| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «اصول و مبانی گردشگری شهری» منتشر شد

کتاب «اصول و مبانی گردشگری شهری» به قلم حمید کریمی و به همت نشر کتاب آوا، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «اصول و مبانی گردشگری شهری» به قلم حمید کریمی و به همت نشر کتاب آوا منتشر شد.

فهرست این کتاب در ادامه از نظر می‌گذرد:

سرآغاز
تاریخچه گردشگری
مفهوم گردشگر
 انواع گردشگری
ارکان گردشگری
عناصر گردشگری
سیر تکاملی گردشگری
دیدگاه‌های توسعه گردشگری

گردشگری پایدار
اهداف، ویژگی ها و اصول گردشگری پایدار
فرایند برنامه ریزی گردشگری پایدار
توسعه گردشگری پایدار
اثرات و پیامدهای گردشگری
مدیریت ریسک در توسعه گردشگری
اثرات انواع ریسک بر توسعه گردشگری
برنامه ریزی توسعه پایدار گردشگری
نقش دولت در توسعه گردشگری پایدار
نقش بخش خصوصی و غیر دولتی در توسعه گردشگری پایدار
نقش گردشگران در توسعه گردشگری پایدار
راهبردهای توسعه گردشگری
راهکارهای توسعه گردشگری
امکان سنجی گردشگری
گردشگری شهری
جایگاه گردشگری شهری
ویژگی های گردشگری شهری
تجربه گردشگری شهری
توسعه پایدار گردشگری شهری
مبانی برنامه ریزی و مدیریت گردشگری شهری
ارتباط برنامه ریزی شهری و گردشگری
اهداف و راهبردهای کلان توسعه گردشگری شهری
کارکردهای فراغت و گردشگری در شهر نشینی معاصر
جایگاه گردشگری در دوران فراغت
جغرافیای فراغت و گذران اوقات فراغت در فضای شهر
مقاصد گردشگری
توسعه مقاصد گردشگری
چرخه حیات مقصد گردشگری
منابع و جاذبه های گردشگری شهری در ایران
امکانات و محدودیت های توسعه گردشگری شهری در ایران
نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری شهری در ایران
نقش شهرداری ها در تأمین گذران فراغت و گردشگری
وظایف شهرداری ها در تامین زیرساخت های گردشگری شهری
 منابع و مآخذ

در مقدمه کتاب «اصول و مبانی گردشگری شهری» چنین آمده است: آفرینش گر جهان هستی با قلم صنع خویش جهان هستی را به رشته تحریر درآورد و با طبایع متضاد بر زیبایی و شکوه آن بیافزود و برای نشان دادن جمال و جلال خود انسان را به سیر و مطالعه در این پهنه گیتی امر فرمود «سیروا فی الأرض» و چه بسا برای شناخت تجربی معبود خویش تنها راه مطالعه در ژرفای طبیعت و سیر در جهان هستی است.

از این رو سیر و سیاحت به صورت یک باور دینی در نهاد بشر به ودیعت نهاده شده است و گردشگری امری نهادینه و همگانی بدون حصر زمان و مکان و نسل و … است. چه بسا اهمیت فراوانی در زندگی علمی، اجتماعی و اقتصادی بشر دارد.

اگرچه صنعت گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در جهان در حال حاضر در اقتصاد بسیاری از کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. در دهه های اخیر رشد و توسعه صنعت گردشگری و اتخاذ آن به عنوان یکی از فعالیت های عمده اقتصادی از طرف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و رقابت مقاصد عمده گردشگری در جهت جذب گردشگران، برنامه ریزان را بر آن داشته تا جهت افزایش در آمدهای حاصله از فعالیت های گردشگری به دو مقوله مهم توجه نمایند: اول افزایش رضایت گردشگران و ارتقای لذت و کیفیت تجربه گردشگری دوم تلاش در جهت حفظ منافع جوامع میزبان.

