| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مریم معین الاسلام در گفت‌و‌گو با طلیعه:


نقش بی بدیل سیره حضرت زهرا(س) در تحقق تمدن نوین اسلامی/ الگویی برای زن بحران‌زده امروز

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: از سیره رفتاری، گفتاری و سبک زندگی حضرت زهرا(س) در وسعت جهانی و برای برپایی تمدن نوین اسلامی می توان بهره برداری کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری _ تحلیلی طلیعه، شیعیان در نگاه به زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصومین همواره به نقش تمدنی این بزرگواران اشاره داشته اند و آنها را مطرح کرده اند اما در این میان کمتر به نقش تمدنی سیره حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره شده است. در حالیکه سخنان و سبک زندگی ایشان دربردارنده مطالب مهمی در مقیاس تمدنی و جهانی است.

ما در کتاب ها، همایش ها و جلسات خود از این منبع عظیم در تاثیرگذاری در مقیاس تمدنی غافل بوده ایم. با نگاهی به خطبه فدکیه، این مهم هم حاصل می شود که مولفه های تمدنی در آن بیان شده است. برای فهم بیشتر این موضوع با مریم معین الاسلام عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت و گویی را انجام داده ایم که در ادامه آن را می خوانید.

دختر پیامبر اسلام(ص) می توانند برای گفتمان تمدنی الگوی کاملی باشند اما اینکه ما نتوانسته ایم ایشان را به عنوان الگویی در سطح جهانی معرفی کنیم، از ضعف ایشان نیست بلکه ناشی از کم کاری ماست

معین الاسلام به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به نقش تاثیرگذار ایشان در مقیاس تمدنی برای مسلمانان و غیر مسلمانان گفت: برای اینکه بدانیم حضرت زهرا(س) می تواند به عنوان شخصیت تاثیرگذار برای همه تمدن ها مطرح شود به این سخن از امام زمان(عج) که عهده دار رهبری تمدن نوین اسلامی هستند، اکتفا می کنیم که می فرماید: « الگوی من دختر رسول خدا است.»

وی افزود: وقتی الگوی حضرت مهدی(عج) که ماموریت اصلی ایشان برپایی حکومت جهانی است، حضرت فاطمه(س) عنوان می شود، نشان می دهد شخصیت ایشان از چه ظرفیت بالایی برخوردار است. امام زمان(عج) ایشان را برای امور فردی زندگی خود به عنوان الگو انتخاب نکردند بلکه برای تحقق اهداف کلی و در مقیاس تمدنی و جهانی مدنظر قرار دادند.

معین الاسلام اضافه کرد: دختر پیامبر اسلام(ص) می توانند برای گفتمان تمدنی الگوی کاملی باشند اما اینکه ما نتوانسته ایم ایشان را به عنوان الگویی در سطح جهانی معرفی کنیم، از ضعف ایشان نیست بلکه ناشی از کم کاری ماست.

وی وجود بحران معنویت در جهان را به عنوان یکی از مهم ترین معضلات جامعه دانست و گفت: عدم تحقق تمدن نوین اسلامی تاکنون وجود بحران روزافزون معنویت در جهان است. از سیره رفتاری، گفتاری و سبک زندگی حضرت زهرا(س) در وسعت جهانی و برای برپایی تمدن نوین اسلامی می توان بهره برداری کرد.

معین اسلام ادامه داد: کسانی که عهده دارد تبیین جایگاه حضرت زهرا(س) بودند، نگاه تمدنی به سیره ایشان نداشته اند هر چند که در سخنان و رفتار ایشان دلالت های تمدنی وجود دارد. اگر ما معرفت کافی نسبت به فضای فکری و عملکرد و سبک زندگی ایشان داشته باشیم، می توانیم نقش تمدنی برای آنها تبیین کنیم در حالیکه ما نگاه سطحی به سبک زندگی و رفتار ایشان داشته ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: اگر با نگاه تمدنی به خطبه فدکیه نگریسته شود، مشخص می گردد که مهم ترین مولفه های تمدن سازی در آن مطرح شده است. به عنوان مثال ایشان در این خطبه، قرآن را کتاب مشترک هدایت همه انسانها و پیامبر(ص) را هدایت گر مشترک همه مسلمانان دانسته اند و به قلمرو نقش آفرینی امت اسلامی اشاره کرده اند.

معین الاسلام تصریح کرد: اگر اندیشمندان و فرهیختگان با نگاه کلان نگر، بر عملکرد و رفتار فردی و اجتماعی و میراث علمی  حضرت زهرا(س) متمرکز شوند و فرازهای تمدنی خطبه فدکیه را به بحث بگذارند متوجه وجود مطالب در مقیاس جهانی می شوند.

حضرت فاطمه(س) در ۱۴۰۰ سال قبل می زیستند اما تفکرات و روش زندگی ایشان متعلق به آن دوران نیست. درحالیکه برای خانم سرگردان و متحیر و غرق در تمدن مادی امروز، الگوگیری از ایشان همانند چنگ زدن به ریسمان برای نجات است

وی با اشاره به تلاش های دشمن در جبهه فرهنگی بیان کرد: دشمن معارض فرهنگ اسلامی می داند اگر شخصیتی همچون حضرت زهرا(س) الگوی مردم جهان قرار بگیرد توانایی تحت تاثیر قراردادن همه نقشه های دشمنانه آنها را دارد لذا مزورانه سعی خود را در تبلیغات همه جانبه در مقیاس جهانی می کند که نشان دهد شخصیت ایشان متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل است و برای خانم عصر امروز نمی تواند الگو قرار بگیرد.

معین الاسلام اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) در ۱۴۰۰ سال قبل می زیستند اما تفکرات و روش زندگی ایشان متعلق به آن دوران نیست. درحالیکه برای خانم سرگردان و متحیر و غرق در تمدن مادی امروز، الگوگیری از ایشان همانند چنگ زدن به ریسمان برای نجات است.

وی ادامه داد: دنیای غرب امروز به این نتیجه رسیده است که زن غربی در زندگی لاکچری خود در خانه می نشیند و همسرش هزینه های زندگی را متقبل می شود. این همان مساله ای است که در ۱۴۰۰ سال قبل مطرح شد. زمانی که حضرت فاطمه(س) از پیامبر(ص) سوال کردند که وظایف منزل چگونه بین ایشان و امام علی(ع) تقسیم شود، پیامبر(ص) کارهای بیرون از منزل را به عهده امام علی(ع) و کارهای داخل را به عهده حضرت فاطمه گذاشتند. حضرت زهرا از چنین تقسیم کاری بسیار خوشحال شدند چراکه معتقد بودند وظایف مردانه از عهده ایشان ساقط شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی مطرح برای زن بحران زده و متحیر امروز می تواند مطرح شود و دشمن این موضوع را می داند و سعی می کند ایشان را شخصیتی تاریخی و متعلق به قرون گذشته معرفی کند.

وی در پایان سخنانش گفت: بانوی امروز تشنه الگوبرداری از حضرت فاطمه(س) است و ایشان هم می توانند با وجود سجایای اخلاقی برجسته و رفتارهای فردی و اجتماعی بهترین الگو برای همه زنان جهان محسوب شوند.

انتهای پیام/

کد خبر : 79146
تاريخ ثبت خبر : 7 اسفند 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:21
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)