وی بعد از تعریف اقتصاد فرهنگ، زمینه های فرهنگی اقتصاد، اقتصاد فرهنگی، و فرهنگ اقتصادی آورده است: نظام اقتصادی با جمیع مولفه ها و اجزا آن شامل نهادها، متغیرها، عاملان و بازیگران بسترهای تعاملی اقتصادی با نظام فرهنگی و جمیع  مولفه ها و اجزا آن، روابطی دو سویه دارد. گاه این نظام فرهنگی است که خادم نظام اقتصادی و ضامن موفقیت و کارآمدی آن است و گاه این نظام فرهنگی است که مخدوم نظام اقتصادی و جمیع عناصر آن قرار بگیرد.

کتاب در ادامه شامل چهار بخش می شود: فصل اول به اقتصاد فرهنگ، فصل دوم به زمینه های فرهنگی و زیرساخت های نرم اقتصاد، فصل سوم به اقتصاد فرهنگی و فصل چهارم به فرهنگ اقتصادی می پردازد.

نویسنده در سخن پایانی کتاب، اقتصاد مقاومتی را مفهومی سازمان دهنده برای جمیع عناصر و ساختارهای اقتصاد، گفتمانی عمومی و مردمی و فرایندی متداوم، حرکتی مستمر، مدبرانه، هوشمندانه، همه جانبه، و الگویی از اقتصاد پیشرفته، مستقل و مستحکم می داند.

پیغامی آورده است: «اقتصاد ایران که طی بیش از سه دهه از بالندگی و شکوفایی خود را ضمن اثبات استحکام و مقاومت خود در برابر تمام تهدیدات، فشارها، تخریب ها و تحریم های دشمن تقریبا از روزهای آغازین انقلاب، الگویی از اقتصاد مقاومتی را به تصویر کشانده و در مقایسه با سایر اقتصادهای پیشرفته، به طور نسبی نتایج و شاخص های موفقی را نیز بر جای گذاشته است، حال و بر اساس دانش بشری و تجارب پیشین و مبتنی بر هوشمندی و آینده نگری راهبردی از فرصت ها و تهدیدات پیش رو، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را برای تکامل و تداوم فرآیند اقتصاد مقاومتی و مسیر جهاد اقتصادی جهت تضمین رشد و شکوفایی کشور حتی در شرایط فشار و تحریم در پیش روی خود دارد.»

وی در این کتاب سعی کرده تا نشان داده شود نظام اقتصادی با جمیع مولفه ها و اجزاء آن شامل نهادها، عاملان و بازیگران و بسترهای تعاملی اقتصادی با نظام فرهنگی و جمیع مولفه ها و اجزاء آن روابطی دوسویه دارد. گاه این نظام فرهنگی است که خادم نظام اقتصادی و ضامن موفقیت و کارآمدی آن باشد و گاه این نظام فرهنگی است که مخدوم نظام اقتصادی و جمیع عناصر آن قرار گیرد.

در این کتاب سعی شده تا تعاملات دوسویه فرهنگ و اقتصاد که فهرستی از مولفه های نرم در دستیابی به اقتصاد مقاومتی و زمینه های ضروری تحقق آن را به تصویر می کشند، مورد بحث و اشاره واقع شود

در این کتاب سعی شد تا به طور خلاصه و اجمال انواع تعاملات دوسویه بین این دو گونه شناسی شود.

همچنین در بخش پایانی کتاب فهرستی از خطوط راهنما و خط مشی های مورد نیاز کشور برای تامل و بحث کارشناسان ارائه شده است:

بنیان های اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مردمی، عملیات روانی و رسانه ای، فرهنگ سازی مقاومت و جهاد، اقتصاد سیاسی و حکمرانی اقتصاد مقاومتی، نظام اعتباری و بازار سرمایه، امنیت و اطلاعات، پدافند غیر عامل، دیپلماسی عمومی، اقتصاد بین الملل و سنجه ها و تبعات سنجی.

پایان بخش کتاب شامل چهار پیوست می شود: پیوست یک شامل دو مصاحبه با مجله گفتمان الگو، پیوست دو درباره رقابت پذیری جهانی اسران، پیوست سه درباره کلید واژه های ذیل سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای ایجاد تصویر رسانه ای و پیوست چهار تصویری از برنامه درسی اقتصاد مقاومتی در قالب کارشناسی ارشد ارائه شده است.

کتاب مولفه های نرم در تلاقی فرهنگ و اقتصاد (دلالت هایی برای اقتصاد مقاومتی) تألیف دکتر عادل پیغامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در ۳۶۰ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و ستاد همایش ملی اقتصاد مقاومتی و با مشارکت موسسه نشر شهر به چاپ رسیده است.

این اثر در همایش ملی اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد که ۴ اسفندماه در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد، رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 43291
تاريخ ثبت خبر : 18 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 18:12
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)