| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم همایون همتی؛


کتاب درآمدی بر دانش فلسفه دین منتشر شد

کتاب درآمدی بر دانش فلسفه دین تألیف دکتر همایون همتی، به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، در مقدمه این اثر آمده است: دفتری که پیش رو دارید نام درآمدی بر دانش فلسفه دین به خود دارد و دربرگیرنده شماری از مقاله های نگارنده است که به تناوب و در طی زمان، بنا به مقتضیات فرهنگی جامعه مان، نگاشته شده و تاریخ نگارش آنها به سالیان گذشته باز می گردد. فلسفه در این دیار ریشه های ستبر و کهنسالی دارد، اما دین پژوهی نهالی جوان و نوپا است که از حضورش در دیار ما عمر چندانی نمی گذرد. نگارنده در طول سالیان متمادی تدریس دانشگاهی خود و تماس مستمر با دانشجویان و نسل جوان این دیار و با توجه به مشکلات فکری و گره های آزارنده اعتقادی، به نگارش این مقاله های دست یازیده است، بدین امید که بتواند ضمن هم سخنی با آنها اندکی از معضلات فکری شان را پاسخ دهد و دست کم به آنها راه برون شد بنماید.

دین پژوهی دانش جدیدی است که فریدریس ماکس مولر، دانشمند آلمانی تبار انگلیسی آن را تأسیس کرد و بسیار زود گسترده شد و شاخه ها و شعبه های جدیدی یافت. این دانش که عمر آن کمتر از دو قرن است، متأسفانه هنوز در جامعه ما ناشناخته مانده و رسالت عظیم عالمان خردپیشه و زمان آگاه است تا شعبه های متنوعش را معرفی کنند.

نگارنده در دیگر آثارش این دانش و بعضی شعبه های آن را معرفی کرده است. در این دفتر فقط برخی رهیافتها به دین و نیز نقش ها و کارکردهای دین را بررسی می کند.

آشنایی با دانش فلسفه دین، دین و فلسفه: تفکیک با تعامل، رهیافت وجودی به دین، در باب گفت وگوی ادیان، فلسفه پوزیتیویسم منطقی و الاهیات، رابطه دین و تمدن، تحلیل نقش دین در جامعه، گریز از پارادوکس ماده و معنا، نگاه دین پژوهانه به تساهل و تسامح و اتانازی از دیدگاه فلسفه اخلاق مباحث این اثر هستند.

کتاب درآمدی بر دانش فلسفه دین تألیف دکتر همایون همتی به بهای ۱۶ هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 54497
تاريخ ثبت خبر : 23 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:57
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)