| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سید کمال صادقی در گفتگو با طلیعه:


مصرف کالاهای داخلی الفبای اقتصادی محسوب می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: همه کشورها در سایه مصرف کالاهای داخلی خود به مرحله پیشرفت رسیده اند و این جزو الفبای اقتصادی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سید کمال صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه در ادبیات اقتصادی تاکید به تولید ملی شده است، گفت: در همه کشورهایی که امروز به رشد و توسعه رسیده اند رشد تولید ملی مشاهده می شود. این رشد میسر نمی شود مگر آنکه آنچه که تولید می کنیم، مصرف کنیم البته در گذشته تفاوت بیشتری در تکنولوژی های تولیدی در کشورهای مختلف وجود داشت و نتیجه آن هم در تفاوت دانش فنی و عقب ماندن تولیدات ملی خود را نشان می داد.

وی افزود: همه کشورها در سایه مصرف کالاهای داخلی خود به مرحله پیشرفت رسیده اند و این جزو الفبای اقتصادی محسوب می شود. تبلیغ و توجه به کالاهای خارجی در کشور نسبت به کیفیت کالاهای تولید داخلی وجود دارد که باعث شده تولیدات داخلی ما مورد بی مهری قرار بگیرد.

وی با اشاره به عدم کیفیت مناسب در برخی کالاهای داخلی گفت: اعمال تحریم ها باعث شده نتوانیم از تکنولوژی های برتر جهان استفاده کنیم. ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی می تواند با بهره گیری از دانش فنی جدید رفع شود.

قاچاق کمر اقتصاد داخلی را می شکند و دولت باید در این زمینه همت به خرج دهد و بیش از گذشته در این زمینه ورود کند

صادقی اظهار کرد: تولید ملی ما همگام با تکنولوژی جدید باعث پایین آمدن نرخ بیکاری می شود و تولیدات ما را از لحاظ کیفی رشد می دهد که در نتیجه از آنها استقبال می شود. باید یادمان باشد هیچ کدام از دولت های کشورهای پیشرفته بازار داخلی خود را رها نکرده اند و همه آنها در راستای تقویت تولید ملی خود هم از نظر مالیات تولید و دادن اعتبارات بانکی و کارهای حمایتی گام برداشته اند.  

استاد دانشگاه تبریز ادامه داد: برای حاکم شدن قوانین بازار می توان از مشوق ها بهره برداری کرد مثلا وجود عوارض گمرکی در واردات باعث می شود تفاوت قیمت در تولید داخلی با خارجی به اندازه ای باشد که مصرف کننده داخلی ما ترجیحا به سمت استفاده از کالای داخلی برود.

وی با اشاره به وجود قاچاق در اقتصاد کشور گفت: قاچاق کمر اقتصاد داخلی را می شکند و دولت باید در این زمینه همت به خرج دهد و بیش از گذشته در این زمینه ورود کند. با وجود قوانین اقتصادی می توان این مشکل را رفع کرد. وزارت بازرگانی می تواند از طرح های موجود در این زمینه استقبال کند و اساتید دانشگاه ها راه حل ارائه دهند.

صادقی درباره مشوق های لازم برای تولیدکننده ها و ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی گفت: بهترین مشوق اصلاح ساختار تولید دانش ملی ما است. در طول سالها ما از کشورهای درجه چندم، دانش فنی تولید را وارد کردیم و این ضربه به تولید وارد کرده است. دومین مولفه واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است که وقتی وارد مجموعه تولید ملی می شود، خروجی مثبت آن مشخص می شود. مثلا دولت در گذشته هر زمان دانش فنی در صنعت تولید خودرو از رده خارج می شد اقدام به واردات کرده است. مسلما با دانش فنی معیوب کیفیت پایینی در نسبت با کشورهای اروپایی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: باید به انتقال دانش فنی روز اولویت داده شود و این مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است. شاید عده ای معتقد باشند در برهه ای که نرخ بیکاری بالاست نباید اقدام به استفاده از دانش سرمایه بر کرد. اما اقتصاددانها ترجیح می دهند که این کار انجام شود زیرا در یک برهه نمی توان مشکل بیکاری را رفع کرد اما مشکل تولید با کیفیت بالا را می توان از بین برد.

به گفته صادقی با ورود کالاهای با کیفیت به بازار، به خودی خود نرخ بیکاری هم کاهش پیدا می کند زیرا دانش فنی به سایر زیربخش ها سرایت می کند.

