| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

روانه بازار نشر شد؛


کتاب «راز و رمز هنر دینی»

_ کتاب «راز و رمز هنر دینی» با تنظیم و ویرایش مهدی فیروزان از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش طلیعه؛ سخن گفتن درباره هنر دینی و کنجکاوی در رازورمز آن چندان شوق افزاست که عارف و عامی از بحث درباره آن بهره‌مند می شوند. کتاب های بسیاری درباره معنی شیوه های گوناگون نمایش مبدأ در هنر نوشته شده است که کلمات آنها رشته پیوند میان انسان و مبدأ را می یابیم. تشریح نقاشی های موجود بر دیوار غارها، ترجمه خطوط هیرگلیفی، مطالعه دقیق نسخه های خطّی قدیم، بررسی مساجد و معابد و کلیساهای جامع و کنیسه ها و تحقیق در مراسم نمایش صحنه های مربوط به آلام مسیح و خاندان پیامبر اسلام، همه ما را به همین رشته باز می گرداند، که نه تنها انسانها را به یکدیگر، بلکه انسان ها را به مبدأ، مرتبط می سازد.

کتاب “راز و رمز هنر دینی” مجموعه مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی هنر دینی است که در سال ۱۳۷۴ در تهران برگزار شد. نخستین کنفرانس بین المللی هنر دینی امکانی به دانشمندان سراسر جهان داد تا تفسیرهای خود را درباره بیان فطری مبدأ از طریق اشکال مختلف هنری آزادانه ارائه کنند.

بیست و نه مقاله عالمانه این کتاب که توسط مهدی فیروزان تدوین و گردآوری شده است، از نگاه ها و مرام های گوناگون بشر درسراسر دنیا حکایت می کند و از هنر قرآنی تا هنر دینی بومیان آمریکا را در بر می گیرد که “هنر دینی، هنر سنّتی، هنر مقدّس”؛ “اخلاق و هنر قدسی”؛”حُسن و مراتب ادراک آن”؛”هنر نزد افلاطون”؛”موسیقی آسمانی در بهشت دانته”؛”باتیک مالزیایی” و “سنّت و تکنولوژی” از آن جمله اند.

این کتاب صرفاَ حاوی مذاکرات کنفرانس نیست، بلکه در حقیقت تجربه ای آموزشی برای کسانی است که جویای فهم و ادراک روشن تری از این جهان و غایات پوشیده آن هستند.

در این کتاب مقالات افرادی چون علی لاریجانی، سید محمد خامنه ای، مارتین لینگز، سید حسین نصر، محمدحسن زورق، گری هنری، کامل خان ممتاز، بودو راش، نصرالله پورجوادی، جوسلین گادوین و غیره به چشم می خورد که در هر یک از آنها هنر دینی را از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار داده است.

چاپ سوم کتاب “راز و رمز هنر دینی” در ۴۲۴ صفحه مصور توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به هنرهای دینی قرار گرفته است.

کد خبر : 1019
تاريخ ثبت خبر : 18 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 22:20

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)