هدف این کشورها بهره گیری از در آمد و سایر مزایای این صنعت تا حد امکان است. اهمیت صنعت گردشگری سبب شده است که در ایران نیز مباحث گوناگونی در مورد صنعت گردشگری و راه های توسعه و گسترش آن مطرح شود. علی رغم اینکه کشور ایران در زمینه توسعه صنعت گردشگری هنوز در ابتدای راه است ولی این امیدواری وجود دارد که در صورت برنامه ریزی، مدیریت و استفاده از متخصصین امر و با توجه به قابلیت های توسعه گردشگری در بسیاری از مناطق ایران شاهد توسعه این صنعت باشیم و به عبارتی شاهد این امر که گردشگری نقش بیشتری در اقتصاد ایفا کند باشیم، علی رغم مزایای صنعت گردشگری، غفلت از آثار سوء این صنعت می تواند پیامدهای منفی اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را همراه خود داشته باشد.

امروزه یکی از مقاصد مهمی که در گردشگری مورد توجه قرار گرفته اند شهرهایی هستند که شکلی از توسعه گردشگری در ابعاد مختلف گردشگری طبیعت گردی، فرهنگی و گردشگری ویژه در این نقاط در حال رخ دادن است و این مقاصد برخلاف سایر مقاصد گردشگری طبیعی از جمعیت انسانی برخوردار بوده و همین موضوع اهمیت امکان سنجی گردشگری و محاسبه آن را طرح های مطالعاتی و همچنین طرح های فرادست این نقاط دوچندان می نماید.

اما نکته ای که در اینجا قابل ذکر است بی توجهی طرح های فرادست و کلان از قبیل طرح های جامع، هادی و تفصیلی این گونه نقاط به مواردی از قبیل اهمیت درون دادها و پیش بینی برون دادهای گردشگری و تاثیرات فعالیت‌های گردشگران بر محیط این گونه مقاصد، نحوه افزایش میزان رضایت گردشگران از تجربه گردشگری، افزایش حداکثر کارایی گردشگری منطبق با خواسته های اهالی و ساکنان بومی بوده و توجه صرف این گونه طرح ها به توسعه کالبدی این شهر ها است. بایستی توجه داشت که در این نقاط نیز اگر گردشگری در راستای اهداف و برنامه های توسعه پایدار حرکت ننماید شکلی از توسعه بی برنامه گردشگری در این نقاط رخ خواهد داد که باعث تخریب محیط طبیعی و انسانی این شهر ها می گردد.

گردشگری می تواند به عنوان یکی از فعال ترین، پردرآمدترین و نیز اشتغال زاترین صنعت جهان باشد زیرا قادر است در کوتاه ترین زمان، نیروی کار ساده را با آموزش های کوتاه و میان مدت وارد بازار کار نماید (منشی زاده، ۱۳۸۴، ۲۷) به عقیده سازمان جهانی گردشگری WTO و انجمن جهانگردی و گردشگری جهانی (WTTC) گردشگری نقش حیاتی را در اقتصاد جهانی دارد و بزرگترین صنعت محسوب می‌شود (۲۰۰۳ ,Sugiyarto)ارزیابی پراکنش پدیده ها در شهر یکی از موضوعات مهم به شمار می آید.

بنابراین جانمایی زیرساخت‌های گردشگری در شهرهای محصول تصمیم گیری های انسانی است و کار کردها انسانی متاثر از ساختار جامعه و نیازهای آنهاست، از این رو شناسایی توزیع فضایی عناصر گردشگری در شهر، فرهنگ جامعه شهری را مشخص و نقش سازمان های دولتی و خصوصی موثر در شکل گیری این الگوها را نشان می‌دهد.

گردشگری شامل تمام پدیده‌ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه کنندگان و فروشندگان محصولات گردشگری، دولت ها و جوامع میزبان در فرآیند جذب و پذیرایی از گردشگران است، در این میان مراکز تاریخی و فرهنگی شهرها، از کانون های جذب گردشگران به شمار می آیند.

در پایان مقدمه بایستی یاد آور شد که نخستین شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری، وجود زیرساخت های مناسب شهری و مدیریت عاقلانه و مدبرانه آنهاست این عامل تاثیر مهمی در شکل گیری تصویری ذهنی مقصد گردشگری برای گردشگران دارد و دومین شرط برای تضمین موفقیت توسعه گردشگری، آمایش جاذبه های شهر و ایجاد تسهیلات و امکاناتی است که دسترسی به جاذبه ها را بیش از پیش آسان می سازد (دیناری، ۱۳۸۴).

کتاب «اصول و مبانی گردشگری شهری در ۱۱۱صفحه و به قیمت ۱۱هزار تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 78313
تاريخ ثبت خبر : 29 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:03
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)