| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رئیس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران گفت:


همه صوفیان خردگریز نیستند

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت: موضوع توسعه اسلام توسط تصوف از جمله مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی عرفان و تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور محمد پناهی بخش استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمد پناهی بخش با اشاره به ارتباط مکتب صوفیه با اهل بیت(ع)، گفت: برخی از معتقدان به صوفیه با انتساب نسب خود به امیرالمومنین(ع) اعتقاد دارند که مکتبشان جدا از مکتب اسلام نیست.

وی با اشاره به این که اهل بیت(ع) مکتب صوفیه را بارها مورد مذمت شدید قرار داده اند، اظهار داشت: در بسیاری از منابع دست اول اسلام روایاتی آمده است که در قرن های ۴ و ۵ هجری مکتب صوفیه را نکوهش کرده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) در خصوص مکتب صوفیه، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) می فرمایند که در آینده قومی خواهند آمد و تابستان و زمستان همواره پشم به تن می کنند و مورد لعنت ملائک آسمان ها و زمین قرار می گیرند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) در رابطه با صوفی ها، عنوان کرد: حضرت علی (ع) در مقابل شخصی که به انزوا روی آورده و لباس های کهنه بر تن می کند، می فرمایند که شیطان پلید تو را به سمت انحراف کشیده است.

دکتر محمد پناهی بخش با اشاره به این که انزوا و ژنده پوشی راه رسیدن به خدا نیست، خاطر نشان کرد: راه هایی که خداوند برای رسیدن به خود در قرآن کریم ذکر کرده، با کارهایی که صوفیان انجام می دهند تفاوت های بسیاری دارند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با اشاره به این که تصوف امری تاویلی است، گفت: بسیاری از معتقدان تصوف تاویل در این عرفان را به معنای تفسیر به رای بودن می دانند، در حالی که برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند.

وی با بیان این که همه صوفیان خردگریز نیستند، عنوان کرد: شخصی مانند ملاصدرا که انسانی اندیشمند و عاقل بوده است بدون گریز از خرد به عرفان تصوف اعتقاد داشته است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به برخی از امتیازات تصوف، عنوان کرد: نگرش هستی شناسانه از جمله امتیازات تصوف است، در حالی که این امتیاز را نمی توان به تمامی تصوف ربط داد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر تصوف آمیخته با اهل سنت وجود نداشت ممکن بود تعریف از چهره پیامبر(ص) در مسیر تحریف قرار بگیرد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه افزود: موضوع توسعه اسلام توسط تصوف از جمله مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 74541
تاريخ ثبت خبر : 27 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:58
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)