| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

کامیار ثقفی:


نگاه اسلام در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی باید مبنا قرار گیرد

رییس دانشگاه شاهد در افتتاحیه نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: در این همایش مبنا قرار گرفتن نگاه اسلام در آسیب‌های اجتماعی مورد نظر بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، مقابله و پیشگیری با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، حجت السلام امیرحسین شریفی دبیر علمی همایش، کارشناسان و محققان در عرصه آسیب های اجتماعی صبح امروز ۲۶ تیرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

کامیار ثقفی در ابتدای این همایش گفت: اسلام به آسیب های اجتماعی اعم از چیستی و ماهیت، زمینه های بروز و ظهور و دلایل و علل شکل گیری آثار و پیامدهای آنها و راه های پیشگیری توجه دارد. از دید جامعه دینی که برآمده از انقلاب اسلامی و از مختصات نظام اسلامی شکل می گیرد، انتظار می رود تا نحوه مواجهه با مشکلات و انحرافات از متن دین استخراج شود. مکتب دینی و عملی مبتنی بر فطرت از طریق پیامبران بر بشر عرضه شده و نسخه بی بدیلی برای پیشگیری و درمان آسیب ها در دسترس انسان باید قرار بگیرد.

وی افزود: استفاده از الگوهای بشری هم می تواند مورد استفاده قر ار بگیرد اما منوط  بر اینکه تعارضی بر شئون دینی نداشته باشد که در غیر این صورت مشابه آن چیزی که در علوم تجربی شاهدیم، اثرات جانبی د یگری رخ می دهد که عارضه های آن را در جامعه می بینیم.

ثقفی با اشاره به اهداف همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام ادامه داد: در این همایش مبنا قرار گرفتن نگاه اسلام در آسیب های اجتماعی مورد نظر بوده است. شناسایی ظرفیت های علمی، ایجاد حساسیت مضاعف در دانشمندان و سرآمدی بر آغاز بستر مناسب در مواجهه با آسیب های اجتماعی هم از اهداف این همایش بوده است.

وی با اشاره به آغاز به کار همایش در دی ماه سال گذشته گفت: ما از نظر عملیاتی کار خود را از اسفندماه آغاز کردیم. برای برگزاری همایشی در تراز مورد نظر، ما به زمان بیشتری نیاز داشتیم اما به دلیل اهمیت موضوع و کاستی های رو به گسترش در جامعه، جمع بندی شورای سیاست گذاری همایش این بود که به مساله ورود پیدا کنیم و با توجه به اهداف مان به دانش موجود در سطح جامعه دست پیدا کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس دانشگاه شاهد تصریح کرد: برگزاری این همایش به طور مطلق متعلق به دانشگاه شاهد نیست بلکه نقش ما در این فرآیند خدمت گذاری و بسترسازی برای پژوهشگران بوده است. ما در برگزاری این همایش از مشارکت حوزه و دانشگاه های مختلف هم بهره گرفته ایم.

ثقفی اضافه کرد: برگزاری این همایش فعالیتی مقدماتی بود و در این راستا نشست های تخصصی درباره آسیب های اجتماعی با دیدگاه اسلام برگزار شد که در قالب هیئت اندیشه ورز در دانشگاه شاهد پیگیری می شود. همچنین برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در این عرصه مقدمات لازم برای تاسیس پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی انجام گرفته و به صورت عملیاتی هم کار آغاز شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما فعالیت اصلی را به عهده محققان و پژوهشگران می دانیم و از همه می خواهیم در این عرصه ورود کنند و این از اولویت های امروز کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 72140
تاريخ ثبت خبر : 26 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:39
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)