| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ارائه علیرضا صدرا؛


نشست «انقلاب اسلامی و رشد و پیشرفت همه‌جانبه» برگزار شد

نشست علمی انقلاب اسلامی و رشد و پیشرفت همه جانبه، پنج شنبه ۲۲ شهریورماه با سخنرانی علیرضا صدرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست علمی انقلاب اسلامی و رشد و پیشرفت همه جانبه در روز پنج شنبه ۲۲ شهریورماه با حضور علیرضا صدرا به عنوان ارائه دهنده و شریف لک زایی به عنوان دبیر علمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

علیرضا صدرا، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست با اظهار این که چهل سالگی، سن پختگی است اظهار داشت: ما از الگوی امت (مردم)، امام و مکتب سخن می گوییم که پیشینه آن به مدنیت ایرانی و مکتب دینی مدنی اسلام باز می گردد.

در انقلاب اسلامی، ساختار حکومت از سلطنت به جمهوریت تغییر یافت و ایرانیت، اسلامیت و جمهوریت با همدیگر ترکیب شدند و یک جمهوری معتدله را تشکیل دادند. در انقلاب اسلامی، هم جمهوریت بک تجربه جدیدی است که در کنار اسلام قرار گرفته و هم برای اسلام یک تجربه جدیدی است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی از مرحله تأسیس نظام فراتر رفته و به مرحله تحکیم و توسعه رسیده است اظهار داشت: اساس قرار دادن قانون اساسی و حضور و مشارکت مردم در مرحله اول است. از این رو جمهور اهمیت زیادی دارد. جنگ را هم جمهور اداره کرد. تا زمانی که مردم و بسیج شکل نگرفت و وارد نشد، پیروزی هم حاصل نشد. پس از جنگ هم مشارکت و حضور مردم همچنان باقی است. درواقع پیشرفت با حضور مردم در صحنه اتفاق افتاده است و جمهوریت نقش اساسی دارد. از این رو باید از جمهوری دفاعی سخن گفت.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که در مرحلۀ الگو سازی ما باید به توسعه اقتصادی و ایجاد تعادل به صورت همزمان بیندیشیم گفت: باید بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود و این کار هم باید توسط دولت انجام شود.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: ما از نظر زیرساخت قوی هستیم و مکتب اسلام، تمدن ساز است که در جمهوری اسلامی به هم آمیخته و قدرت تمدن سازی در اینجا وجود دارد. همچنین ما در بینش و منش قوی هستیم اما در بخش ساختارها مشکل داریم. بخشی از مشکل ناشی از قوانین متعارضی است که در مجلس به تصویب رسیده است. همچنین برای اجرای قوانین با سلیقه حاکم هستیم و در مدیریت های اجرایی هم مشکل وجود دارد که باید حل شود.

وی با تأکید بر این که دولت جمهوری شده اما نگاه جمهوری نشده است یادآور شد: باید برای رفع این مشکلات از یک مدل ترکیبی کمک بگیریم که عبارت است از فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه ای و خوشه ای. این مدل می تواند بخشی از مشکلات مدیریتی را حل نماید، البته یک خطر که جمهوری ها را تهدید می کند عوام سالاری و عوام زدگی است.

وی در ضمن بحث برخی نمونه های پیشرفت را که پس از انقلاب اتقاف افتاده است بیان کرد.

در ادامۀ نشست، حاضران، به بیان مطالب و پرسشهای خود پرداختند.

همچنین، شریف لک زایی، دبیر علمی این نشست، در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی، به معرفی سخنران پرداخت و اظهار داشت: وی افزون بر سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و استادی دانشگاه هم اینک مسئولیت اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را برعهده دارد و دغدغۀ بحثهای پیشرفت و طراحی الگوی سیاسی متناسب برای پیشرفت را دارد. سپس از وی تقاضا شد که بحث خود را در موضوع اعلام شده ارائه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر : 76328
تاريخ ثبت خبر : 25 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:26
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)