| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با سخنرانی نجف لکزایی؛


نشست علمی «ولایت فقیه و امامت و ولایت» برگزار شد

دوازدهمین نشست از سلسله نشستهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با موضوع «ولایت فقیه و امامت و ولایت» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌ زایی و دبیری حجت الاسلام علی اصغر نصرتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دوازدهمین نشست از سلسله نشستهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که با مشارکت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در مورخ هیجدهم شهریورماه برگزار گردید، موضوع «ولایت فقیه و امامت و ولایت»، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک‌ زایی و دبیری حجت الاسلام علی اصغر نصرتی بررسی شد.

در ابتدای این نشست، دبیر علمی جلسه، با مروری بر جایگاه انقلاب اسلامی در سیر تاریخی مجاهدت‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، ائمه اطهار و عالمان بزرگ شیعه، و تحقق دولت اسلامی در آغاز قرن پانزدهم هجری، به وظیفه اندیشمندان و صاحب‌نظران مسلمان در پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی و تبیین عالمانه اهداف، کارکردها و تلاش برای پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی و حل چالش‌ها و مسائل پیش روی آن، اشاره نمود و محورهایی که لازم است در جهت تبیین موضوع نشست بررسی شود را شامل؛ مناسبات ولایت فقیه؛ امامت و رهبری در اسلام، نظریه‌پردازی در ولایت فقیه، نظام‌سازی بر مبنای ولایت فقیه، رویکردهای موجود به ولایت فقیه و رویکرد برتر و غالب که توانسته است الگوی رهبری انقلاب اسلامی واقع شود، دانست.

در ادامه دکتر لک‌‌زایی اولین حرکت اثباتی انقلاب را پس از فروپاشی نظام موجود، ارائه نسخه جایگزین نظام سیاسی و رهبری نظام دانست که انقلاب اسلامی، الگوی ولایت فقیه را در رهبری نظام جمهوری اسلامی معرفی نمود.
 
حجت الاسلام لک‌زایی افزود: با وجود دو رویکرد جزءنگر و جامع و سیستمی در اسلام‌شناسی، اسلام‌شناسی امام خمینی(ره) جامع و مجموعی است و در همین راستا به اندیشه امام خمینی(ره) در اسلام‌شناسی با معیارهای چهارگانه دین، رهبری، امت و دولت، اشاره نمود.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در مکتب اهل‌ بیت(علیهم‌السلام) این چهار عنصر برای زمان پیامبر، حضور امام معصوم و در عصر غیبت و با رهبری فقیه عادل نیز به نحو یکسانی قابل ذکر است و طبق این الگو، حضرت امام خمینی(ره)، براساس دین مبین اسلام و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، با الگوی رهبری ولایت فقیه، مردم مسلمان را به‌عنوان امت، همراه نموده و اقدام به ساخت نظام و دولت اسلامی کردند.
 
دکتر لک‌زایی اشاره نمود نظریه جامع حضرت امام در جلد دوم کتاب «البیع»، در سال ۱۳۴۸ش در نجف، ارائه گردیده است و براساس این کتاب نظریه امام در اسلام‌شناسی را سازماندهی نمود. سپس دولت و اهداف آن را از نظر امام تبیین کرد.
 
استاد لک‌زایی، در ادامه به عنصر رهبری در رویکرد امام خمینی پرداختند و ضرورت رهبری، ویژگی‌ها و اوصاف رهبری و وظایف و اختیارات رهبری را تبیین نمودند. در دیدگاه امام خمینی(ره) علم به قانون، عدالت و (می‌توان گفت) کفایت، از اوصاف رهبری شایسته برای نظام اسلامی در دوره غیبت است.
 
دکتر لک زایی در ادامه به نکته ویژه‌ای اشاره نمودند که در نگاه بسیاری از فقها قدرت، شرط تکلیف است. از این‌ رو وقتی قدرت اقامه حکومت نباشد، از نظر شرعی، تکلیفی متوجه فقیه نیست. لکن در دیدگاه امام خمینی(ره)، منصب ولایت سیاسی و اجتماعی برای فقها واجب کفایی است و حتی اگر امکان اقامه حکومت نبود، منصب و تکلیف از آن‌ها ساقط نمی‌شود. هر چند معذور از تأسیس حکومت می‌باشند. بر این اساس تکلیف بر اقامه حکومت همیشگی است فقط عذر و مانعی در مسیر ایجاد شده و هرگاه آن مانع برداشته شود بایستی اقدام به ایجاد حکومت نمایند.
 
لک‌زایی این تفاوت نگاه را ناشی از «خطابات قانونیه‌ای» دانست که حضرت امام به آن معتقداند. در این باور تکلیف متوجه شخص فقیه نیست بلکه متوجه جایگاه حقوقی و قانونی اوست.
 
در پایان شرکت‌کنندگان حاضر در نشست که از محققین و صاحب‌نظران حوزه اندیشه سیاسی بودند پرسش‌ها و ملاحظاتی را پیرامون مباحث طرح شده، اظهار نمودند که استاد لک‌ زایی به آنها پاسخ ارائه نمود.
 
انتهای پیام/
کد خبر : 76147
تاريخ ثبت خبر : 21 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 17:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)