| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

کتاب مهارت حل مسئله منتشر شد؛


الگوی کارآمدی از مهارت حل مسئله با رویکردی اسلامی

کتاب مهارت حل مسئله می‌کوشد یک الگوی کارآمدی از مهارت حل مسئله، با رویکردی اسلامی و روان‌شناختی ارائه دهد. مراحل عملیاتی حل مسئله هفت مرحله را دربر می‌گیرد که در یک نمونه علمی به صورت کامل پیاده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،  این اثر از پنج فصل، به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول: طعم شکلاتی زندگی با مهارت حل مسئله

فصل دوم: الگوی کارآمد حل مسئله

فصل سوم: جدی گرفتن کمربند ایمنی

فصل چهارم: گام به گام تا حل موفقیت آمیز حل مسئله

فصل پنجم: نمونه عملی کامل حل مسئله  

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد: مهم نیست در کوچه‌ پس‌کوچه ‏های زندگی با پستی و بلندی ‏های دردسرساز روبه ‏رو نشویم؛ مهم آن است که در رویارویی با این‏ گونه موقعیت‏ها بتوانیم به شیوه‏ ای صحیح عمل کنیم. هرگز به کسی برخورد نمی کنیم که در زندگی ‏اش با مشکلی روبه‏ رو نشده باشد. وجود مشکل در زندگی طبیعی و جزء جدایی ناپذیر آن است. اصلاً‏ًًًًًٌٌٌ زندگی یعنی مسئله. اگر مسئله نبود، پیشرفت و رهپویی هم نبود. ارزش و برتری انسان بر سایر موجودات همین برخورد با مسئله و داشتن مهارت حل مسئله است. اساساً رشد و بالندگی و کمال و تعالی آدمی در گروِ همین تلاشها و مهارت ‏افزایی ‏ها در حل مشکلات گوناگون زندگی است.

متأسفانه ساختار تربیتی خانواده ‏ها و نظام آموزشی و رسانه ‏ای ما به گونه ‏ای نبوده یا حداقل موفق نبوده است تا «مهارت حل مسئله» را در جوان پرورش دهد. بسیاری از جوانان نمی ‏توانند با دریایی از مسائل و مشکلات زندگی روبه ‏رو شوند و آنها را با موفقیت حل کنند.

اساساً ذهن جوان مسئله ‏محورانه سازمان نیافته است، تا در هر کاری از مسائل آموزشی و تحصیلی تا مسائل و مشکلات مختلف زندگی، آگاهانه و خلاقانه به حل مسئله بپردازد. نتیجه آن، کاستی پیشرفت و موفقیت در عرصه ‏های گوناگون فردی و اجتماعی و بروز آسیب‏ ها، انحرافات و مشکلات پیچیده گوناگون بوده است.

 

laharate_hale_masale-a_13761

 

بسیاری از جوانان با توجه به تحولات فیزیولوژیکی و روان‏شناختی- که در این دوران در آنها شکل می ‏گیرد- از طرفی با شکوفایی مسائل شناختی و منطقی و از طرف دیگر با گرایش ‏‏های جنسی، بحران شخصیت، انتخاب مسیر زندگی در تحصیل، اشتغال و همسریابی و… مواجه می ‏شوند. در بیشتر مواقع مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز در آنها استرس مضاعفی ایجاد می‏ کند. حال این جوان است که با وجود تجربه اندک در عرصه رویارویی و حل مسئله، در میان این همه مسائل احساس تنهایی و بی‏ کفایتی می کند و نمی ‏تواند از عهده آنها برآید. در نتیجه گاه دیده می‏ شود به اعتیاد، بی ‏بند و باری و فرار و… رو می ‏آورد.

 از این‎رو باید شیوه‏ های رویارویی با مشکلات و حل مسئله را یاد بگیرد تا سربلند به زندگی سعادتمندانه ادامه دهد. واقعیت این است که ذهن اگر مسئله‏ مدار شکل گیرد، فرد در امور تحصیلی و حرفه ‏ای خود نیز موفق عمل می ‏کند. جامعه ‏ای که جوانان آن دارای مهارت حل مسئله هستند رو به تولید علم و پیشرفت و بالندگی می‏ آورد و خانواده و اجتماع از سلامت روانی برخوردار می ‌شود.

فرایند حل خلاقانه مسائل برخی دیگر از مهارت‏ های زندگی را نیز دربرگرفته و بر تحقق موفقیت‏ آمیز آن کمک شایانی می‏ کند؛ از جمله مهم ‌ترین آنها مهارت ‏های کنترل هیجانی و مقابله ‏ای استرس و نیز مهارت ‏های تصمیم ‏گیری، تفکر خلاق و نقادانه است.

 

 گفتنی است کتاب مهارت حل مسئله اثر مسعود نورعلیزاده میانجی، با قیمت ۸۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

این کتاب می‌کوشد یک الگوی کارآمدی از مهارت حل مسئله، با رویکردی اسلامی و روان‌شناختی ارائه دهد. مراحل عملیاتی حل مسئله هفت مرحله را دربر می‌گیرد که در یک نمونه علمی به صورت کامل پیاده شده است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

کد خبر : 20066
تاريخ ثبت خبر : 19 فروردین 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:26

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)