| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


کتاب «ماجرای سقیفه» با موضوع خلافت به چاپ رسید

کتاب «ماجرای سقیفه» نوشته علامه محمدرضا مظفر(ره) با ترجمه استاد سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید محمود خسروشاهی از سوی انتشارات انصاریان قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «السقیفه» اثر علامه شیخ محمدرضا مظفر، تألیف قرن چهاردهم و به زبان عربی است که موضوع سقیفه ـ اولین حادثه ‏ای که همزمان با آغازین ساعات رحلت رسول خدا(ص) به وقوع پیوست ـ و بیعتی که در آن شکل گرفته است را مورد بحث و بررسی قرار می ‌دهد.

 مؤلف، کتاب را با پیشگفتاری آغاز نموده و به این نکته مهم و اساسی تأکید ورزیده است که مورخ باید در نوشتار خود با زدودن غبار تعصبات قومی، قبیله ‏ای، دینی، وطنی و… از فکر و اندیشه خود با رهایی از زندان اعتقادات شخصی خود به بررسی و بیان تاریخ بپردازد. در ادامه، با عنوان «تمهید» مقدمه ‏ای را برای ورود به متن اصلی موضوع بحث کتاب قرار داده و با تحلیلی دقیق، ماجرای سقیفه و اجتهاد بانیان آن در مقابل نص صریح را موشکافی کرده و آنگاه وارد فصل‏ های کتاب گردیده است.

 محتوای کتاب

کتاب «ماجرای سقیفه» از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است:

 فصل اول: موضع پیامبر اکرم(ص) درباره خلافت که آیا آن حضرت از اتفاقات بعد از رحلتشان آگاهی و اطلاعی داشتند یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا هرگز راه‌ حلی برای جلوگیری از وقوع این حادثه اتخاذ نمودند؟ و یا آیا این احتمال که اهل سنت ادعا می ‏کنند که رسول خدا(ص) در این موضوع هیچ موضعی نداشته و آن را به عهده امت واگذار نموده است صحّت دارد؟ و آنگاه نویسنده روایاتی را از آن حضرت درباره امیرالمؤمنین(ع) و نیز ابوبکر بیان داشته است تا صلاحیت هر یک را از دیدگاه رسول خدا(ص) برای خلافت مشخص سازد و قضاوت در این زمینه را به عهده خواننده واگذار نموده است.

فصل دوم: تدابیر پیامبر اکرم(ص) برای جلوگیری از اختلاف امت اسلام بوده است که شامل مواردی همچون: اعزام جیش اسامه، درخواست قلم و دوات و کاغذ برای نوشتن وصیت ‏نامه در موضوع خلافت و… بوده است.

فصل سوم: بیعتی که در سقیفه انجام گرفت و انگیزه ‏هایی که در اجتماع در آن محل وجود داشت و وقایعی که زمینه‌ ساز بیعت با ابوبکر گردید و نقش هر یک از مهاجر و انصار در این موضوع و خطبه ‏هایی که از سوی افراد مختلف در این جمع ایراد شد و نتیجه‏ ای که از آن عاید گردید.

 فصل چهارم: موضع امیرالمؤمنین(ع) در برابر سقیفه و بیعت در آن و موضع و رفتاری که در برابر خلفا از خود اتخاذ نمودند.

علامه مظفر(ره) به عنوان یک عالم شیعی روشنفکر و فرهنگی، از چشم ‌اندازی واقعی به بحث نگاه کرده و نه احساسات را وارد بحث می ‌کند و نه جانب بی ‌طرفی را فرو می ‌گذارد، هرچند مقدّر باشد که نتیجه همان باشد که عقیده مذهبی او بدان رهنمون می ‌شود و این مرهون اسلوب عمیق مؤلف است. وی ضمن بیان نصوص وارده، آنها را دقیق بررسی و تحلیل یا نقد کرده و مفاهیم آنها را روشن کرده است و در این راه از احادیثی استفاده کرده که ثقات ائمه حدیث هر دو طایفه مسلمان درباره آن اتفاق ‌نظر دارند. نتیجه آنکه موفق شده با بیانی جذاب و باشکوه، خواننده را از نزدیک ‌ترین و ساده‌ ترین راه‌ها به نتایج بحث برساند.

آشنایی با سید غلامرضا سعیدی

استاد سید غلامرضا سعیدی به سال ۱۲۷۴ش در روستایی در بیرجند به دنیا آمد و در نوجوانی و جوانی، همزمان به آموختن زبان‏های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و با اندیشه ‏های سید جمال ‏الدین حسینی اسدآبادی آشنا شد. سپس در دانشگاه اسلامی علیگره هند، مجذوب افکار اقبال لاهوری گردید. او استواری مبانی عقیدتی ‏اش را مدیون سید جمال و اقبال می ‏دانست. از استاد سعیدی آثاری بالغ بر پنجاه جلد کتاب و صدها مقاله منتشر شده، به یادگار مانده است. استاد سعیدی پس از یک زندگی همراه با تلاش و کوشش فرهنگی و عمری پربار، در سال ۱۳۶۷ش در ۹۴ سالگی در تهران درگذشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (البته در دوران ریاست جمهوری ‏شان) به مناسبت درگذشت استاد سعیدی در پیامی می ‏نویسند: «این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سال‏های بابرکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی‏ شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقاً باید او را در زمرۀ پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسایل جهان اسلام اهتمام می ‏ورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزنده ‏ای می کرد.»

 مشخصات

ویرایش جدید کتاب «ماجرای سقیفه» در ۲۰۸ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۰۰۰ تومان از سوی انتشارات انصاریان قم منتشر شده است.

ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم مرحوم استاد سید غلامرضا سعیدی است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر : 72364
تاريخ ثبت خبر : 30 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:46
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)