| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:


وحدت؛ دستاورد علوم انسانی اسلامی در پرتوی نمایش چهره اسلام

حجت الاسلام مختاری با تاکید بر بومی سازی علوم انسانی با تکیه بر فرهنگ اسلامی ایرانی، گفت: وقتی از علوم انسانی اسلامی سخن می گوییم یعنی علومی که در فرهنگ رحمانی برگرفته از دین ریشه دارد و با هر خشونتی در ضدیت دیرینه است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام «محمدحسین مختاری» در تشریح آثار تولید علوم انسانی اسلامی در زمینه سازی برای وحدت میان مذاهب، اظهار کرد: بی تردید علوم انسانی باید بومی سازی و علم و دانشی که از کتاب و سنت گرفته شده و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی است، خلق و تقویت شود.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تولید فکر و ایده، منحصر به غرب نیست بلکه با تکیه بر شاکله دینی وحیانی می توان ایده پردازی کرد و علوم انسانیِ منطبق با فرهنگ، مذهب، ملیت و ادبیات و ذائقه مخاطبان ایرانی را تولید کرد.

وی درباره رویکرد دانشگاه مذاهب اسلامی در تولید علوم انسانی اسلامی، بیان کرد: ما در این باره طرح ها و برنامه هایی داریم ازجمله برگزاری کنفرانسی درباره آسیب شناسی پایان نامه ها و آثار تولیدشده در این عرصه طی یکی دو ماه آینده که در این باره موسسات و دانشگاه های متعددی با ما همکاری می کنند و خروجی کار می تواند کمک بزرگی به وزارت علوم در مقابله با کپی برداری ها و آثار تولیدشده بر این اساس باشد.

حجت الاسلام مختاری درباره رهاورد علوم انسانی اسلامی برای وحدت و مبارزه با تفکرات تکفیری، بیان کرد: باید توجه داشت اسلام اصیل مخالف خشونت است و رحمت و روابط همدلانه و صمیمانه را به ارمغان می آورد در این میان وقتی از علوم انسانی اسلامی سخن می گوییم یعنی علوم منطبق با فرهنگ اسلامی ملیِ ایرانیان که در فرهنگ رحمانی برگرفته از دین ریشه دارد و با هر خشونتی در ضدیت دیرینه است؛ و این رویکرد به وحدت میان مذاهب کمکی شایان می کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: دین برای حیات بشر در دو قلمروی فرد و جامعه برنامه دارد و فطرت انسانی را مخاطب قرار می دهد نه این نژاد و آن نژاد، این رنگ و آن رنگ و آن مذهب و این مذهب … لذا در سایه آن گسست ها و چندگانگی ها از بین می رود چراکه دین درپی وحدت اصیل و ذاتی میان ابنای بشر است و دانشگاه مذاهب اسلامی هم با تکیه بر این اصل طرح های وحدت آفرین را حمایت  و تقویت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 78656
تاريخ ثبت خبر : 3 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:11
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)