| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر یک کتاب؛


نگاه فلسفی به آموزش در کتاب «فلسفه آموزش»

کتاب «فلسفه آموزش» نوشته ویلفرد کار و ترجمه شروین مقیمی بیان کننده وجوه مختلف از آموزش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، فلسفه آموزش، اندیشه بر دانش و کنش آموزش است از حیث حدود آنها، پیش فرض های مسلم انگاشته آنها، روش آنها و مسیر و چشم انداز پیش روی آنها، در فلسفه آموزش است که می آموزیم چگونه از این امور پرسش کنیم و با این پرسش گری افق های تازه ای پیشاروی دانش و کنش آموزش بگشاییم.

در فلسفه آموزش است که می آموزیم چگونه از این امور پرسش کنیم و با این پرسش گری افق های تازه ای را پیشاروی دانش و کنش آموزش بگشاییم.

نویسنده کتاب «فلسفه آموزش» که از درون سنت تحلیلی فلسفه آموزش بالیده و از نام آوران این حوزه است، نه تنها درون مرزهای فلسفه تحلیلی آموزش باقی نمانده بلکه کوشیده است از چشم اندازهای فلسفی دیگر نیز به دانش و کنش آموزش بنگرد همان طور که کتاب «فلسفه آموزش» نیز گویای این گستردگی چشم اندازهاست.

فصول کتاب گرچه مستقل از یکدیگر به نگارش درآمده اند اما هر یک در رابطه ای انتقادی با فصل پیشین خود و در اصل با فیلسوف آموزش دیگری است که ادعایی را در این قلمرو پیش نهاده است.

کتاب دارای ۲۰ مقاله از نویسنده های مختلف است که هر کدام با نگاه های مختلف به موضوع آموزش پرداخته اند.

نویسنده در تشریح فلسفه آموزش این طور می نویسد: «توان ماندگار فلسفه تحلیلی آموزش، نه فقط در تلاش های گسترده ای که برای دفاع از آن صورت گرفته بلکه در شدت حملاتی که بی وقفه بدان صورت گرفته است نیز آشکار می گردد. این حملات، اشکال متفاوتی داشته و برآمده از سنت های فلسفی متنوع از مارکسیسم، پدیدارشناسی، نئوپراگماتیسم و ارسطوگرایی جدید گرفته تا نظریه انتقادی و پسامدرنیسم است.

گرچه ممکن است نقطه ویژه ای که هر یک از این سنت ها از آنجا حمله به فلسفه تحلیلی را ترتیب می دهند متفاوت باشد اما با این حال همه آنها در این نکته توافق دارند که نابسندگی های فلسفه تحلیلی آموزش، عمیقا در آن سنت فلسفی ای که فلسفه تحلیلی در آن تحقق یافته ریشه دارد، به گونه ای که غلبه بر این نابسندگی ها نمی تواند جز با نفی خود این سنت فلسفی ممکن گردد.»

کتاب «فلسفه آموزش» نوشته ویلفرد کار و ترجمه شروین مقیمی در ۴۸۸ صفحه با تیراژ ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۴۰۰۰ تومان توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 76343
تاريخ ثبت خبر : 25 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:22
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)