| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

جواد ایروانی در گفتگو با طلیعه:


موفقیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان محصول طرح اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام جواد ایروانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ضمن تعریف ماهیت اقتصاد مقاومتی معتقد است، موفقیت های شرکت های دانش بنیان تنها محصول طرح اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ حجت الاسلام والمسلمین جواد ایروانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در خصوص تعریف و ماهیت اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، همان طور که از نام آن پیداست، اقتصادی است که در برابر تکانه های خارجی و فشارها، اعم از سیاسی و اقتصادی، مقاوم باشد و تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی، یک روش است یا مبتنی بر مفاهیم معرفت شناسانه شکل گرفته، توضیح داد: طبعا اقتصاد مقاومتی بر مبانی موجود در اقتصاد اسلامی بنا شده و هم اکنون پایان نامه هایی در این زمینه وجود دارد که به این مساله می پردازد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: به دلیل این که این مقوله، امری تازه در کشور است، در همین راستا پایان نامه هایی نیز در حال تدوین است که این مبانی اقتصاد اسلامی که نقش و دخالت در اقتصاد مقاومتی و نقش دارد را مشخص تر و شفاف تر بیان می کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر  وقتی در این مقوله جزئی تر و ریز می شویم، در اجزای اقتصادی مقاومتی و به ویژه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب بیان کردند، مشاهده می کنیم این موارد در اقتصاد اسلامی و به صورت خاص تر در آیات و روایات، ریشه های آن وجود دارد یا بعضا به صورت خاص در آموزه های اسلامی بیان شده و مبتنی بر مبانی اقتصاد اسلامی، مبانی فلسفی و مکتب اسلامی است.

حجت الاسلام ایروانی ضمن مقایسه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی بیان کرد: به صورت خلاصه و روان، اقتصاد ریاضتی بیشتر ناظر به یکسری محدودیت هایی است که در عرصه های مالی و پولی و مصرفی ایجاد می شود و به صورت موقتی کشور را از یک مشکل و بحران اقتصادی نجات می دهد، در حالی که اقتصاد مقاومتی بسیار فراگیرتر و اساسی تر بوده و مخصوص دوران بحران و تحریم نیست.

وی اضافه کرد: به طور مثال فرض کنیم یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی درون زا بودن اقتصاد و دانش بنیان بودن آن است، یعنی اقتصاد مبتنی بر ثروتی باشد که آن ثروت از علم و دانش و سرمایه های انسانی به وجود می آید در این صورت این اقتصاد دیگر مخصوص زمان مشکل و بحران و تحریم نیست بلکه این یک استراتژیک کلی است برای همه زمان ها.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: بنابراین اصلا ما نباید تصور کنیم که اقتصاد مقاومتی یک نوع اقتصاد ریاضتی است و بعد فقط محدودیت برای مردم و حتی دولت ایجاد کند، بلکه این مقوله هایی است زیربنایی که هم جانبه تر به بحث اقتصادی می پردازند.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می توان اقتصاد مقاومتی را شاخه ای از درخت اقتصاد اسلامی دانست، گفت: بله؛ در حقیقت این اقتصاد از یک جهت نهالی است که از سرزمین حاصل‌خیز اقتصاد اسلامی رشد کرده و از بُن مایه های اقتصاد اسلامی تغذیه می شود و البته خودش را با شرایط جاری وفق می دهد؛ از این جهت در فرمایشات رهبر انقلاب تعبیر الگویی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح است یعنی الگویی که بُن مایه های آن از مکتب اسلامی است و البته طبق شرایط روز و جاری بومی سازی می شود.

وی در پاسخ به این سوال نیز که اساسا درخت اقتصاد اسلامی رشد و نمو داشته است، که توقع شاخه و میوه از آن داریم، بیان کرد: اگر  داشت رهبر انقلاب اسلامی در این سالها تاکید مکرر بر این مساله نداشتند اما این امر در یک رگه هایی شکل گرفته که خیلی هم جوان بوده و در آغاز راه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه سخنانش ابراز کرد: به طور مثال شرکتهای دانش بنیان که با تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و در حال توسعه است، خوشبختانه در سال های اخیر محصول داده و علم را به ثروت تبدیل کرده اند؛ این یک اقدام فوق العاده مبارک است اما ما هنوز اول راه هستیم و این اتفاق رگه ای از آن است و رگه های دیگری را می شود پیدا کرد اما دولت و ملت در یک فرآیند چند ساله باید تلاش کنند تا به نتیجه برسیم.

حجت الاسلام ایروانی با اشاره به نشانه هایی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی در اقتصاد قرآنی در پایان سخنانش یادآور شد: وقتی ما سیاست ها را می نگریم و آن ابعاد مقاومتی را جزیی می کنیم، یک ارتباط محکمی بین عناصر اقتصاد مقاومتی با آنچه که در آیات صریحه قرآن و روایات بیان شده است، پیدا می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 15325
تاريخ ثبت خبر : 21 دی 1394
ساعت بارگزاری خبر : 12:12
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)