| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


مطالعه زبان تصویر در اندیشه و شعر مولانا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مطالعه زبان تصویر در اندیشه و شعر مولانا» توسط افشین اسمعیلی نگاشته و پروین هانی طبایی، استاد راهنما این رساله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «مطالعه زبان تصویر در اندیشه و شعر مولانا» توسط افشین اسمعیلی نگاشته شده است.

پروین هانی طبایی، استاد راهنما این رساله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری بود.

چکیده:

در عصر حاضر که هنرهای تصویری گسترش یافته است، کلام جای خویش را تا حد زیادی به تصویر داده است و هر تصویری و گاهی عبارتی دریک اثر هنری و ادبی به منزله یک نشانه و نماد محسوب می شود و هنرمند به‌ویژه شاعر و تصویرگر و البته طراح گرافیک، هدف و مسیر صحیحی ازبه کاربردن آن دارد، بنابراین برای فهم و تحلیل هدف هنرمند، می بایست منطق زبانی و تصویری وی را شناخت، در هنری که با معانی معنوی سروکار دارد نماد شناسی و نشانه شناسی اهمیت بیشتری پیدا می کند، از آنجا که هر چیزی را نمی توان برای هر معنایی به صورت نماد به کار برد و باید نسبت صحیحی میان دال و مدلول برقرار باشد و با منطق صحیحی مورد استفاده قرار گیرد، این منطق عالی را می توان در شعر مولانا یافت.

انتخاب مولانا برای من از انجا اهمیت دارد که نخست در میان عرفا کسی به قدرت مولانا در حوزه قصه و تمثیل پدید نیامده و دوم مولانا یکی ازشاخص‌های هنر ایرانی است. در عصر مولانا، دین، عرفان و فلسفه از همه جهات به اوج رسیده بود، فلسفه با ابن سینا، کلام با غزالی، اندیشه عرفانی با ابوهاشم سوری و شعر عرفانی با سنایی و عطار به قله های بلندی دست یافته بود. بنابراین مولانا و مثنوی او می‌تواند آمیخته ای باشد ازافکار او بازتابی از تفکرات هم عصرانش.

علاقه من به شناخت مولانا و شوق ارتباط دادن آثار او با تصویر و تصویرگری منجر به انتخاب این موضوع شد. هر چند قبل از من، مولانا و اشعار او توسط هنرمندان زیادی مورد تحلیل قرار گرفته است، من قصد دارم از نگاه و دریچه ذهن خودم با توجه به تحقیقات گذشته به نمادها و نشانه ها در شعر او نگاه کنم.

در مجموع در این پژوهش هر چند کوچک تلاش شد علاوه بر جمع آوری اطلاعات ویافته های پیشین به نکات جدیدی هم در راستای نشانه شناسی در شعر مولانا هم دست یافت اما با توجه به زمان کوتاه و گستردگی مطالب شاید به تمامی نقاط هدف در این مجال دست نیافتم امید است کاری هر چند کوچک در راستای شناخت فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داده و در آینده نیزبا تحقیقات گسترده تر و زمان بیشتر به مطالب جدیدی دست پیدا کنم هر چند این بنده حقیر در محضر استاتید بزرگی چون علامه جعفری استادفروزان فر و دکتر زرین کوب شاگردی خواهم کرد و این بزرگان به نتایج روشن و تحقیقات گسترده ای در مورد مولانا، زندگی و هنر او رسیده اندباشد که من نیز بتوانم در این عرصه گسترده به نقاط جدیدی دست پیدا کنم.

در این پژوهش علاوه بر بررسی چهار حکایت از مثنوی معنوی، اینچهار حکایت رو با ترکیبی از حروف نگاری و تصویر سازی نیز به تصویر کشیدم که در ادامه این تصاویر را می بینید.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این رساله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 77111
تاريخ ثبت خبر : 8 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)