| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


نظریه دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)

دولت مطلوب امام(ره) علی‌رغم اینکه با نظریات دولت در غرب متفاوت است اما دارای ویژگی‌هایی از دولت ارگانیک و مکانیک است و به لحاظ ساختاری نظارتی و تعاملی است و ویژگی‌هایی از دولت تجویزی و تبیینی را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقاله نظریه دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره) نوشته رشید رکابیان و حجت الاسلام نجف لک زایی است که چکیده آن در ادامه آمده است:

«تحول مفهوم دولت در ایران معاصر از دولت استبدادی به دولت مشروطه، پس از آن به دیکتاتوری سلطنتی و سپس به جمهوری اسلامی (مردم سالاری دینی) توسط نظریه پرداز این تئوری، امام خمینی ختم شد. مقاله حاضر به این سؤال پاسخ می‌دهد که دولت مطلوب امام(ره) براساس نظریات دولت، به لحاظ «مفهوم» (ارگانیکی و مکانیکی)، «ساختار» (حداکثری و حداقلی)، و «نظریه» (تبیینی و تجویزی)، چه نوع دولتی است. در جواب به این سؤال، سؤالات دیگری مطرح می شود؛ مفهوم دولت چیست؟ ماهیت و منشاء دولت چیست؟ اندازه دولت چگونه است و… در پاسخ فرضیه تحقیق عبارت است از: دولت مطلوب امام(ره) علی‌رغم اینکه با نظریات دولت در غرب متفاوت است اما دارای ویژگی‌هایی از دولت ارگانیک و مکانیک است و به لحاظ ساختاری نظارتی و تعاملی است و ویژگی‌هایی از دولت تجویزی و تبیینی را نیز دارد.»

متن کامل مقاله در اینجا  قابل دسترس است.

انتهای پیام/

کد خبر : 71093
تاريخ ثبت خبر : 12 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:39
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)