| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم؛


منظومه فکری اسلام حل‌المسائل مشکلات جامعه جهانی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به گستره وسیع دین مبین اسلام اظهار کرد: دین مبین اسلام به مثابه منظومه فکری است که می تواند مشکلات جامعه را حل کند، آنچه که امروز نیازمند آن هستیم تقوای علمی در کاربست این ظرفیت است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدامیر سخاوتیان، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت وگویی، با بیان اینکه علم را در قالب دو حالت می توان تصور کرد، افزود: یک اصلِ علم است که شامل آگاهی و دانستن می شود، اصل علم سبب صلح است. اما گاهی اوقات استفاده ای است که از افراد به نام علم می برند و آن را می فروشند.

وی ادامه داد: در این صورت اشخاص از اصل علم دور می شوند و هرکس در این میدان بنابر منافع خود حرکت می کند؛ برای مثال به میدان می آید تا فرهنگ ناسیونالیستی را رایج کند، فرهنگ تعصبات کورکورانه را گسترش دهد تا بتواند از این صنعت یا چیزی که اسمش را علم گذاشته است منافع شخصی یا حزبی خود را به دست آورد.

سخاوتیان با بیان اینکه باید میان علم و استفاده از علم نیز تفاوت قایل شویم، تصریح کرد: آنچه که می تواند تاثیر به سزایی در استفاده از علم داشته باشد تقوای علمی است که در ایجاد صلح نیز نقش مهمی ایفا می کند، می توان گفت که اگر تقوای علمی نباشد سوء استفاده های تلخی از گستره علم می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: شاید علوم انسانی اسلامی که امروز مطرح می شود را بتوانیم در توصیفی بهتر علوم اسلامی نام نهیم چراکه واژه «انسانی» را دیلتای مطرح کرد. علوم اسلامی دامنه وسیعی از طبیعیات و الهیات را در بر می گیرد لذا می بینیم که برای مثال اندیشمندی چون ابن سینا برهان، ریاضیات، الهیات و بسیاری دیگر از علوم را در چارچوب مبانی اسلامی مطالعه می کند و برایشان نظریه پردازی می کند.

وی با بیان اینکه اسلام در همه زمینه ها حرف برای گفتن داشته و از مبنا برخوردار است، تصریح کرد: با وجود چنین جامعیتی درست نیست که فقط معطوف به اندیشه خاصی شویم. منظومه فکری اسلام به راحتی می تواند با توجه به مبانی که در منابع اصیل خود و منابع فرآوری شده فضای گفتمانی را در سطح جهان رایج کند. فضای گفتمانی که جهان را به سمت صلح ببرد نه فقط علم صرف.

سخاوتیان در بخش دیگری از مباحث خود در مورد پیاده سازی علوم انسانی اسلامی در جامعه و تاثیر آن در کاهش چالش ها و تنش های موجود اجتماعی گفت: در واقع علوم انسانی که در کشور ما وجود دارد واقعا اسلامی نشده است، یک بخش هایی از مباحث غربی را آورده و تلاش کرده ایم که با نشان اسلام ارایه کنیم در حالی که با منابع فرهنگی ما به هیچ وجه سازگاری ندارند. روان شناسی غربی با آداب و رسوم مردم ما سازگاری ندارد و اندیشمند غربی این مبانی را برای جامعه خودش مطرح کرده است.

وی ادامه داد: دو نظام فکری متفاوت و دوجامعه متفاوت هرگز نمی توانند نسخه مشترکی داشته باشند. البته این قبیل مشکلات فقط در کشور ما وجود ندارد بلکه در سایر ممالک نیز این مسایل هست ولی برای کشور ما دوچندان شده چراکه اولا چالش غرب وارد کشور ما شده است و از سوی دیگر چالش فرهنگی هم گریبان گیر می شود که مسایل را دوچندان می کند. در واقع گویی موضوعی که یکبار تجربه شده با شکل و شمایلی متفاوت وارد کشور می شود و همان آسیب ها را به انضمام مسایل فرهنگی وارد می کند.
انتهای پیام/

کد خبر : 56126
تاريخ ثبت خبر : 21 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:52
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)