| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:


مجالس حسینی؛ دانشگاه قرب و ساده زیستی نه بازار فخرفروشی

پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) با تاکید بر لزوم برپایی مجالس حسینی به شیوه سنتی و در عین سادگی، گفت: متاسفانه، ما گاهی امر مقدسی را به سمت هدف غیرمقدس می بریم، برای مثال به مجلس امام حسین(ع) می رویم چون می دانیم فلان چهره معروف در آن مجلس حضور دارد!

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید محمد نقیب، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، با بیان اینکه شیعه روضه برای حضرت سیدالشهداء(ع) را جزو اعمال عبادی می داند، گفت: این سخن بدان معناست که مجلس ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را در میان آن دسته از اعمال می دانیم که خداوند برایش ثواب مشخص کرده، البته گریه و روضه خوانی برای امام حسین(ع) طبق آنچه که در لسان اهل بیت(ع) آمده است، ثواب دارد و نیز گریه برای امام حسین(ع) سبب ارتقای معنوی انسان می شود.

وی با بیان اینکه نیت در تمامی اعمال عبادی اهمیت دارد، گفت: ما معتقدیم کسی که نیت کرده باشد، ارتقای اخروی هم پیدا می کند، به این معنا که فردی کار نیک انجام می دهد، این کار خیر نه تنها در دنیا برای او تاثیرات مثبتی به همراه دارد بلکه در آخرت نیز به درجه او اضافه می کند، بنابر این، اصل نیت است و در مجلس عزاداری سیدالشهدا(ع) نیز این نیت است که کیفیت مجلس را مشخص می کند نَه اسراف و تجمل گرایی که اگر این چنین باشد عملا از اهداف حضرت سیدالشهداء(ع) دور شده ایم.

نقیب ادامه داد: برای مثال من نوعی جلسه روضه می گیرم تا دیگران بگویند فلانی خوب است، من روضه می گیرم تا پولم را به رخ بکشم، مجلس عزاداری برگزار می کنم و از فلان مداح معروف هم دعوت می کنم تا دیگران شگفتزده شوند که چه طور توانستم چنین مجلسی را برگزار کنم؛ این قبیل کارها هیچ اجر اخروی ندارد چون برای خدا کار نکرده ایم بلکه قصد داشتیم که دیگران انگشت به دهان بمانند.

وی تاکید کرد: بنابر این، وقتی که افراد در این مجالس حضور یافته و در شگفت از نوع برگزاری مجلس شدند و به قول معروف تعریف هم کردند، بانی مجلس در واقع به هدف خودش که تعریف و تمجید مردم بود رسیده است، که اگر هدف و نیت واقعی داشت مجلسی ساده برگزار می کرد تا تنها جنبه ساده و بی تکلف بودن را که سیره ائمه(ع) است، رواج دهد بلکه بتواند همه مردم را در مجلس خود جای دهد نه افرادی که صرفاً تجمل گرایی برایشان اهمیت دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: به عبارت دیگر، خداوند آن اعمالی را می پذیرد که خالص برای او باشد و اگرنه باقی اعمال که با نیتی جز رضای خداوند باشد هرچند که ثواب دارد اما نتیجه آن در همین دنیا می ماند؛ یعنی اگر منتظر تعریف مردم بوده ایم مردم آمدند و در مجلس شرکت کردند و اتفاقا تعریف کرده و وصف مجلس را برای این و آن هم گفتند، و یا با تجمل طلبی و اسراف در مجالس حسینی بدعت گذاری کردیم، نباید انتظار اجر اخروی و دیگر ثواب های تصریح شده در روایات را داشته باشیم.

