| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

غلامعلی معصومی‌نیا در گفتگو با طلیعه:


مردمی شدن اقتصاد راه نجات کشور از بحران فعلی است

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی بیان کرد: دولت اگر اقتصاد را به مردم واگذار کند راه نجات مملکت را باز کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی نیا، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی درباره علت بوجود آمدن بحران اقتصادی و نقش و عملکرد دولت در این برهه زمانی گفت: عامل اصلی این بحران، عدم توجه به بخش واقعی در اقتصاد ایران توسط سیاست گذاران و مجریان است. متاسفانه اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید، محور قرار نگرفت و وجهه اصلی همت مسئولان نشد.

وی افزود: توجه به بخش واقعی یعنی ما بتوانیم ظرفیت های داخلی را فعال و تولید ثروت کنیم. تولید ثروت در کشور انجام نگرفته و ما عادت به فروش نفت کرده ایم . مالیات گرفته شده هم ناشی از فروش غیرمستقیم نفت است و ناشی از تولید ثروت نیست. به همین علت بخش واقعی اقتصاد تضعیف شد. اکنون بسیاری از کارخانه های تولیدی و شرکت ها تعطیل شدند.

معصومی نیا در تعریف بخش واقعی اقتصاد گفت: بخش واقعی اقتصاد در واقع مردمی شدن اقتصاد است. بین بخش خصوصی و مردمی شدن اقتصاد تفاوت وجود دارد. مردمی شدن راه نجات ماست و با آموزه های اسلامی هم سازگار است. اگر مدل هایی طراحی شود که توده های مردم را وارد فعالیت های اقتصادی کنیم، بسیاری از مشکلات رفع می شوند. در مشارکت توده مردم درآمد حاصل از تولیدات شان استفاده می شود و این عادلانه است.

 نقدینگی طی پنج سال گذشته از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این پول در سیستم بانکی قرار می گیرد. پولی که در حساب های جاری و سپرده قرار دارد، رشد کرده اما متوازن با بخش واقعی نیست

استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در مردمی شدن اقتصاد فساد کمتری بوجود می آید و تولید و ارزش کسب درآمد از راه تولید راه فساد را می بندد اما اکنون در اقتصاد ما بخش زیادی از کسانی که درآمد بالایی دارند از طریق فعالیت های سفته بازی کسب درآمد می کنند. علی رغم اینکه مقام معظم رهبری چند سال را به نام اقتصاد نامگذاری کردند اما نگاه ها به این سمت نرفته است.

وی با اشاره به عدم اصلاح بخش پولی و مالی در اقتصاد گفت: بخش غیر واقعی اقتصاد که بخش پولی و مالی است رشد نامتوازن داشته است. سیستم پولی  در اقتصاد زمانی نقش خود را به درستی ایفا می کند که بتواند به بخش واقعی کمک کند. هدف از ابداع سیستم پولی، پول نبوده است. اگر پول سبب تسهیل مبادلات بخش واقعی و کمک به بخش واقعی در سطح تولید و در مسیر اهداف اقتصادی باشد، مثبت است اما اگر پول محور باشد و بازار پول از بخش واقعی جدا شود در نتیجه نقدینگی و بخش پولی غیرمتناسب با بخش واقعی رشد می کند و در مسیر سفته بازی قرار می گیرد. در نتیجه پول، پول را به دنبال خود می آورد.

معصومی نیا یادآور شد: نقدینگی طی پنج سال گذشته از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این پول در سیستم بانکی قرار می گیرد. پولی که در حساب های جاری و سپرده قرار دارد، رشد کرده اما متوازن با بخش واقعی نیست. رشد غیرمتوازن نقدینگی نسبت به بخش واقعی که عمدتا در سیستم بانکی انجام می گیرد، منشا مشکلات اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مثلا قسمتی از اختلال در بازار ارز و سکه به دلیل سیستم پولی است. پولی که در سیستم بانکی در اثر خلق پول توسط بانک ها زیاد شده، مانند سیلی است که در بخش های مختلف اخلال ایجاد کرده است. اکنون بازار ارز باعث کسب سودهای بادآورده است. زمانی بخش مسکن سودآور می شود و نقدینگی به سمت بازار مسکن می رود. بنابراین رشد نامتوازن نقدینگی یکی از عوامل اصلی ایجاد اختلالات اقتصادی است و باعث ایجاد فساد اقتصادی می شود.

