| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «مأخذشناسی تحلیلی کتب مدیریت اسلامی» منتشر شد

کتاب «ماخذشناسی تحلیلی کتب مدیریت اسلامی» به قلم سعید حجازی فر و علی خانی با بازبینی محتوایی حمیدرضا خسروآبادی و توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، کتاب «مأخذشناسی تحلیلی کتب مدیریت اسلامی» به قلم سعید حجازی فر و علی خانی با بازبینی محتوایی حمیدرضا خسروآبادی و توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

 

مقدمه این کتاب در ادامه می آید:

اسلام‌ دین‌ کاملی‌ است‌ که‌ برای‌ تمام‌ فعالیت‌های‌ بشر،‌ اعم‌ از فردی‌ یا جمعی‌، قوانینی‌ را ارائه نموده است. دین مبین اسلام‌ قوانین کاملی‌ را نیز برای‌ اداره‌ حکومت‌، دولت‌، جنگ‌ و تعیین‌ حدود دسته‌بندی آنها‌ ارائه‌ کرده‌ است‌. هیچ‌ عرصه‌ای‌ از فعالیت‌ فردی‌ و اجتماعی ‌وجود ندارد که‌ اسلام آن‌را نادیده بگیرد و کنار بگذارد. باور بر این‌ است‌ که‌ چنین‌ دین‌ کاملی‌، مستعد ارائه‌ پاسخ‌های‌ جدید به‌ مسائل‌ نوین‌ جوامعی‌ است‌ که‌ در جستجوی‌ توسعه‌ و نوسازی‌ هستند.

از زمان شروع غیبت امام زمان (عج) تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، شیعه به‌دلیل اینکه از حکومت‌داری به دور بوده و تنها در موارد محدودی از تاریخ به‌صورت تشریفاتی در حکومت حضور داشته و در حقیقت دوران تقیه خود را سپری می‌کرده است، علما و دانشمندان شیعه به‌طور بسیار محدود، به تبیین و تفسیر اجتماعیات اسلام جهت پیاده‌سازی آن در جوامع اسلامی پرداخته‌اند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی با تأکید بر آرمان‌های تشّیع، ‌ضرورت به‌کارگیری احکام اجتماعیات اسلام در اداره و مدیریت جامعه بسیار احساس گردید. در همین راستا یکی از مباحث مطرح شده، ‌بحث مدیریت اسلامی‌ است‌ که موجب شده است که در این زمینه کتب متعددی با رویکردها و دیدگاه‌های متفاوت به رشته تحریر درآید.

بر این اساس آنچه در باب مدیریت و رهبری در اسلام تألیف شده است، سرمایه‌های معنوی انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید. از این رو هرگونه اقدامی که در جهت شناسایی، گردآوری، حفظ و نگهداری و توسعه این آثار به‌منظور بهره‌برداری گسترده‌تر از آنها صورت می‌پذیرد، عین رشد و مصداق مدیریت و رهبری به‌حساب می‌آید. در سالیان اخیر سیر و تحول در مکتوبات این حوزه، از گستردگی قابل توجهی برخوردار شده است. از همین رو امروزه در عصر انفجار اطلاعات، دستیابی به منابع یک موضوع در میان انبوه اطلاعات از جمله مقوله‌های قابل اهمیتی است که عدم توجه به آن، با نبود اصل منابع چندان تفاوتی ندارد.

بدون شک جهت تولید علم و گسترش مرز دانش در هر زمینه‌ای، آشنایی و فراگیری مرزهای آن دانش پیش‌شرط لازم می‌باشد. امروزه پس از گذشت قریب به ۳۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل دولت جمهوری اسلامی در ایران، در مقایسه با جایگاه گذشته و کنونی مدیریت اسلامی مشخص می‌باشد که مدیریت اسلامی بسیار تأثیرگذارتر از دیگر اندیشه‌ها و نمونه‌های عملی مدیریت در جهان بوده و هست. اگر‌چه کتب مرتبط با حوزه مدیریت اسلامی به‌صورت پراکنده در برخی از منابع یافت می‌شود‌، با این همه لااقل کتب‌ موجود در بازار که هنوز چاپ می‌شوند‌ تاکنون به‌صورت متمرکز در یک کتاب و آن هم به‌صورت تحلیلی‌ ارائه نشده است‌، لذا ‌محققان و اندیشمندانی که می‌خواهند از این کتب استفاده نمایند، تنها با صرف زمان و هزینه زیاد و انجام دوباره کاری‌های متعدد، به آنها دست می‌یابند.

از همین رو با توجه به حجم گسترده این کتاب‌ها لازم است تا در قالب یک طرح جامع و مستمرکتب موجود در این حوزه گردآوری و طبقه‌بندی شود تا محققین و پژوهشگران این حوزه، که به حمدالله اقبال گسترده‌ای هم در این زمینه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به‌وجود آمده است، ضمن آگاهی از کلیه کارهای انجام شده و دستاوردها و مرزهای دانش مدیریت اسلامی، بتوانند با هم‌افزایی بیشتر ادامه مسیر را طی نمایند.

در همین راستا یک پروژه پژوهشی در سال ۱۳۸۷ برای مأخذشناسی تحلیلی کتب مدیریت اسلامی تعریف و پیگیری شد که از طرف مرکز تحقیقات دانشگاه امام‌صادق(ع‌) مورد استقبال گرفت. مبنای انتخاب کتب هم کتاب‌های موجود و در دسترس در همان سال۱۳۸۷ بود. بنابراین کتاب‌هایی که در این مجموعه معرفی می‌شوند، نشا‌ن‌دهنده برتری آنها نسبت به سایر کتب مدیریت اسلامی نمی‌باشد.

فایده انجام این کار پژوهشی این است که محققین با‌ محتوا و حجم کارهای رایجی که انجام شده است آشنا می‌شوند و در‌می‌یابند که برای پرداختن به موضوعی خاص به کدام کتاب‌ها باید رجوع کند و چون در این پروژه با رویکرد تحلیلی جمع‌آوری می‌شوند محقق می‌تواند تشخیص دهد که کدام کتاب‌ها مناسب تحقیق هستند و کیفیت کلی آن کتاب چگونه است. در ضمن‌ این منبع قابل استفاده برای تمام پژوهشگران‌، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه مدیریت اسلامی خواهد بود.

چاپ اول کتاب «ماخذشناسی تحلیلی کتب مدیریت اسلامی» توسط سعید حجازی فر و علی خانی و به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در ۳۶۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰نسخه و به قیمت ۱۵هزار تومان روانه بازار شد.

فهرست مطالب و بخش هایی از کتاب را می توان در اینجا ملاحظه نمود.

انتهای پیام/

کد خبر : 40167
تاريخ ثبت خبر : 10 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:58
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)