| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیداحمد موسوی در گفتگو با طلیعه تشریح کرد:


مهمترین مسئله جامعه منتظر چیست/معنای موعودباوری غربی

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: امروزه برای جامعه اسلامی ایران که منتظر آن تمدن عالی و غایی الهی و مهدوی است، مهمترین مسئله این است که دچار اشتباه و انتخاب نادرست نشود و با الگو قرار دادن باور غربی، موعودنگری مهدوی را فراموش نکند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بررسی و تبیین شاخصه های مهم و اثربخش تمدن نوین اسلامی و همچنین رویکردهای صحیح پردازش به این مقوله و نیز تحلیل جایگاه مناسبات اجتماعی و فرهنگی در مسیر نیل به اهداف عالیه اسلامی و مهدوی، مقولاتی بود که ما را بر آن داشت تا گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی، مدیرگروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت حوزه  ترتیب دهیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

*استاد، مهمترین شاخصه ها و مؤلفه ها در راه تحقق اصول فرهنگی و تمدنی اسلامی و مهدوی با توجه به گزاره های قرآنی در حال حاضر و شرایط کنونی اجتماعی، چه مؤلفه هایی هستند؟

از زمانی که بشر در روی زمین به زندگی پرداخت و زندگی جمعی و اجتماعی شکل اساسی خود را گرفت، انسان در آرزوی یک جامعه آرمانی بود، این زندگی و حیات آرمانی دارای چندین مؤلفه مهم و اساسی است که عبارتند از: صلح، امنیت و عدالت.

این شاخصه ها، مهمترین خصوصیات جامعه و اجتماع بشری و کارآمد هستند. اگر این شاخصه ها بر روی زمین قابلیت پیاده سازی و اجراسازی را نداشتند، آن زمان تعیین این مؤلفه ها، از جانب خداوند والقای آن به انسان جهت نیل به جامعه آرمانی بشری، جنبه توجیهی و موجه نداشت. بنابراین زمانی که این شاخصه ها در عمق جان و روح آدمی نهادینه شده اند، پس می توان گفت که راه هایی جهت تحقق این معانی برای بشریت وجود خواهد داشت.

در مرور تاریخ و سرگذشت پیشینیان، حاکمیتی که به طور متقن بر پایه عدالت و صلح و امنیت استوار بوده باشد یافت نمی شود و آن جامعه آرمانی که در آن، تمام ابناء بشر با صلح و دوستی و برابری و مساوات فراگیر در کنار یکدیگر زندگی کرده باشند وجود نداشته است. بنابراین قطعاً می بایست این جامعه آرمانی، بنا به وعده قطعی خداوند، زمانی محقق شود و چون این حاکمیت در گذشته شکل نگرفته، پس می بایست در آینده به طور قطع شکل بگیرد. این همان مسئله و باور و موضوعی است که در تمامی ادیان و اندیشه های الهی و آسمانی به موعودنگری و موعودباوری مشهور است.

از زمانی که بشر در روی زمین به زندگی پرداخت و زندگی جمعی و اجتماعی شکل اساسی خود را گرفت، انسان در آرزوی یک جامعه آرمانی بود، این زندگی و حیات آرمانی دارای چندین مؤلفه مهم و اساسی است که عبارتند از: صلح، امنیت و عدالت

در آیین مبین اسلام به این عصر، دوران ظهور امام عصر(عج) و دوران حاکمیت صالحان بر زمین اطلاق می شود؛ این عصر، با قیام حضرت حجت(عج) و شروع عدالت گستری و برابری میان آحاد بشریت آغاز خواهد شد. در قرآن کریم و در آیه ۵۵ سوره مبارکه نور آمده است:«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون»

خداوند به صراحت در این آیه شریفه اعلام می دارد که این وعده و تعهدی است به حق از جانب من، به بندگان صالح و نیکوکارم که زمین متعلق به آنها خواهد شد؛ در این جامعه، حاکمیت از دست ستمگران و کفّار گرفته خواهد شد و به دست مؤمنین و نیکوکاران سپرده خواهد شد.

در آن جامعه قوانین و دستورات بر اساس آیین و مسلک شریف اسلام خواهد بود و قوانینی که بشر بدور از فرامین و دستورات الهی برای خود بنیان گذاشته است برچیده خواهد شد و اصول و فرامین الهی و اسلامی ساری و جاری خواهد شد و در نهایت این دوران زمانی است که امنیت پایدار بر کُل جوامع انسانی ساری و حاکم خواهد شد.

در غالب آیات قرآن کریم در باب این دوران، از واژه «الارض» استفاده شده است؛ کلمه «الارض» زمانی که به طور مطلق و با «ال» جنس ابتدایی بکار گرفته شود به معنای تمام کره خاکی و تمام جهان هستی است. بنابراین وعده تحقق دولت عدالت‌گستر جهانی، برای تمام جوامع بشری وارد شده است و این نشان متقن، یعنی تشکیل حکومت سراسری صالحان و نیکوکاران و تحقق فرامین الهی و اسلامی در سراسر جهان، وعده ای است که قرآن کریم به آن اشاره نموده است.