مجلس امام حسین(ع) دانشگاه صبر و ساده زیستی است نه بازار تجمل گرایی

وی اضافه کرد: البته آن روی سکه هستند افرادی که تعمدا به مجالس اینچنینی می روند، مثلا مجلس فلان بازیگر یا فوتبالیست می روند چون او شخص معروفی است و از این طریق سعی می کنند خود را مطرح کنند و بگویند در مجلس فلانی حضور داشتم، این مسائل اصلا اهدافی را که از برگزاری مجالس حسینی مد نظر است، محقق نمی کند، ما به مجلس امام حسین(ع) می آییم که آزادگی، صبر، استقامت، ساده زیستی را بیاموزیم نه فخرفروشی و تجمل گرایی.

نقیب در بخش دیگری از مباحث خود با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری مجالس حسینی آن است که در عمل پیرو حضرت سیدالشهدا(ع) باشیم، بیان کرد: در مورد اهل بیت(ع) می گوییم آن حضرات(ع) هم مخلِص و هم مخلَص بودند. پس ما نیز اگر بخواهیم جزو مخلصین باشیم باید غیر خدا را در نیت مان شریک نکنیم.

مساله نیت قرب و ارتقای معنوی موضوعی است که هرگز با چشم و هم چشمی گری ها، تجمل گرایی ها و اسراف کاری ها محقق نمی شود، گاهی حتی برخی مومنان و متدینان جامعه گرفتار این ماجرا می شوند و این یک آسیب است. لذا باید سیره اهل بیت(ع) در عزاداری ها شیوه ما باشد.

وی با اشاره به اهمیت بیان اهداف امام حسین(ع) از قیام کربلا در مجالس حسینی، گفت: سیدالشهدا(ع) به این دلیل از همه چیز گذشت و قیام کرد که در آن زمان هیچ چیز از دین پیامبر(ص) به درستی اجرا نمی شد.

حضرت(ع) بنابر حدیثی معروفی برای زنده کردن دین جدشان و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و امروز وظیفه ما این است که همین مولفه ها را جامعه زنده کنیم نه اینکه با انواع و اقسام مراسم های تجمل گرایانه اسراف کنیم، یا آن قدر مجلاس را طولانی بگیریم که افراد نمازشان قضا شود در حالی که امام حسین(ع) در بحبوبه جنگ، نماز اول وقت خود را از رها نکرد.

در برخی مجالس سینه زنی را هدف کرده ایم

استاد دانشگاه ادامه داد: در برخی مجالس سینه زنی را هدف کرده ایم در حالی که هدف اصلی امام حسین(ع) نماز و توجه به شعائر دین بود؛ این یعنی جابجایی اهداف، در حالی که در دین ما از اسراف و تبذیر پرهیز داده شده اما اکنون در برحی مجالس گرفتار هر دو هستیم؛ چنان که چند برابر نیاز غذا آماده می کنیم در حالی که بسیاری از مردم گرفتار مشکلات اقتصادی هستند و بعد اضافه غذا را نه تنها بین فقرا تقسیم نمی کنیم که دور می ریزیم. کجای این روش را اهل بیت(ع) تایید می کنند؟

وی تصریح کرد: قطعاً ائمه علیهم السلام با این روش موافق نیستند، بعد تصور کنید که این قبیل رویکرد ها به نام یک امر و عملکرد مقدس با هدف غیر مقدس استفاده می شود.

متاسفانه ما گاهی امر مقدسی را به سمت هدف غیرمقدس می بریم، برای مثال به مجلس امام حسین(ع) می رویم چون می دانیم فلان چهره معروف در آن مجلس حضور دارد. یعنی برای حضرت(ع) نمی رویم برای تفاخر می رویم. این در حالی است که در قرآن از توجه به کسی که خدا از نعمت دنیا به او چیزی داده، نهی شده است.

نقیب در پایان خاطرنشان کرد: بنابر این، مجالس امام حسین(ع) باید به همان شکل سنتی خودش برگزار شود یعنی در نهایت سادگی و به دور از اسراف و تبذیر و فخرفروشی و تنها هدف، ارتقای معنوی دین باشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 76350
تاريخ ثبت خبر : 25 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:21
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)