| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

قائم ‌مقام تولیت آستان قدس رضوی:


هجرت امام رضا(ع) تمدن‌ساز بود/ خدمت کریمانه؛ شعار دهه کرامت

مرتضی بختیاری قائم ‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با تشریح برنامه های امسال دهه کرامت گفت: امسال در دهه کرامت «خدمت کریمانه» را به عنوان شعار انتخاب کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت روز شنبه ۲۳ تیرماه با سخنرانی مرتضی بختیاری قائم ‌مقام تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

وی در این نشست گفت: به دستور حجت ‌الاسلام رئیسی، امسال تولیت آستان قدس رضوی ستادی با عنوان ستاد مناسبت‌ های ویژه راه‌ اندازی نموده که این ستاد برای مناسبت‌ ها برنامه ‌ریزی می ‌کند. به عنوان مثال مناسبت ایام دهه کرامت. هر سال زیارت امام رضا (ع) رو به افزایش است. مثلاً سال گذشته ۳۰ میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف شدند که این امر نشانگر ارادت به امام هشتم است و ما با برنامه ریزی سعی داریم این ارادت را به جهانیان نشان دهیم. زیارت موضوعی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. زیارت قدرت نرم شیعه است که امروزه در ایام راهپیمایی اربعین حسینی تبلور این قدرت را به وضوح می ‌بینیم. امروز در برخی دانشگاه‌ های آمریکا و اروپا در حال کار کردن روی این موضوع هستند و این یعنی آنان از این ناحیه احساس خطر می کنند. در نتیجه ما باید به این مسأله توجه داشته باشیم و از این قدرت نرم استفاده ببریم.

مرتضی بختیاری سپس گفت: امسال در دهه کرامت «خدمت کریمانه» را به عنوان شعار انتخاب کردیم. این برگرفته از زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) است. سیاست ‌های محتوایی دهه کرامت را بر محور سیره امام رضا (ع) اجرایی می ‌کنیم. در طول تاریخ سه هجرت آثار با برکتی داشته اند. یکی هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه است که آغاز تحول بزرگی بود. هجرت دوم هجرت امام حسین (ع) به کربلا به شمار می‌رود به طوری که کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا شعار کسانی است که می‌خواهند در مقابل ظلم ایستادگی کنند. هجرت سوم نیز که تمدن جدیدی را به ارمغان آورد هجرت امام رضا (ع) است که هجرتی تمدن ساز بود.

وی در ادامه افزود: اجرای برنامه ‌های دهه کرامت در ۴ بخش گستره شهر مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)، سطح ملی و سطح بین ‌المللی. شکوه رضوان، قرار زیارت، برنامه گلباران در شب ولادت امام رضا (ع) از میدان شهداء به طرف حرم مطهر، رونمایی از کتب و محصولات فرهنگی آستان، عطر رضوان، غبار روبی و شستشوی گنبد و … از جمله ویژه ‌برنامه‌ هایی است که در حرم مطهر رضوی برگزار می‌ شود. برپایی نمایشگاه و تئاتر رضوی هم در دستور کار است. همچنین در برنامه ای تحت عنوان معین الضعفاء قرار است ۶۰ هزار نفر از افرادی که دارای معلولیت جسمانی هستند و همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر از خانواده ‌های شهداء و جانبازان به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.

قائم ‌مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین عنوان کرد: شکوه رضوان عنوان برنامه ‌ای است که در این برنامه مراسم‌ هایی در حرم بر اساس سبک زندگی امام هشتم برپا می ‌شود که تلاش کرده ایم در این برنامه از نخبگان استفاده کنیم. در برنامه قرار زیارت نیز حرم امام رضا (ع) گل باران می ‌شود. عطر رضوان نیز برنامه غبارروبی در داخل حرم است که هر سال با حضور مراجع تقلید برگزار می ‌شود و نقش بهشت که شستشوی گنبد مطهر امام رضا (ع) است هم امسال با حضور شخصیت ‌های کشوری اجرا می ‌شود. همچنین برنامه میراث رضوی در داخل رواق و سالن‌ های حرم انجام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: جشنواره نذر امام و خانواده رضوی نیز یکی دیگر از برنامه هاست و ستادی برای شناسایی خاندان رضوی تشکیل شده تا در هر مناسبتی برنامه ‌های متنوعی اجرا نمایند. همچنین در برنامه امام رئوف همزمان با دهه کرامت از بیماران و خانواده ‌های شهداء عیادت می ‌کنیم. آزاد کردن زندانیان جرایم غیر عمد در برنامه ضامن آهو اناجم خواهد شد و در برنامه سروش مهر نیز عزیزانی که در روز میلاد امام رضا (ع) متولد می ‌شوند، اذان و اقامه به نام امام رضا (ع) توسط خادمان رضوی در گوش آن ها گفته می‌ شود.

بختیاری همچنین گفت: برگزاری سرود رضوی و میقات الرضا و کرسی های تلاوت در ۱۲۰۰ نقطه از سطح استان‌ ها از دیگر برنامه های امسال است. چهار نشست نخبگانی نیز با موضوعات مختلف و سومین اجلاسیه امام رضا (ع) به عنوان محور وحدت شیعه و سنی پیش بینی شده است. بیش از نیمی از اهل سنت به امام رضا (ع) ارادت دارند که باید به این نکته توجه کنیم و در تمدن سازی از آن استفاده نماییم.

وی در انتها گفت: برنامه ‌های آستان قدس رضوی در سطح بین‌المللی نیز عبارت اند از برنامه ایوان آفاق سفیران خورشید که امسال در سطح وسیعی در کشورها پیش بینی شده است. همچنین همایش کتاب سال رضوی نیز برگزار خواهد شد. بزرگداشت بانوان نیکوکار با عنوان جایزه جهانی گوهرشاد امسال برای سومین بار برپا می ‌شود و در این برنامه به دنبال بانوان خیر در سراسر جهان هستیم و از این افراد تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 71820
تاريخ ثبت خبر : 24 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)