*شاخصه های قابل تبیین در راه نیل به جامعه آرمانی اسلامی و مهدوی بر چه مختصاتی استوار هستند؟

شاخصه اصلی این جامعه آرمانی همانگونه که در ادامه آیه شریفه آمده است این است که در آن جامعه خداوند پرستش می شود و از شرک و کفر اعراض خواهد شد؛«یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً»؛ درآن جامعه به طور اساسی کلمه توحید جاری خواهد شد و مردم یکپارچه به عبودیت خداوند خواهند پرداخت.

این نکته اصل اساسی خلقت انسان است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی ما انسان را خلق نکردیم مگر برای پرستش و بندگی کردن؛ لذا اگر بخواهیم به یک دوره اساسی تمدنی و اسلامی و با توجه به گزاره های قرآنی و همینطور بر مبنای شاخصه های عدالت محوی و صلح طلبی و اقتدار مدارانه اشاره نماییم، آن دوران قطعاً، دوران ظهور حضرت حجت(عج) و عصر حکومت صالحان بر زمین خواهد بود.

در حال حاضر و شرایط عصر غیبت، با توجه به گزاره ها و شاخصه هایی که عنوان شد، می توان گفت حاکمیت قطعی صالحان برزمین در آینده و درعصر ظهور امام عصر(عج)، قطعاً محقق خواهد شد. بنابراین در شرایط کنونی نیز می توان معبری برای تحقق و نیل به این اهداف والا و عالی الهی و انسانی ترسیم کرد؛ در حال حاضر دنیای غرب با شیطنت و فریب، وعده ظهور و بروز منجی آخرالزمان را می دهد ولی این منجی شخصی نیست که آیات و روایت او را تأیید کرده باشد و از جانب خداوند مسئولیت امور را بدست گرفته باشد، بلکه آن منجی شخصی است که خود دنیای غرب با توجه به امیال و خواسته هایش بنا کرده است

در حال حاضر دنیای غرب مقؤله ای به نام«جهانی سازی» را مطرح می کند که این بستر را برای تحقق حکومت آخرالزمانی و حکومت عدالت گسترموعود نگرانه متصور است، ولی می بایست گفت: این شیطنت دقیقاً خلاف جهان بینی اسلامی است که «جهانی شدن» را ترویج می نماید. اصول اسلامی خلاف نگرش دنیای غرب که به دنبال جهانی سازی است به دنبال جهانی شدن و یکپارچگی دنیا براساس قواعد الهی و اسلامی و نگرش مهدی باوری(عج) است.

در حال حاضر و در دنیای غرب افرادی هستند که می خواهند حرکت موعودباوری و موعودنگری را که در تمامی ادیان الهی به آن اشاراتی شده است را به یک پروژه تبدیل کنند و این اصول را با یک برنامه از پیش تعیین شده، به جامعه تزریق کنند؛ این مسئله، همان «جهانی سازی» است.

در حال حاضر دنیای غرب مقؤله ای به نام«جهانی سازی» را مطرح می کند که این بستر را برای تحقق حکومت آخرالزمانی و حکومت عدالت گستر موعودنگرانه متصور است، ولی می بایست گفت: این شیطنت دقیقاً خلاف جهان بینی اسلامی است که «جهانی شدن» را ترویج می نماید

در نگرش دنیای غرب، واژه هایی مانند نظم نوین جهانی و دهکده واحد جهانی رایج است و بحث «کدخدای جهانی» را نیز که برخی دیگر مطرح کردند و در مجموع با این مؤلفه ها و شاخصه ها، در جهت تثبیت فرهنگ و نگرش موعود نگری خود در سراسر جهان هستند؛ در این نگرش هر مجموعه و یا نگرش و بینشی با مجموعه دهکده جهانی و یا امپریالیسم جهانی، همراه و هماهنگ بود، دارای شاخصه های موعودباوری غربی خواهد بود و اگر در این پروسه وارد نشده باشد و یا با مبانی آمریکایی و غربی در تضاد باشد، از چارچوب نگرش موعودباوری غرب خارج خواهد شد.

در این باور هر جامعه ای با آمریکا و مبانی فکریش همراه و هماهنگ نباشد در محور تروریسم قرار می گیرد، لذا امروزه برای جامعه اسلامی ایران که منتظر آن تمدن عالی و غایی الهی و مهدوی است، مهمترین مسئله این است که دچار اشتباه و انتخاب نادرست نشود و با الگو قرار دادن باور غربی، موعودنگری مهدوی را فراموش نکند.

انتهای پیام/

کد خبر : 46983
تاريخ ثبت خبر : 27 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)