| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

روح الله حریزاوی:


نظام آموزشی کشور تجربی‌زده و مهندسی‌زده است

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه نظام آموزشی ما تجربی زده و مهندسی زده است، گفت: تمام اندیشه ورزان در ایالات متحده و دیگر کشورها فارغ التحصیل علوم انسانی هستند، لذا دولت ها باید به علوم انسانی به عنوان زیرساخت تمدن سازی توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام روح الله حریزاوی، مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، ضمن نقد از علوم انسانی موجود در سطح مدارس و دانشگاه ها، اظهار کرد: قبل از اینکه بخواهیم در مورد علوم انسانی مطلوب صحبت کنیم باید آنچه را که اکنون تدریس می شود، مورد نقد قرار دهیم.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان اینکه علوم انسانی جزو زیرساخت های تمدن سازی محسوب می شود، گفت: برای آنکه یک تمدن هدف مند و آرمان گرایانه بوده و بتواند به اهداف خود دست پیدا کند باید از علوم انسانی استفاده مطلوب داشته باشد؛ اما نکته آنکه علوم انسانی در هر جامعه ای باید بومی و بر اساس مذهب و اندیشه های حاکم بر آن جامعه تولید شود، برای مثال جامعه ای که بر اساس مبانی وحیانی زندگی می کند باید از علوم انسانی ای بهره مند شود که مبتنی بر معارف وحی است.

وی ادامه داد: در کشور ما نقش علوم انسانی مورد توجه و دقت قرار نگرفته و نمی گیرد، نظام آموزش علم تجربی زده و مهندسی زده است و این مساله را می توان در فرم های هدایت تحصیلی که در دبیرستان ها توزیع می شود، دید و این نگرشی است که متاسفانه نهادینه شده و من آن را میراث مدرنیته می دانم.

حریزاوی با بیان اینکه حاکمیت و سیطره مدرنیته در نظام آموزش و پرورش و همچنین نظام آموزش عالی دیده می شود، تصریح کرد: از سوی دیگر حتی اگر فرض کنیم که جایگاه علوم انسانی را ارتقا دادیم و ارزش و اعتبار برایش قایل شدیم، باز هم مشکل اساسی دیگری داریم و آن ارایه علومی است که عملا بومی کشور ما نیستند.

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که آیا علوم انسانی فعلی که در دانشگاه ها ارایه می شود با جغرافیای فکری و اعتقادی ما سازگاری دارد یا خیر، بیان کرد: قطعا چنین نیست و ما نیاز داریم تا در دو مورد اصلاح انجام دهیم تا علوم انسانی به جایگاه رفیع خود برسد، نخست آنکه باید اعتبار و ارزش آن را بالا ببریم و در وهله دوم باید عمق و حجیت آن را اصلاح کنیم به این معنا که بر محور و پایه علم بومی خود پی برده و نظریات متقن را از دل آن استخراج کنیم.

مدیر سابق حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اضافه کرد: معتقدم استراتژی نجات علوم انسانی از چنگال اومانیسم، سکولاریسم و سوبجکتیویسم بر عهده اساتید حوزه و دانشگاه است، علاوه بر این، ما نیازمند مهندسی مجدد در ساختار اداری و استخدامی کشور هستیم. در این مورد مثال می زنم، در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۸۰۰ اتاق فکر یا همان هیات اندیشه ورز یا اندیشکده وجود دارد، تمام اندیشه ورزان در ایالات متحده و البته کشورهای دیگر از فارغ التحصیلان علوم انسانی هستند.

حریزاوی تاکید کرد: این در حالی است که در کشور ما تعداد اندیشکده ها به عدد انگشتان دست می رسد و اساسا جایگاهی برای اندیشکده ها و هیات های اندیشه ورزی در ساختار اداری و استخدامی پیش بینی نشده است در حالی که مقام معظم رهبری نیز همواره به راه اندازی هیات های اندیشه ورز توصیه کرده اند.

مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ابراز کرد: اگر دولت ما البته فرقی نمی کند این دولت یا هر دولت دیگری، به جایگاه اندیشمندان علوم انسانی و نخگبان جوان این عرصه پی برده و جایگاه شغلی برایشان قائل شوند، وضعیت شغلی فارغ التحصیلان علوم انسانی اصلاح می شود و دیگر شاهد این نیستیم که افراد رشته های علوم انسانی را به عنوان آخرین رشته ها انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان اگر شخصی در یک رشته مهندسی دکترا بگیرد به اجبار باید یک دکترای علوم انسانی هم باید بگیرد یعنی همزمان در دو دکتری باید تحصیل کند و دلیل همین است که فرد خبره در صنعت باید نظام فکری جامعه خود را هم بدانند. این ارزش علوم انسانی در جهان را نشان می دهد.

این پژوهشگر تصریح کرد: پیشنهاد من آن است که سازمان امور استخدامی کشور این موضوع را مطالعه کند و برای نخبگان و فارغ التحصیلان علوم انسانی جایگاهی را در نظر بگیرد که آنها در کنار کار تحقیقی و پژوهشی خود نگرانی از بابت شغل و معاش نداشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز اگر هدف ما این است که در کشور خود مبانی علمی بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی داشته باشیم، باید ملزومات تحقق آن را فراهم کنیم، اگر نیروی انسانی پرورش می دهیم باید بر اساس اندیشه و اعتقادات خود به او آموزش دهیم، پس از دوران تحصیل باید برایش شغل تعریف کنیم و جایگاه سال ها تحقیق و پژوهش او را در جامعه ببینیم نه این که فقط تولید مقاله کنیم و نتوانیم به درستی از نیروهای جوان خود در راستای پیشرفت علمی کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 77621
تاريخ ثبت خبر : 16 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)