| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مسئول کمیته مسجد مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم؛


مسجد، تربیت را بدون ویروس وارد سبک زندگی می‌کند

حجت الاسلام مویدی با اشاره به مزیت های تربیت مسجدی در مقایسه با نظام رسمی تعلیم و تربیت، گفت: حضور در مسجد تربیت مطلوب اسلامی را بدون هیچ ویروس و آسیب و به صورت مستقیم به افراد منتقل می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام مهدی مویدی، مسئول کمیته مسجد مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی پیرامون تاثیر حضور مسجد بر تربیت جامعه و اصلاح سبک زندگی، اظهار کرد: تعلیم و تربیت موفق در جامعه اسلامی خود مستلزم بایدها و نبایدها و محورهایی است که در این میان مسجد نقش مهمی را ایفا می کند.

وی ادامه داد: محور نخست که باید به آن توجه شود و در جامعه امروز جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد، جنس تعلیم و تربیت مسجدی است؛ این سبک تربیتی اصطلاح علمی اش تربیت غیررسمی است، ما در سیستم آموزشی کشور علی رغم آنکه می گوییم مبتنی بر دین است، خروجی موفق نداشته ایم؛ چون این سیستم درست عمل نکرده است.

مویدی تصریح کرد: با اینکه بعضا بیست سال دانش آموز و  دانشجو در برنامه ای متمرکز و هدفمند آموزشی حضور دارند و تمام کتاب های درسی و برنامه ها برنامه ریزی شده تا شخص موفق و به قول معروف یک آدم کیفی باشد، ولی خروجی ها حکایت از آن دارد که این سیستم آموزشی شاخص های کیفی را ایجاد نکرده و افراد در جامعه در مورد حداقل های زندگی که همان پیدا کردن یک شغل مناسب است با مشکل مواجه اند.

مسئول کمیته مسجد مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در مقایسه با نظام آموزشی، حُسن تعلیم و تربیت مسجدی که تاثیرگذارتر از تربیت رسمی شده است را می توان در چند مولفه خلاصه کرد، نخست آنکه تربیت مسجدی یک تربیت اجتماعی است و اجتماع خود تربیت کننده است.

وی بیان کرد: اما در اجتماع ما آن تربیت هایی که ایده ال جامعه اسلامی است، خیلی وقت ها با آسیب هایی همراه است که سبب می شود فرهنگ اصیل دینی به نسل ها منتقل نشود، این در حالی است که مسجد، می تواند تربیت مطلوب اسلامی را بدون ویروس و هیچ آسیبی به صورت مستقیم به شخص منتقل می کند.

اهل مسجد شدن تاثیرات معنوی بسیار دارد

مویدی تاکید کرد: اساساً صرف حضور و رفت و آمد افراد به مسجد در هر سنی که باشند تاثیر غیرمستقیم را می گذارد؛ شاید بسیار شنیده باشیم که می گویند فلانی اهل مسجد است، همین اهل مسجد شدن تاثیرات معنوی دارد، تاثیرات ارتباط با مومنین و جنس عبادت در مسجد همه دست به دست هم می دهد تا روی اشخاص تاثیر مثبتی بگذارد.

مسئول کمیته مسجد مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم، ابراز کرد: محور دیگری که در مورد تربیت مسجدی باید به آن توجه کرد این است که به هرحال تاثیر حضور در مسجد و تعلیم و تربیت در فضایی به جز مدرسه، بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که افراد به صورت روزانه و در قالب یک عادت دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه انسان باید سبک زندگی را در فضای واقعی بیاموزد، گفت: این آموزش نباید صرفاً در فضای کلاسیک و درسی، تجربه شود بلکه فرد باید شکست بخورد و بازخورد ببیند و مسئولیت پذیری را بیاموزد، مسجد چنین فضایی را فراهم می کند.

مسجد؛ میدان عینیت یافتن سبک زندگی اسلامی

مویدی اضافه کرد: کسی که در مسجد فعال است بخشی از تجربه سبک زندگی اسلامی برایش حاصل می شود یعنی می تواند صفاتی که در کتاب ها خوانده را در قالب واقعی ببیند، صفاتی مثل همکاری و روحیه دوستی و برادری، یکرنگ بودن و بسیاری صفات دیگر.

وی با بیان اینکه انسان اجتماعی است و تحت تاثیر افراد اطراف خود قرار می گیرد، تصریح کرد: اینکه تاثیرگذاری مسجد بر سبک زندگی و الگوپذیری به بهترین نحو است مرهون حضور انسان هایی است که در عین زندگی در فضای مدرن، شاخصه های اسلامی را در سبک زندگی خود رعیات می کنند. هرچه که بخواهیم در سخن مثال بیاوریم در مسجد نمونه اش هست، از کسب و کار گرفته تا رفع مشکلات و … .

مویدی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: یکی از مسایلی که در برخی خانواده های مذهبی وجود دارد این است که دوست دارند بچه ها در محیطی اصطلاحا ایزوله و به دور از آسیب ها باشند و تربیت غیردینی نداشته باشند، اما این مساله خود یک آسیب است.

وی ادامه داد: چرا که این نوجوان بالاخره وارد اجتماع می شود، اگر این فرزند همواره در این محدودیت باشد، تربیت اش ناقص می شود، راه میانبر و منشاء اثر آن است که این خانواده ها اجازه دهند که فرزندان به مسجد بیایند، مسجد در عین حال که پذیرای اقشار مختلف مردم است، در عین حال هدف مشترکی را برای شان تعریف می کند.

مسئول کمیته مسجد مرکز آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم، تاکید کرد: نوجوانی که ارتباط اش با مسجد برقرار می شود در واقع با جامعه مرتبط شده است؛ این ارتباط غیرمستقیم با اجتماع در فضای مسجد سبب ارایه بسیاری از نیازسنجی ها به نوجوان می شود. وقتی شخصی به نیازسنجی دقیق برسد و شناخت واقع بینانه پیدا کند، طبیعتا انتخاب های او نیز اصلاح می شود.

مویدی در پایان خاطرنشان کرد: از مشکلات جامعه جوان ما انتخاب های انتزاعی، ذهنی و غیرواقعی است که آسیب می رساند؛ اگر شخص بتواند به شناخت اجتماعی برسد می تواند انتخاب های صحیح داشته باشد و این مهم در در سبک زندگی مسجدی مشهود است.

انتهای پیام/

کد خبر : 73570
تاريخ ثبت خبر : 10 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)