| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابوالقاسم علیدوست:


نیازمحور بودن؛ هویت، رسالت و هدف اصلی حوزه است

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با اشاره به تراث عظیم حوزه های علمیه، این تراث را سرمایه ای بس ارزشمند و گرانبها دانست که بر اساس آن در حاکمیت اسلامی قانون نوشته می شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رسا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده آثاری همچون فقه و حقوق قراردادها(ادله عام روایی / ادله عام قرآنی)، فقه و مصلحت، فقه و عقل، فقه و عرف افزود: بزرگان ما وقتی که کتابهای فقهی می‌نوشتند به ویژه در بخش سیاساتِ فقه مثل قضا، شهادات، دیات، قصاص، تعزیرات اگر می‌خواستند فقط نیاز دوران معاصر را ببینند معنا نداشت که این آثار به وجود آید.

علیدوست افزود: چون اینها در یک سِری حکومتهای اهل تسنن زندگی می‌کردند و حاکمیت با اهل سنت بوده است و حتی در احوالات شخصیه هم اینها مستقل نبوده‌اند، با اینکه حدود و قصاص و تعزیرات در احوالات شخصیه جا نمی‌گیرد. در نکاح، طلاق، ارث، وقف و وصیت که احوالات شخصی است استقلال نداشتند و به گونه‌ای بود که می‌بایست از اهل تسنن تبعیت کنند.

وی اظهار کرد: لکن ما می‌بینیم چنانچه اینها در صلاه و صوم و زکات و اعتکاف و حج و طهارت قلم می‌زنند بدون تفاوت در حدود و دیات، قصاص، شهادت و تعزیرات هم قدم برداشته‌اند.

علیدوست بیان کرد: ثمرۀ این حرکت مبارک این شده است که ما الان با یک تراث عظیمی از گذشتگان مواجهیم و الان در حاکمیت اسلامی استفاده می‌کنیم، قانون می‌نویسیم و حتی در عرصه‌های فرهنگی و در فقه مقارن حرف برای گفتن داریم و اگر دنیا هم بخواهد می‌توانیم به آن عرضه کنیم. این نکته است که ما ضمن اینکه باید از عزلت و در خود فرو رفتن و نیازها را ندیدن و دلخوش بودن به سیرِ گذشته پرهیز کنیم، نباید به بهانۀ نیاز محور بودن برای آینده بی‌برنامه باشیم.

وی در پایان سخنانش گفت: یعنی باید نیاز را دقیقا دو بخش کنیم نیازهای زمان معاصر و نیاز آینده و این چیزی نیست که برای اهل حکمت، فهم و درایت قابل پیش بینی نباشد .اگر کسی سیرِ تاریخ را مورد بررسی قرار دهد می‌تواند نیازهای آینده را هم بررسی کند بنابراین نیازمحور بودن هویت حوزه، رسالت و هدف آن است.

انتهای پیام/

کد خبر : 73929
تاريخ ثبت خبر : 15 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:48
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)