| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

هر دو هفته یکبار؛


نشست‌های ماهیت هنر اسلامی برگزار می‌شود

سلسله نشست‌های ماهیت هنر اسلامی با عنوان «جلوه حُسن» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، این نشست‌ها با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اسلامی، ایرج داداشی، محمد خزایی، شهین اعوانی و بهمن نامور مطلق دو هفته یک بار روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

ایرج داداشی در نخستین نشست چهارشنبه ۱۴مهر به بررسی هنر اسلامی ـ هنر یا تخنه (صنعت) برپا می‌شود.

غلامرضا اسلامی، ۲۸ مهر در دومین نشست «مرگ متن و نقش نمایه‌ای آن در هنر اسلامی» را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

«نماد پردازی در هنر اسلامی» موضوع سومین نشست با حضور محمد خزایی،  ۱۲آبان برگزار می‌شود.

در ادامه این سلسله نشس‌ها در ۲۶ آبان دکتر شهین اعوانی «مناسبت‌های هنر و اخلاق» را بررسی و تحلیل می‌کند.

پنجمین نشست نیز  دهم آذر با حضور بهمن نامور مطلق برگزار می‌شود به موضوع «روابط ترامتنی در ماهیت هنر اسلامی» اختصاص دارد.

غلامحسین ابراهیمی دینانی  ۲۶ آذر ، ماهیت هنر اسلامی از منظر فلسفه اسلامی را مورد اهتمام قرار می‌دهد.

هنر به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی ظهور و بروز فرهنگها و تمدن‌ها، جایگاه ویژه‌ای در تعاملات زیستی و فرهنگی انسان‌ها داشته است و نقش محوری در پیشرفت و تعالی یا انحطاط و انحراف جوامع ایفا کرده است. هنر هر جامعه‌ای در بستر فکری و فرهنگی، دینی و اعتقادی و مطابق با شرایط تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی آن جامعه شکل می‌گیرد.

در این میان دین به عنوان اصیل ترین و پر نفوذترین منبع فکری و معنوی، با بیان و بسط آموزه ها، تعالیم، آیین ها و مناسک خود، بیشترین تأثیر را بر فرهنگ و هنر جوامع بر جای گذاشته است.

با ظهور اسلام، تمدنِ جدیدی شکل گرفت و فرهنگ اسلامی در جوامعی که کلام وحی در آنها طنین انداز شد، به سرعت گسترش یافت. این تحول در عرصهء هنر نیز ظاهر شد و آثار هنری جدیدی خلق شد که به دلیل تمایز چشمگیر خود با دیگرآثار هنری،هنر اسلامی یا هنرهای اسلامی نام گرفت. هنر اسلامی تلاش کرد به مخاطب خود یاری رساند تا حقایق الهی را در ساخت مادی تجربه کرده و سوار بر بالهای زیبایی به سوی جایگاه اصلی خود که همانا (قرب الهی) است، حرکت کند.

علاقه مندان برای حضور در این نشست‌ها می‌توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی بالاتر از پل سید خندان خیابان جلفا مراجعه و یا با تلفن‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 31486
تاريخ ثبت خبر : 13 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:48
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)