| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مفهوم نظریه در هنرهای اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مفهوم نظریه در هنرهای اسلامی» توسط بهروز عوض‎‌پور نگاشته و بهمن نامور مطلق و فاطمه اکبری اساتید راهنما این رساله دانشگاه هنر اسلامی تبریز بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مفهوم نظریه در هنرهای اسلامی» توسط بهروز عوض‎‌پور نگاشته شده است.

بهمن نامور مطلق و فاطمه اکبری اساتید راهنما این رساله دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بودند.

چکیده:

توجه در وجه نظری امور یا به بیانی فنی‌تر نظریه‌پردازی، یکی از ضروری‌ترین، حساس‌ترین و درعین‌حال پیچیده‌ترین موضوعات بشری محسوب می‌شود ازاین‌جهت که هر دانش و حتی هر بینشی برای اینکه استحکام و صلابت خویش را بیابد یا بشناساند نیاز به نظریه دارد.

از اینجاست که پدیده هنر در فرهنگ غرب، در وجه نظری خود از صبغه و سابقه‌ای بهره می‌برد که در وجه عملی‌اش، در حالی‌ که این وجه از هنر در فرهنگ اسلامی ما با اندکی اغماض اساسا از هر نوع صبغه و سابقه‌ای بی‌بهره است.

گفتنی است که این امر مستقیما ریشه در هویتی دارد که این دو فرهنگ برای هنر، نظریه و از اینجا جمع این دو یعنی نظریه هنر قائل هستند؛ در فرهنگ غرب هنر امری محسوس بوده و هویتی به‌کل ماهوی دارد کما اینکه نظریه نیز امری از جنس دانش بوده و هویتی کلا انسانی دارد، درحالی‌که در فرهنگ اسلامی هنر امری معقول بوده و هویتی به‌کل وجودی دارد کما اینکه نظریه نیز امری از جنس بینش بوده و هویتی کلا الهی دارد.

از آنجا که امور محسوس و ماهوی و انسانی به موضوعات خاص و امور معقول و وجودی و الهی به موضوعات عام یا اساسا موضوع در مفهوم عام آن می‌پردازند، متفکرین ما هیچ‌وقت نظر مستقل در وجه نظری هنر نکرده‌اند.

گفتنی است که هدف این تحقیق دقت در همین موضوعات عام اسلامی، خصوصا وجود در مفهوم عام آن است تا از طریق اجتهاد در آن‌ها اصولی استخراج کند که هم بر تبیین وجه نظری هنر در فرهنگ اسلامی توانا باشد هم با وجوه عملی هنر در این فرهنگ مطابق.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73472
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:18
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)