معصومی نیا تصریح کرد: نباید چشم امید به کمک های خارجی داشت اگر ما اقتصاد را در مسیر درست قرار دهیم از خارج فشاری به ما وارد نمی شود و بالعکس آنها خود را با ما منطبق می کنند اما تا زمانی که ما از داخل تقویت نشویم، دیگران می دانند که ما از نظر اقتصادی دارای ضعف هستیم و بالطبع باعث ایجاد فشار به کشور می شوند.

راه حل اصلی تحول اساسی در سیستم بانکی است که تکلیف حجم عظیم نقدینگی مشخص شود. در بخش ارز باید ارز دولتی برای بخش های واقعی اقتصاد هدایت شود

وی بیان کرد: مذاکره با اروپا و آمریکا سودمند نیست و در صورتی سودمند خواهد بود که بتوانیم در داخل توان اقتصادی مان را بالا ببریم. امام علی(ع) در این مورد فرموده است: «اگر محتاج باشید، اسیر دیگران خواهید بود.»

وی با بیان اینکه در بخش پولی دو کار باید انجام شود، گفت: اول که سیستم پولی و مالی باید اصلاح شود و دوم میزان ارز به سوی بخش واقعی هدایت شود. در نظام پولی سوق دادن به سمت تولید تا زمانی که مساله خلق پول و تکلیف بانک ها مشخص نشود، غیرممکن است. پول بانک ها را چگونه می توان به عنوان سیاست گذار هدایت کرد؟ چگونه نقدینگی عظیم در سیستم بانکی را به سمت تولید می توان سوق داد؟ راه حل تغییر ساختار بانک هاست.

وی اظهار کرد: راه حل اصلی تحول اساسی در سیستم بانکی است که تکلیف حجم عظیم نقدینگی مشخص شود. در بخش ارز باید ارز دولتی برای بخش های واقعی اقتصاد هدایت شود.

معصومی نیا درباره واگذاری اقتصاد توسط دولت به بخش مردمی گفت: اگر بتوانیم مدل های اقتصادی طراحی کنیم که توده مردم وارد صحنه شوند کار مثبتی است اما اکنون اعتماد مردم به دولت کم شده است. دولت برای مردمی کردن اقتصاد باید اطمینان و جرات را به مردم بدهد. دولت اگر اقتصاد را به مردم واگذار کند راه نجات مملکت را باز کرده است.

وی افزود: بسیاری از شرکت های دولتی زیان ده هستند و اگر در اختیار مردم قرار بگیرند به سوددهی می رسند. دولت برای واگذاری اقتصاد باید ضوابطی را تعیین کند و بر آن نظارت داشته باشد و میزان رشد را تعیین کند.  

معصومی نیا پیش بینی خود از ادامه وضعیت بحرانی فعلی تا ماه های آینده را شرح داد و گفت: اگر این وضعیت مدیریت نشود و ارز به درستی در بازار هدایت نشود، این روند ادامه پیدا می کند. اگر دولت واقعا به دنبال کنترل بازار است چاره ای ندارد جز اینکه عرضه ارز را بر اساس نیازهای کشور ضابطه مند کند.

استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: دولت ارز دولتی را به افرادی که نیاز واقعی نداشتند و برای تفریح در خارج از کشور استفاده می کردند، اختصاص داد. این سیاست مورد انتقاد بسیاری واقع شد. ما دارای منابع محدودی هستیم که نباید صرف نیازهای غیر ضروری شود. این سیاست برای کوتاه مدت است.

معصومی نیا افزود: اگر به بخش واقعی اقتصاد در میان مدت و بلند مدت توجه شود، مشکل از پایه و اساس رفع می شود. ما در کوتاه مدت باید ارز موجود محدود را مدیریت کنیم. توجه به بخش واقعی اقتصاد یعنی تولید ثروت، اصلاح بخش پولی و سیاست های تخصیص ارز به نیازهای ضروری و نیمه ضروری.

وی اضافه کرد: در کوتاه مدت با سیاست محدودسازی و هدایت عرضه ارز و در میان مدت و بلند مدت با توجه به بخش واقعی و رشد تولیدات می توانیم این مرحله را پشت سر گذاریم.   

وی درپایان سخنانش به اهمیت کنترل واردات به کشور اشاره کرد و گفت: دولت باید عرضه صادرات غیرنفتی  و واردات بی رویه را کنترل کند. واردات زیاد کمر تولیدکنندگان داخلی را شکسته است. واردات روز به روز زیاد شده و بخشی از آن هم قاچاق استو  کنترل جدی هم بر آن صورت نمی گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 77246
تاريخ ثبت خبر : 10 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:41
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)