| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسین علوی‌مهر در گفتگو با طلیعه:


قیام امام حسین(ع) قیامی تمدن‌ساز است

مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن جامعه المصطفی(ص) گفت:امام حسین(ع) به عنوان مصلح در جریان نهضت عاشورا باعث ایجاد تحولی تمدن ساز در آینده شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین علوی مهر مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه درباره تحول تمدن برآمده از نهضت عاشورا گفت: قیام عاشورا می تواند تاثیرات گسترده ای بر جوامع اسلامی به خصوص در حوزه تمدن سازی داشته باشد. یکی از شاخصه های تمدن سازی عدالت و مساوات اجتماعی است و اساس قیام عاشورا بر پایه ظلم ستیزی و عدالت بوده است.

وی افزود: همواره بی عدالتی، ظلم و ستم و قرارگیری باطل به جای حق ریشه ناحقی ها بوده است به همین علت یکی از شاخصه های مهم تاثیرگذاری در تمدنی که از قیام امام حسین نشات می گیرد، مساوات و عدالت است  که بر اساس مبارزه با ظلم شکل گرفت. در چنین تمدنی حق افراد جامعه تضییع نمی شود و حقوق ویژه ای برای افراد ذی حق مانند کودکان، سالمندان و زنان تعریف شده و در نتیجه احقاق حق می شود و حق و باطل جایگاه خود را پیدا می کنند.

علوی مهر، اصلاح در جوامع را یکی دیگر از ویژگی های تمدن شکل گرفته بر اساس نهضت عاشورا دانست و گفت: یکی از ویژگی های قیام امام حسین اصلاح در جامعه بود. امام در نامه ای که به محمد حنفیه می نویسد آورده است که “من قصد اصلاح را در جامعه دارم”. این جمله نشان دهنده وجود فساد در جامعه آن زمان بود که نیازمند به مصلحی داشت تا تحولی در راستای از میان برداشتن فساد انجام دهد.

وی اضافه کرد: مصلح باید فداکار باشد تا آمادگی فداکردن جان و مال خود در راه اصلاحات را داشته باشد و شاید بتوان با چنین ویژگی هایی اولین مصلحان را انبیاء بدانیم. امام حسین(ع) هم به عنوان یک مصلح در جریان نهضت عاشورا باعث ایجاد تحولی تمدن ساز در آینده شد.

تفاوت های تمدن اسلامی با تمدن غرب گرا

علوی مهر با بیان اینکه مسلمانان با پیروی از امام حسین(ع) چنین تمدنی را پایه گذاری خواهند کرد که باعث پیشرفت هم در مسائل دنیوی و هم معنوی می شود، افزود: شاخصه های ما در تمدن اسلامی با تمدنی که در غرب بر اساس مادی گرایی مطرح می شود متفاوت است. در تمدن اسلامی افزون بر پیشرفت در امور مادی  باید مسائل معنوی هم رعایت شوند . قرآن هم به این مسائل اشاره دارد و می فرماید: “ما زیبایی های دنیا را حرام نکرده ایم.” کشورها و تمدن های اسلامی می توانند جزو زیباترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان باشند اما به موازات آن پیشرفت معنوی هم باید وجود داشته باشد.

مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن جامعه المصطفی(ص) سومین مولفه تمدن برگرفته از قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: قرآن هم به این مولفه و وجود آن در جامعه تاکید کرده است . از آن جایی که انسان به طور معمول خطاپذیر است و دچار انحراف و اشتباه می شود، ضرورت نیاز به امر به معروف و نهی از منکر احساس می شود اما با این وجود این مسئله با توجه به شرایط خاصی در جامعه باید اعمال شود و گروه خاصی که جزو عاملان به معروف و ناهیان از منکر باشند چنین فریضه ای را باید در جامعه ترویج کنند.

وجود فاصله دور تا رسیدن به دستاوردهای نهضت عاشورا

وی فاصله ما تا رسیدن به دستاورد های نهضت عاشورا را دور دانست و افزود: ما از آرمان های امام حسین(ع) آن طور که باید پیروی نکرده ایم. هنگامی می توان نتایج مطلوب و دستاوردهای عاشورا را مشاهده کنیم که به پیام عاشورا عمل شود در واقع آثار و نتایج عاشورا مبتنی بر عمل است.

علوی مهر اضافه کرد: امام حسین(ع) برای اجرای قسط و عدل در جامعه قیام کرد. مهمترین آثار و نتایج قیام های انبیا ، امام حسین و امام زمان برپایی قسط و عدل در جامعه است و برای رسیدن به این هدف نیازمند زمینه سازی و پیاده کردن آرمان های امام حسین هستیم.

عاشورا با فطرت انسانیت گره خورده است

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ع) بر قابلیت تاثیرگذاری جهانی فرهنگ عاشورا اشاره کرد و افزود: عاشورا با فطرت انسانیت گره خورده است و به همین علت در همه جوامع و در میان همه ملت ها قابل طرح و بحث است. هر انسانی در هر گوشه دنیا با شنیدن از قیام عاشورا تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت و طبق گفته گاندی که گفته بود اگر بخواهیم به پیروزی برسیم باید به امام حسین(ع) اقتدا کنیم، حتی امروز مردم فلسطین هم می دانند که برای پیروزی بر اسرائیل باید به امام حسین(ع) اقتدا کنند.

علوی مهر اظهار کرد: فطرت همه انسان ها قیام امام حسین(ع) را می پذیرد و به همین علت این نهضت زمینه بین المللی شدن را در همه اعصار دارد در صورتی که ما پیام عاشورا را بتوانیم بدرستی به دیگر زبان ها منتقل کنیم.

وی ادامه داد: طبق سخنان امام حسین(ع) و بزرگان دین اسلام به واسطه پیامبر(ص) پایه گذاری شد درحالی که این دین به تدریج با رخنه انحرافات در حال پوسیدگی بود اما ترمیم و بقای آن توسط امام حسین(ع) صورت گرفت. به همین دلیل پیامبر(ص) را علت محدثه اسلام و امام حسین(ع) را علت مبقیه دانسته می شود.

علوی مهر در پایان گفت: امام حسین(ع) با قیام خود باعث بقا و زنده ماندن دین اسلام شد. بنابراین در تبدیل دین به اسلام ناب محمدی نقش ویژه ای داشته است. اهمیت محرم و عاشورا صرفا به دلیل شهادت و اسارت امام و یاران و خانواده او نیست بلکه اصلاح در جامعه و قسط و پیاده سازی اسلام واقعی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 32045
تاريخ ثبت خبر : 21 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:18
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)