| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

قدیری ابیانه در گفتگو با طلیعه:


نه تنها اقتصاد مقاومتی نداریم، بلکه دچار خود تحریمی شده ایم

محمد حسن قدیری، عضو شورای بین ‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: خود تحریمی خطرناک تر و ویران گرتر از تحریم های خارجی است و ما متاسفانه به آن دچار شده ایم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس ارشد اقتصادی، در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی چه ماهیتی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی را می توان اقتصاد مستحکم متکی به کار و تلاش و تولید همه مردم ایران در شرایط پرهیز از اسراف و خرید کالاهای مصرفی خارجی دانست.

وی با تاکید بر این که در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور باید از وابستگی به فروش نفت خام نجات یابد و همه آحاد ملت در جهت تحقق آن تلاش و مشارکت نمایند، ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به اصلاح سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی است؛ با توجه به این که دشمنان ما نهایت تلاش خویش را برای ضربه زدن به اقتصاد و معیشت ملت به کار می گیرند، ما باید بتوانیم با استحکام بخشی به مبانی اقتصادی کشورمان ضربه پذیری خود را کاهش داده و مسیر پیشرفت را برای خویش هموار کنیم.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون زا و برون گرا خواند و توضیح داد: در حقیقت این اقتصاد خود به تولید نیازمندی های خویش اقدام کرده و بلکه در صدد به دست آوردن بازارهای خارجی نیز هست و به دست آوردن بازارهای خارجی هم به سرمایه گذاری و تولید در محصولات صادراتی و در نتیجه ایجاد اشتغال کمک می کند.

وی شفافیت اقتصادی، دوری از رانت و فساد، کاهش حجم پرسنلی دولت، واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی و پرهیز از مصرف گرایی به ویژه پرهیز از مصرف کالاهای خارجی را از ضروریات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز کرد: علیرغم نیاز کشور به تحقق اقتصاد مقاومتی، متاسفانه نه از سوی دستگاه های حکومتی و نه از طرف مردم، اقدام لازم برای تحقق آن صورت نگرفته است.

قدیری ابیانه اضافه کرد: این در حالی است کشورهایی که در تحریم نیستند و همواره رو به پیشرفت حرکت می کنند، ساعت مفید کاری بیشتر، وجدان کاری و اجتماعی بالاتر و تعطیلات مناسبتی کمتر دارند.

مولف کتاب «سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی» کم کاری و پرهیز از خرید کالاهای داخلی و ترجیح کالاهای خارجی را نوعی «خود تحریمی» عنوان کرد و گفت: خود تحریمی خطرناک‌تر و ویران‌گرتر از تحریم های خارجی است و ما متاسفانه به آن دچار شده ایم.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی، یک روش است یا مبتنی بر مفاهیم معرفت شناسانه شکل گرفته، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی هم روش است و هم مبتنی بر ارزش‌ها و باورهای دینی است. به طور مثال ما تولید در هر زمینه ای از جمله تولید محصولات حرام همچون شراب را مجاز نمی دانیم در حالی که کشورهایی که صرفا سود اقتصادی برای آن ها مهم است، به هر روشی برای سود بیشتر دست برده و حتی فحشا و خودفروشی را نوعی شغل تلقی می کنند.

قدیری ابیانه در ادامه سخنانش اظهار کرد: بنابراین ما موظف هستیم در چارچوب حلال و تولیدات حلال حرکت کنیم و البته این امر به یک پیشرفت بیشتر کشور در مسیر صحیح کمک می کند.

وی در توضیح تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی غرب نیز گفت: اقتصاد مقاومتی برای پرهیز از ورود به اقتصاد ریاضتی و دوری از آن است و اقتصاد مقاومتی حتی در شرایط مطلوب نیز باید ادامه پیدا کند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با توضیح این مطلب که وقتی مخارج دولتی از درآمدهایش فزونی می یابد و آن دولت برای کسب رضایت عمومی به استقراض خارجی روی می آورد، اذعان کرد: این استقراض بی نهایت نیست و آن دولت به شرایطی گرفتار می شود که نه دیگر توان استقراض دارد و نه توان تامین نیازها و حقوق ها و در چنین شرایطی دولت ناچار می شود از هزینه های خود بکاهد.

