| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به کوشش سیدهادی خسروشاهی؛


کتاب «محمدعلی جناح؛ موسس پاکستان» منتشر شد

کتاب «محمدعلی جناح؛ موسس پاکستان» نوشته هکتور بولیتو با ترجمه استاد غلامرضا سعیدی و به کوشش استاد سیدهادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «محمدعلی جناح؛ موسس پاکستان» مجلد سوم از مجموعه آثار (شماره ششم) استاد سید غلامرضا سعیدی است که محقق برجسته، استاد سید هادی خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است.

جایگاه قائد اعظم، محمدعلی جناح

استاد سید غلامرضا سعیدی، مترجم و پژوهشگر برجسته تاریخ معاصر در مقدمه کتاب می نویسد: برخی از محققان معتقدند که اگر بصیرت و درایت استقامت قائد اعظم و همکاران فداکار او نبود، یکصد میلیون مسلمان هند، دچار همان سرنوشتی می ‏شدند که نصیب مسلمانان اسپانیا گردید.

هکتور بولیتو، نویسنده کتاب، محمدعلی جناح را سازنده و بناکننده تاریخ معرفی کرده است که فردی منطقی، شرافتمند، قوی و پُرهیمنه بود و هر وقت اشخاص نزدیک او می آمدند، از او می ترسیدند. به اعتقاد مولف، تنها نقص جناح زبان تند او بود که در محاوره بردباری نشان نمی داد و به شدت در اختصارگویی می کوشید. از سایر جهات واجد بزرگترین فضایل و حائر همه شئون رهبری سیاسی بود.

امتیاز کتاب


درباره قائد اعظم پاکستان ـ محمدعلی جناح (۱۸۷۶ـ۱۹۴۸م) ـ کتاب ‏های متعددی نوشته شده، ولی امتیاز این تألیف در آن است که تحقیق آن محصول دو سال مطالعات یک محقق خارجی است که به صورت دقیق و بی‏ طرفانه، مستندات زیادی بالغ بر سی جلد تألیفات گوناگون را مورد مطالعه قرار داده و طی دو سال گردش در هند و پاکستان، با جمعی ـ در حدود دویست نفر ـ از معاصران قائد اعظم تماس گرفته و از خاطرات آنها استفاده کرده است. لذا شاید یکی از بهترین منابع درباره گوشه‏ هایی از شخصیت قائد اعظم پاکستان و سیر حوادث شبه قاره هند و پاکستان در دوره معاصر باشد.

محتوای کتاب

این اثر بیانی از خاطرات و زندگی و فعالیت های محمدعلی جناح به شمار می آید. نویسنده می کوشد علاوه بر ارایه تصویری از شخصیت محمدعلی جناح که به «قائد اعظم» معروف است، صورتی واقعی از منشأ نهضت ها، تضادها و سیر حوادث شبه قاره هند و پاکستان ارایه دهد.

این کتاب در هشت فصل به دوره‏های مختلف زندگی محمدعلی جناح می‏پردازد: دوران کودکی در کراچی، گفتگوی اسکندر، ازدواج دوم جناح: ۱۹۱۸، بازگشت به هند: ۱۹۳۷ـ ۱۹۳۵، هدیه روز تولد، سالهای ۱۹۴۶ـ ۱۹۴۵، ۱۹۴۷م: تجزیه (و استقلال پاکستان از هندوستان) و پرواز به طرف کراچی.


شعار محمدعلی جناح: اتحاد، ایمان و انضباط

محمدعلی جناح می گوید: «اسلام همیشه آزاد زیسته است و از این پس نیز باید آزاد بماند. من آرزومندم که مسلمانان، ایمان از دست رفته خودشان را به دست اورند؛ و برای تحصیل استقلال از هیچ مانعی نترسند؛ گو اینکه جهانی به مخالفتشان قیام کند؛ برای انجام این منظور از این پس شعار ما این سه کلمه خواهد بود: اتحاد، ایمان، انضباط».


انتقاد محمدعلی جناح از سیستم اقتصادی غرب


محمدعلی جناح در یکی از نطق های آخرهای عمرش می ‏گوید: «سیستم اقتصادی غرب، در مجموع برای انسانیت، مسایل لاینحلی به وجود آورده است و در نظر بسیاری از ما، این مصیبتی را که جهان حاضر با آن مواجه است فقط یک معجزه می ‏توان نجات دهد و بس. این سیستم اقتصادی نتوانسته است در میان افراد بشر عدالت را استقرار دهد و از رفع ودفع عواملی که موجب این همه کسر و انکسار در روابط بین ‏المللی گردیده، عاجز مانده است، بلکه تا حد زیادی مسئولیت دو جنگ در نصف قرن اخیر مربوط به آن است. جهان غرب با وجود استفاده‏ هایی که از فعالیت ‏های ماشینی و کوشش ‏های صنعتی کرده است، امروز دچار عفیف ‏ترین اضطرابات و نگرانی ‏هایی است که هیچ گاه در تاریخ سابقه نداشته است.

اقتباس تئوری (نظریه) اقتصادی غرب، ما را در وصول به هدفی که داریم و می‏ خواهیم ملتی خُرسند و راضی به وجود آوریم، نخواهد کرد. ما باید در طریق خودمان حرکت کنیم و مقدرات ‏مان را در دست بگیریم و بر جهان، یک نوع سیستم اقتصادی مبتنی بر اساس نظریه اسلامی صحیح، دایر بر تساوی بشریت و عدالت اجتماعی، نشان دهیم. در آن صورت خواهیم توانست رسالت خودمان را به عنوان مسلمان ایفا کنیم و به انسانیت، آن پیام صلح و سلمی را ابلاغ کنیم که نقطه همان وسیله و همان راه می ‏تواند بشریت را نجات دهد و خُرسندی و سعادت جامعه انسانیت را تأمین کند.»(صص ۲۷۶ـ۲۷۵)


مشخصات


ویرایش جدید کتاب «محمدعلی جناح؛ موسس پاکستان» در ۲۹۶ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۲۰۰ تومان منتشر شده است. ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی www.iscq.ir یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 71481
تاريخ ثبت خبر : 19 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:04
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)