وی با اشاره به شعار سال و حمایت از کالای داخلی گفت: در سال حمایت از تولید کالای ایرانی باید کارهای ضربتی انجام داد از جمله اصلاح نرخ ارز که کمک می کند قیمت پایانی نرخ تمام شده محصول پایین بیاید و تفاوت زیادی با کالاهای وارداتی پیدا کند و مصرف کننده را به سوی استفاده از کالای ایرانی سوق دهد.

صادقی تصریح کرد: عوارض گمرکی و یارانه دولت از ابزارهای سیاستی برای حمایت از کالای ایرانی است. اعطای یارانه دولتی در زمینه های مختلف تولیدی مانند برق و نفت و انرژی به تولید کننده، قیمت تمام شده محصول را کاهش می دهد. همچنین حمایت از کالاهای صادراتی به خصوص در کشورهای همسایه از ابزارهای حمایتی محسوب می شود.

صادقی با اشاره به استاندارد پایین کالاهای ایرانی اظهار کرد: استاندارد ما نمی تواند استاندارد کالاهای تعریف شده را اعمال کند. ما کالاهایی ایرانی را به دیگر کشورها صادر می کنیم اما نام کالای ایرانی را با کیفیت پایین خراب می کنیم. بعضی از کالاهای ایرانی از استاندارد لازم برخوردار نیستند که در نگاه مصرف کننده خارجی به نام کالای ایرانی شناخته می شود و شاید در داخل هم از آن کالا استفاده نشود. در این زمینه باید استاندارد کالاها تقویت شود و از اهرم های تعریف شده قانونی کمک گرفته شود تا به تولید ملی کمک کنیم.

این استاد دانشگاه درباره کیفیت کنونی کالاهای ایرانی و تحقق شعار امسال بیان کرد: برای حمایت از کالای ایرانی باید ابتدا برای تولید ملی ارزش قائل شویم. تولید ملی فقط منحصر به کالا نیست بلکه خدمات را هم شامل می شود. معلم و مهندس و پزشک برای کار خود باید ارزش قائل شوند.

باید باورها را نسبت به کالای داخلی تغییر دهیم. کالای ایرانی کیفیت مناسب را ندارد اما این ایراد قابل تغییر است

صادقی ادامه داد: باید خود را باور داشته باشیم و از تولید ملی حمایت و معایب آن را برطرف کنیم و در جهت تقویت همه ارکان تولیدی گام برداریم. منظور فقط تولیدات فیزیکی نیست بلکه می تواند به خدمات هم تعمیم داده شود.

وی با بیان اینکه اکنون در بازار کشور رکود حاکم است، گفت: در این شرایط شاید شعار امسال به طور کامل محقق نشود و این عیب از شعار امسال و سیاست گذاری ها نیست بلکه اشکال به دلیل وجود رکود اقتصادی است که آثار آن در همه ارکان اقتصادی کشور هویدا است.

صادقی اظهار کرد: باید باورها را نسبت به کالای داخلی تغییر دهیم. کالای ایرانی کیفیت مناسب را ندارد اما این ایراد قابل تغییر است. با توجه به وجود فضای مجازی و دسترسی همه به رسانه ها، مصرف کننده داخلی انتظار دارد کالای درجه یکی که در دیگر کشورها تولید می شود را استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز بیان کرد: باید بدانیم کشورهای پیشرفته مراحل تولیدی که اکنون ما با آن روبرو هستیم را پشت سر گذاشته اند و مصرف کننده کالای خودشان بودند و جنگ ها برای به فروش رساندن کالای تولیدی شان داشته اند. اقتصاد دان ها معتقدند جنگ جهانی دوم به دلایل اقتصادی به وقوع پیوست زیرا آلمان درنظر داشت محصولات خود را به فروش برساند اما بازار انگلیس و فرانسه سهمی به آلمان ندادند و جنگ درگرفت. بنابراین به فروش رساندن تولیدات داخلی کشور به اندازه دارای اهمیت است که جنگی را راه بیندازد.

صادقی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم از کشورهای دیگری کالاهایی که توان ساخت آنها را نداریم و خدماتی که نمی توانیم در داخل داشته باشیم را خریداری کنیم در قبال آن باید تولید ملی را تقویت کنیم و صادرات داشته باشیم و از کنار صادرات اقدام به خرید کالاهایی که در داخل توان تولید آنها را نداریم، کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: در این مسیر عده ای از وارد کنندگان که سالها اقدام به واردات کالا به کشور داشتند هم متضرر می شوند و باید سعی در جلوگیری از ورود این کالاها به کشور شود تا از بروز زمینه های فساد اقتصادی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 69472
تاريخ ثبت خبر : 23 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:49
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)