| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با تصحیح سیدمحمود یوسف ثانی؛


کتاب المختصر الأوسط فی المنطق به چاپ رسید

المختصر الأوسط فی المنطق ابن سینا با مقدمه و تصحیح سید محمود یوسف ثانی توسط انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، المختصر الأوسط فی المنطق مفصّل ترین اثر مستقل منطقی ابن‌سیناست، هرچند که مفصّل ترین اثر منطقی ابن‌سینا نیست، زیرا منطق کتاب شفا از آن مفصّل تر است.

در این کتاب مهمترین ابواب منطق، یعنی بخشهای مدخل، مقولات، عبارت، قیاس و برهان آورده شده است و جز باب مقولات که در آن به اختصار آمده، ابواب دیگر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند.

از مقایسه این کتاب و منطق شفا مشخص می شود که المختصر چارچوب اوّلیه ای بوده است که منطق شفا بر مبنای آن بنا شده و مباحث آن در شفا بسط و گسترش یافته است، هر چند گاه برخی مباحث در آن به تفصیل بیشتری از منطق شفا آورده شده است.

روشنی زبان در مقایسه با زبان منطق شفا، عنوان گذاری های تفصیلی در ابواب مختلف، طرح آراء خاص در برخی مسائل، ناظر بودن بر سخنان ارسطو در هر باب و مراعات حیثیت تعلیمی در آن از ویژگیهای این کتاب به شمار می آید.

المختصر الأوسط فی المنطق به عنوان سومین اثر از کلان‌طرح تحقیقاتی تصحیح انتقادی آثار ابن‌سینا منتشر شده‌ است.

پیش از این اثر، کتابهای التعلیقات با مقدمه، تحقیق و تصحیح دکتر سیدحسین موسویان و المباحثات با مقدمه و تصحیح محسن بیدارفر در قالب مجموعه آثار ابن‌ سینا منتشر شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 59675
تاريخ ثبت خبر : 20 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)