وی کشوری که به مرحله یاد شده می رسد را گرفتار و دچار اقتصاد ریاضتی دانست و ادامه داد: ما هم اکنون در شرایط اقتصاد ریاضتی قرار گرفته ایم به دلیل آن که به رهنودهای رهبر انقلاب اسلامی طی سال های گذشته در مورد اصلاح فرهنگ کار و زندگی و اصلاح ساختارهای اقتصادی و ترویج فرهنگ وجدان کار و وجدان انضباط اقتصادی و پرهیز از مصرف گرایی و خودداری از خرید کالای خارجی توجه نکرده ایم.

مولف کتاب «توهم نفتی و اقتصاد استراحتی» در ادامه تاکید کرد: بنابراین هرچه زدوتر مردم و مسئولان باید اراده خویش را جزم نمایند و به تحقق اقتصاد مقاومتی روی آورند در غیر این صورت با مشکلات بزرگ تری روبه رو و مواجه خواهیم شد.

قدیری ابیانه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می توان اقتصاد مقاومتی را شاخه ای از درخت اقتصاد اسلامی دانست و آیا درخت اقتصاد اسلامی رشد و نمو داشته است که توقع شاخه و میوه از آن داریم، توضیح داد: در تحقق اقتصاد مقاومتی باید معیارهای اقتصاد اسلامی رعایت شود و در حقیقت اقتصاد مقاومتی باید در چارچوب اقتصاد اسلامی عملی شود.

وی با اشاره به اینکه هر جا و هر زمان کار و تلاش و پشتکاری صورت گرفته، موفقیت نیز حاصل شده است، به بیان نمونه هایی در این زمینه پرداخت و گفت: موفقیتهای عظیم ما در زمینه ساخت موشکهای گوناگون، سلولهای بنیادین، دستیابی به انرژی هسته ای و … در راستای کار و تلاش و جدیت حاصل شد اما هر جا نیز وجدان کاری رعایت نشده، عقب افتادگی و نارضایتی های به وجود آمده که از جمله می توان به صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا اضافه کرد: اگر فرهنگ و وجدان کار افرادی که در امر انرژی هسته ای کار می کنند در میان مدیران و کارکنان خودروسازی ما بود، ایران جزو تولیدکننده های خودرو با بهترین کیفیتها بود.

عضو شورای بین ‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در اقتصاد قرآنی، نشانه هایی از تاکید بر شاخصه های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بیان کرد: آیاتی همچون آیه ۵۹ سوره نجم «وأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست» و تاکید بر پرهیز از اسراف در قرآن و احادیث و روایات متعدد از پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام وجود دارد که اگر به آنها عمل شود، اقتصاد کشور با سرعتی وصف ناپذیر مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد.

این کارشناس ارشد اقتصاد در ادامه تصریح کرد: به طور مثال حضرت علی (ع) بهترین تفریح را کار می دانند، در حالی که باور عمومی بر این امر شکل گرفته که بهترین کار تفریح است!

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام اذعان کرد: اگر عبادت را به هفت قسمت تقسیم کنیم، شش قسمت آن کار و تلاش برای تامین معاش حلال است اما متاسفانه در سی و هفت سال گذشته در زمینه فرهنگ و وجدان کار، اقدام و فعالیت عمیقی صورت نگرفته است.

وی با بیان این که زمانی که شعرای ایران در رابطه با کار شعر می سرودند گذشته است، تصریح کرد: متاسفانه طی این چند دهه اخیر شعر و سرود و آوازی درباره کار و تلاش تولید و ساخته نشده و تقریبا در تمام فیلم ها و سریال ها از کار کردن با عناوینی همچون «جان کندن» یا «سگ دویی» نام برده می شود و تولیدات فرهنگی ما عملا از ترویج فرهنگ اسلامی کار و تلاش خالی بوده اند و بلکه در بسیاری از موارد عکس آن عمل نموده اند.

عضو شورای بین ‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ما نیاز به تحول عمیق فرهنگی در بین مردم و به ویژه فرهنگ سازان خود داریم و باید این مساله جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 15329
تاريخ ثبت خبر : 20 دی 1394
ساعت بارگزاری خبر : 10:37
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)