| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدعلی فتح‌اللهی عنوان کرد:


وجود مشکلات، نشانه جدی بودن پیشرفت و تحول در جامعه ماست

وجود مشکلات و بحران‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شدند، نشان جدی بودن مسئله‌ پیشرفت و تحول در جامعه ایران است. جامعه‌ ای که مواجه با بحران نشود، در واقع در پی پیشرفت نیست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، محمدعلی فتح اللهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگویی در مورد ویژگی های حکومت اسلامی گفت: ماهیت حکومت در اسلام، عبارت از ولایت و در انتظار آینده بودن است. لازمه این انتظار هم خوشبینی به آینده و عمل به تکالیف است که البته نمی تواند به دلیل محاسبه نتایج  محسوس، صرفنظر شود.

وی افزود: جمله معروف امام خمینی(ره) روشنگر است که فرمودند: «همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم، نه مأمور به نتیجه». ولایت، سخن آینده است که در زمان حال سروده می‌شود و انسان و جامعه را در مسیر آینده سوق می دهد.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: ولایت، بیانگر این حقیقت است که آنچه بشر و زندگی او را اداره می کند؛ در تسخیر آینده بودن است. آینده است که ما را به سوی خود فرا می خواند و برای تحقق حوادث آتی، ایفای نقشهایی را به ما می‌سپارد.

فتح اللهی در ادامه سخنانش بیان کرد: به تعبیر شهید مطهری، موجودات از پشت سر رانده نمی شوند؛ از جلو هم کشیده می شوند. رسیدن بهار طبیعت که انتظار آینده و شوق نیل به آن را در دلها زنده می‌کند، مبارک باد. مبارک باد که به استقبال آینده برویم و در پرتو امر ولایت و رهبری الهی بتوانیم جایگاه خود را ادراک و نقش آفرین تحقق حوادث آتی شویم.

وی با بیان اینکه شور و عزم پیشرفت که در همه زوایای جامعه اسلامی ایران ظاهر شده است؛ به طبقه خاصی تعلق ندارد و بلکه درواقع ظهور قدرت خداوندی است که ذات نایافته از هستی بخش را جنب و جوش بخشیده است، اظهارداشت: تحرک درونی ایجاد شده در جامعه، نوید بخش رسیدن به آرمانهای اسلامی است. لازمه پیشرفت آن است که روی دیگر سکه مشکلات و بحران‌ها دیده شود و اراده لازم برای بهره برداری از فرصتهای پدید آمده وجود داشته باشد.

فتح اللهی درباره مشکلات موجود در جامعه اظهارداشت: وجود مشکلات و بحران‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شدند، نشان جدی بودن مسئله‌ پیشرفت و تحول در جامعه ایران بود. جامعه‌ ای که مواجه با بحران نشود، در واقع در پی پیشرفت نیست. برای جامعه‌ ایستا، هیچ توجه جدی به بحران، پیش نمی‌آید. جامعه‌ای که تکان می‌خورد و متحول می شود؛ می تواند متوجه مشکلات و بحران‌ها ‌شود. درک بالاتر و رشد بیشتر، جامعه را مسئله‌مند و مواجهه با بحران‌های جدیدتر می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر جامعه‌ بخواهد نسبت به امروز پیشرفته‌تر باشد و راه پیشرفت را طی کند، قطعاً باید در انتظار بحران‌های بزرگ‌تری باشد. توجه به بحران دلیل قاطعی بر مسئله مندی و در حال پیشرفت بودن یک جامعه است. آمادگی زندگی در بحران و اینکه زندگی خود را در بحران سازمان بدهد؛ ویژگی پیشرفته بودن می باشد. موج ز خود رفته ای تیز خرامید و گفت/هستم اگر می روم، گر نروم نیستم.

این پژوهشگر تصریح کرد: ناکارآمدی در دیوانسالاری نه تنها به معنی ناکارآمدی نظام اسلامی نیست؛ بلکه به طور غیر مستقیم می‌تواند توانمندیهای بیشتر نظام را هم نمایان سازد. وقتی نظام اسلامی به این ناکارآمدی سرپوش نمی‌گذارد؛ اجازه نقد آن‌را می‌دهد؛ از راه حل ها برای اصلاح آن استقبال می کند و مردم را دعوت به آتش به اختیار می کند که برای پیشبرد امور زندگی و نیل به اهداف بزرگ ملی، معطل دستگاه دیوانسالاری نباشند؛ توانمندی و کارآمدی خود را به منصه ظهور می رساند.

وی تأکید کرد: هوشیاری و آگاهی زایدالوصف مردم هم که متوجّه چنین تفکیکی می شوند؛ بی نظیر است و به نوبه خود، نوید عبور از این معضل را بشارت می دهد. وقتی ضعف دستگاه دیوانسالاری در حمایت از تولید ملی و مبارزه با قاچاق کالا آشکار شده است، مردم به دعوت نظام اسلامی برای حمایت از کالای ایرانی پاسخ مثبت می دهند.

فتح اللهی تصریح کرد: این حرکت باعث می شود که ضعف و نقصان دستگاه اجرایی نتواند علیرغم خواست دشمنان ملت ایران، حیات ملی را آسیب زند. چنین مدیریت مردمی که در دوران جنگ تحمیلی تجربه شد، کارآمدی خود را در عرصه های اقتصادی و اجتماعی هم نشان می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر : 73612
تاريخ ثبت خبر : 13 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:22
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)