| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک کارشناس فرهنگی تاکید کرد:


پیام خطبه غدیر جهانی و انسانی است

حجت الاسلام موسوی طهرانی گفت: نمی توان فقط از جنبه مذهبی و شیعی به واقعه غدیر توجه کرد بلکه باید از جنبه انسانی و جهانی به این واقعه نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفت‌و‌گو با موضوع تبیین پیام های خطبه غدیر با حضور حجت الاسلام کاظم موسوی طهرانی کارشناس فرهنگی و مذهبی روانه آنتن شد.

این کارشناس فرهنگی در رابطه با پیام های اجتماعی واقعه غدیر اظهار داشت: به واسطه واقعه غدیر پیوندی بین نبوت و امامت ایجاد شد تا امامت و ولایت تداوم راه انبیاء باشد و این دین کامل که عصاره همه ادیان الهی است معرفی شود.

وی افزود: انسان ها در طول تاریخ در حال رشد و تکامل فکری و اندیشه ای هستند اما با نگاهی به تاریخ می بینیم که مردم همواره اسیر ظلم و جهل بودند. طبق آیات قرآن کریم، یکی از مهم ترین رسالت های پیامبر(ص) و همه انبیای الهی این بود که غل و زنجیرهایی که به پای انسان ها بسته شده و مانع تکامل و رشد آنها است را برطرف کنند.

حجت الاسلام موسوی طهرانی خاطرنشان کرد: برده داری، خرافات، سحر و جادو و رویکرد منفی نسبت به زن و دختر از جمله مسائلی است که همواره مردم در طول تاریخ درگیر آن بوده اند و مسیر رشد را بر آنها بسته بود.

این کارشناس مذهبی گفت: هدف پیامبر اکرم (ص) خارج کردن مردم از جهل و ظلم بود، امامت نیز به عنوان تداوم راه انبیاء همین نقش را ایفا می کند. یعنی ائمه اطهار (ع) رسالت هایی که بر دوش پیامبران بوده را دنبال کردند تا مردم را از زنجیر جهل و ظلم خارج کنند و به انسان ها اجازه اندیشه و گسترش افکار دهند.

وی یادآور شد: متاسفانه خروجی امروز اجتماع ما تا اندازه ای با اندیشه و افق دید ائمه اطهار (ع) متفاوت است و امروز هم جامعه ما اسیر ظلم و جهل و خرافه است و این حاصل درک ناصحیح از سیره ائمه و پیام غدیر و معنای امامت و ولایت و همه اینها خاص نوعی تکبر مذهبی است.

حجت الاسلام موسوی طهرانی بیان داشت: امام از جانب خداوند متعال و از جانب وجدان بشری موظف است که اجازه گسترش افکار را به انسان دهد و صد البته که ائمه اطهار در آن مسیر گام های بزرگی برداشتند و تمام تلاش خود را برای دانشمند کردن انسانها به کار گرفتند و انسان های بزرگی را تربیت کردند.

این کارشناس فرهنگی در ادامه این برنامه مطرح کرد: یکی از محورهای اصلی حرکت انبیاء تحقق عدالت برای عموم انسان ها است. نمی توان فقط از جنبه مذهبی و شیعی به واقعه غدیر توجه کرد بلکه باید از جنبه انسانی و جهانی به این واقعه نگاه کرد.

حجت الاسلام موسوی طهرانی بیان داشت: هیچ پیامبری تفاوت های دینی و مذهبی و رنگی و نژادی را در امر عدالت داخل نکرده است. ائمه اطهار (ع) نیز در این زمینه کوتاهی نکردند و همه تلاش خود را صرف تحقق عدالت نمودند. باید به پیام غدیر برگردیم و جامعه خود را با مسائل آن تطبیق دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 75115
تاريخ ثبت خبر : 6 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:16
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)